unødig fyring - sluk fyret

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Kokkevang
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 okt 2013 19:04
Mit fyr: BS 30 kw
Areal: 650
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4500

unødig fyring - sluk fyret

Indlæg af Kokkevang »

Man bliver klogere og klogere jo mere man sætter sig ind i tingene, så det er dejligt med sådan et forum som dette.

Jeg sad så og undrede mig over om jeg skulle til at bruge urstyring, for at mindske at fyret står og kører med 10% effekt i 12 timer i døgnet.
Spørgsmål 1. tager fyret skade ved at stå med en lav effekt i langt tid?

Spørsmål 2. hvis det gør eller at jeg kan spare piller på unødig fyring. Hvordan sætter jeg så indstillingerne så fyret feks IKKE kører imellem 23:00-05:00 og igen 10:00 - 14:00. Hvis altså man overhovedet kan det.
Jeg fik opdateret det nye software igår, samt at jeg har den "store" touchskærm.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

unødig fyring - sluk fyret

Indlæg af pille bruger »

Kokkevang skrev:Man bliver klogere og klogere jo mere man sætter sig ind i tingene, så det er dejligt med sådan et forum som dette.

Jeg sad så og undrede mig over om jeg skulle til at bruge urstyring, for at mindske at fyret står og kører med 10% effekt i 12 timer i døgnet.
Spørgsmål 1. tager fyret skade ved at stå med en lav effekt i langt tid?

Spørsmål 2. hvis det gør eller at jeg kan spare piller på unødig fyring. Hvordan sætter jeg så indstillingerne så fyret feks IKKE kører imellem 23:00-05:00 og igen 10:00 - 14:00. Hvis altså man overhovedet kan det.
Jeg fik opdateret det nye software igår, samt at jeg har den "store" touchskærm.

Fyret tager ikke skade af at køre 10% i lang tid.
Men tænk lige over dette ? Har du stoppet motoren i din bil nu du ikke bruger den ?

Periode 5 timer.
Start 1 05:00 ( så starter den kl 5 og køre i 5 timer )
Start 2 14:00 ( så starter den kl 14 og køre i 5 timer )
Start 3 18:00 ( så kører den videre kl 18 og i 5 timer )
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Kokkevang
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 okt 2013 19:04
Mit fyr: BS 30 kw
Areal: 650
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4500

unødig fyring - sluk fyret

Indlæg af Kokkevang »

Jeg må snart havde en direkte linie til dig "Pille bruger" :-)

Har nogle en ide om hvor langt tid en "mellem slukning" af fyret skal være, før det kan svare sig at gøre det?
Kokkevang
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 okt 2013 19:04
Mit fyr: BS 30 kw
Areal: 650
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4500

unødig fyring - sluk fyret

Indlæg af Kokkevang »

Også for at være fuldkommen sikker- Så indtaster tidspunkter hvor fyret skal køre, og ikke hvornår det skal være slukket. Korrekt?
Kigan
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

unødig fyring - sluk fyret

Indlæg af Kigan »

ja du indtaster hvor når det skal starte :)
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

unødig fyring - sluk fyret

Indlæg af lamborg »

Men men men du skal lige tænke over det for når den kan stå og kører 10% uden at gå i overvarme så er det fordi dit anlæg aftager varmen bare pga størrelsen også selvom radiatorer ikke er tændt. Du ligger altså oppe i en støresle rent vandmæssigt hvor du ikke altid kan regne med de råd du får fra dem med mindre anlæg :-) Det er kærligt ment .. Hvis du stopper i for lang tid vil du tabe så meget i frem/returløb at det du har sparet skal du bruge igen på at komme op i anlægstemp. Da jeg slog over fra sommerdrift (VVB) til normal drift kostede det 60kg bare at varme anlægget op. Jeg har forsøgt at se om jeg kunne hente noget ved at have 4 stop af 2 times længde men det var ikke målbart da forholdene hele tiden skifter i efteråret . Så prøvede jeg 4 stop af 1 time mens det var en nogenlunden ens temp og der var måske og kun måske en forskel på 5 kg over en uge men igen det er så tæt at der ikke skal meget unøjagtihed i måling før du ikke kan regne med det. Men der sker intet ved at prøve sig lidt frem.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

unødig fyring - sluk fyret

Indlæg af jensolav »

pille bruger skrev:

Fyret tager ikke skade af at køre 10% i lang tid.
Men tænk lige over dette ? Har du stoppet motoren i din bil nu du ikke bruger den ?

