Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
nemocharley

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 okt 2013 23:42

slettet


nemocharley

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 okt 2013 23:56

det jeg prøvede at skrive var: Hvis du vil have en gammeldags og stærk løsning så kan man købe atmos d14p til 22k lige nu. Gedigent afprøvet pålidelig løsning. Men glem alt om pc-opkobling, modulering (skal som jeg har forstået det indstilles på et fast trin mellem 4 og 14kw, hvorfra den så tænder, varmer og slukker), auto rens etc. Hvilket ikke betyder at pillefyret ikke er nemt at omgåes, for det er det.

http://www.vvs1.dk/varmesystemer/pillef ... tmos.html/

men de tre der er nævnt er svære at slå. MGM er ret interessant, synes jeg.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af Tom_AT » 23 okt 2013 01:09

Jeg vil som udgangspunkt også holde fast i MGM Comfort 15 eller Junior.
Men Leví har da bestemt ret i at sammenligningsgrundlaget ikke er helt fair da der er solgt langt flere Scotte pillefyr end der er solgt MGM pillefyr.

Dog synes jeg der er et eller andet med den der semirens som måske kunne have været udført bedre. Flere brugere har da i hvert fald oprettet tråde her ang. problemer med semirens.

nemocharley

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 23 okt 2013 06:58

hvilket minder mig om at nogle pellux ejere er nødt til at fjerne de midterste retardere for at få ordentligt træk/stabil drift. Men det er måske kun et spørgsmål om de rette skorstensforhold?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af triumph » 23 okt 2013 07:10

På et 108 m2 hus er en pellux efter min mening ikke et godt valg, da minimuslasten er alt for høj. En 10 kw scotte, eller en mgm junior ville her være et meget bedre valg pga ydelsen. 10 kw kan snildt opvarme 200 m2 middel isoleret hus, men at der er tale om 2 huse kør det lidt mere tvivlsomt. Jeg har et dårligt isoleret hus på 135 m2, og et loft på 65 i en staldbygning. her er 10 kw ikke nok (tror jeg)
Hvis du vælger en scotte kan du skifte brænderen fra 10 til 16 kw, hvis det bliver et problem, du kan sikkert få penge for den gamle, når du køber en ny, så du kan bytte brænderen for 5000 kr vil jeg tro


nemocharley

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 23 okt 2013 07:59

jo men der er jo det der med at man kan halvere ydelsen på pelluxen og så sidenhen bare sætte den op. Men det må jo naturligvis gøre noget ved virkninggraden (hvor meget ved jeg ikke).... den slukker jo omkring de 4kw...

levi

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af levi » 23 okt 2013 09:25

Tom_AT skrev:Jeg vil som udgangspunkt også holde fast i MGM Comfort 15 eller Junior.
Men Leví har da bestemt ret i at sammenligningsgrundlaget ikke er helt fair da der er solgt langt flere Scotte pillefyr end der er solgt MGM pillefyr.

Dog synes jeg der er et eller andet med den der semirens som måske kunne have været udført bedre. Flere brugere har da i hvert fald oprettet tråde her ang. problemer med semirens.
Der er vel solgt snart 5000 NBE anlæg med semirens - og har der været 10 indlæg om semirenssystemer der har været skæve/defekte ?...

Det er en meget lille fejlprocent - og absolut ikke et problem vi oplever i det daglige....

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af triumph » 23 okt 2013 09:43

nemocharley skrev:jo men der er jo det der med at man kan halvere ydelsen på pelluxen og så sidenhen bare sætte den op. Men det må jo naturligvis gøre noget ved virkninggraden (hvor meget ved jeg ikke).... den slukker jo omkring de 4kw...
Du kan være sikker på at hvis fyret havde en fornuftig virkningsgrad ved 4 kw, så var den testet ved 4 KW
En scotte kan køre ved 1 kw. men helt sikkert også ved en dårlig virkningsgrad

whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 5 gange

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af whocarez52 » 23 okt 2013 09:51

Hej

Tak for alle svarene. Det er rigtig rart med nyttig information fra folk der hands on ved, hvad de snakker om.

Jeg tager til messe i Odense Congress Center i weekenden, der skulle være udstillet lidt forskellige pillefyr jeg kan se på. Så vidt jeg har læst mig frem til og snakket med folk om, så går man ikke helt galt i byen uanset om man vælger Scotte/Woody eller Vølund :-).

Mvh
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.

nemocharley

Skal jeg vælge et Pellux pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 23 okt 2013 09:53

@triumph

ja det er jo det....

min skorstensfejer var ret direkte i hans dom over alle pillefyr. Han sagde det skulle være lovpligtigt med solvarme uanset typen... det var jeg jo glad for at høre :) - men det kan også være at han sagde det for at gøre mig glad...


Besvar