Periode 5 timer.
Start 1 05:00 ( så starter den kl 5 og køre i 5 timer )
Start 2 14:00 ( så starter den kl 14 og køre i 5 timer )
Start 3 18:00 ( så kører den videre kl 18 og i 5 timer )
Kokkevang: Jeg kører i øjeblikket med 3x3 timer i døgnet fra 04-07 og 12-15 og 18-21, i sommerperioden kører jeg 2x2 timer i døgnet, i denne periode er det kun varmt vand vi egentligt har brug for. Nå men det kan sagtens betale sig at køre ur i de sidste 2 døgn har jeg haft et forbrug på 15 kg og med 6 tændinger er det 2,5 kg pr fyrring og vi fryser ikke der er altid mellem 21,6- 23,2 gr :lol: :lol:
Godt man kan redigere, jeg går ud fra at der er 4 tider der kan stilles på styringen og det giver faktisk ekstra muligheder for at tilpasse fyringen, desværre så kan man som udgangspunkt kun stille antal timer til det samme i alle fyrringer. Men dog vil der være mulighed for at " mixe" 2 af tiderne. Nu ved jeg ikke hvordan rytmen er i hjemmet men som regel er det om morgenen der trækkes mest og et eksempel kunne være:
For at køre 5 timer om morgen så stiller du tid 1 fra 05-08 her mixer du tid 2 fra 07-10 fyret hopper kl 7 over på tid nr 2 således at der fyres 5 timer så kunne du med fordel køre 13-16 og 19-22, dvs at mellem 10 og 22 har du 3 timers drift og 3 timer pause, du sparer 2 timers fyring og tro mig er dit hus bare nogenlunde isoleret så fryser i ikke og mangler ikke vand, så det er bare at lege sålænge at hr. frost ikke er mødt.
Senest rettet af jensolav 23 okt 2013 13:04, rettet i alt 1 gang.
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html
Kokkevang
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 okt 2013 19:04
Mit fyr: BS 30 kw
Areal: 650
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4500

unødig fyring - sluk fyret

Indlæg af Kokkevang »

Jeg var ude og sætte det til at starte kl 04.30 også køre frem til 23:00. ( tidspunket er taget ud fra et almindeligt dags mønster )
Ud fra forbrugsdiagrammet kan jeg se at vi spare en del piller. det er lidt svært at finde ud af hvornår fyret skal køre frem for at være slukket. vi har nogle lejligheder som er beboet, og jeg kender ikke lejerens dags mønster. kan man på en måde tilslutte sin VVB til styringen, så man kan se faldet af grader på det varme vand under "dvalen af fyret" ? Det kunne give mig et bedre billed, om der var brug for fyret var tændt frem for slukket.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

unødig fyring - sluk fyret

Indlæg af pille bruger »

Kokkevang skrev:Jeg var ude og sætte det til at starte kl 04.30 også køre frem til 23:00. ( tidspunket er taget ud fra et almindeligt dags mønster )
Ud fra forbrugsdiagrammet kan jeg se at vi spare en del piller. det er lidt svært at finde ud af hvornår fyret skal køre frem for at være slukket. vi har nogle lejligheder som er beboet, og jeg kender ikke lejerens dags mønster. kan man på en måde tilslutte sin VVB til styringen, så man kan se faldet af grader på det varme vand under "dvalen af fyret" ? Det kunne give mig et bedre billed, om der var brug for fyret var tændt frem for slukket.

Ja, du kan sætte føler i vvb og få fyret til at tænde op hvis der mangler varmt vand.
Du kan måske med fordel bruge et sæt som dette http://www.nbe-shop.dk/product/motorven ... 4-kit-140/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar