Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af BFE » 16 jan 2008 23:31

MichaelK skrev:@BFE
Ja, der er "sportsfolk" og "luksusdyr" :P Jeg er på arbejde ca. 11 timer ad gangen, og i den tid står
huset tomt, bortset fra de få gange, hvor hunden ikke er med på arbejde, så holder den vagt hjemme.
Og jeg vil ikke hjem til et koldt hus, bare fordi fyret har fået nykker :D
Jeg har 3 gange haft driftsstop, og alle gange har det været fordi jeg havde glemt at fylde piller i
magasinet :oops:
Jeg har ikke tid og/eller overskud til at stå og pille ved fyret. Den luksus har jeg så også betalt for.
Jeg kunne endda ofre 20.000,- mere, og få et automatisk pillesug. Så skal jeg ikke engang huske
at fylde piller på. Men der var jeg trods alt for nærig. icon_cheesygrin.gif
MVH Michael Koch
Nej, nu skal du kun huske at bestille piller :) Eller har du en auto-tanknings-ordning som hos visse olieselskaber.
Så kan det ikke blive nemmere.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af MichaelK » 17 jan 2008 01:37

@BFE

Nej, ingen autooptankningsordning for mit vedkomne :wink: Jeg henter selv 2 tons ad gangen
på firmaets trailer. Den eneste hage ved det, er så arbejdet med at slæbe sækkene ind i kælderen :?

Jeg kunne bygge en pilletank og købe pillesuget, og så få dem blæst ind, men da jeg i forvejen
overskred budgettet med 50.000,- i forbindelse med udskiftningen af det gamle oliefyr, så vælger
jeg at slæbe sække et par år endnu. Der står både nyt badeværelse, køkken, isolering af loftetagen,
nyt tag på kvisten, nyt kloaksystem og omfangsdræn, samt andre ting på programmet.
Heldigvis kan jeg lave det hele selv, men også bare materialer koster mange penge :cry:

Men kender du en planteskole, der sælger pengetræer, så høre jeg gerne fra dig :P


MVH Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af BFE » 17 jan 2008 10:12

MichaelK skrev:Men kender du en planteskole, der sælger pengetræer, så høre jeg gerne fra dig :P
MVH Michael Koch
Du kan prøve med blomsten "Jødepenge" :)
Vedhæftede filer
0007.jpg
Jødepenge
0007.jpg (3.76 KiB) Vist 2956 gange
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af ibsoerensen » 17 jan 2008 18:45

Det var dejligt med den overvældende respons på mit indlæg, som var ment som en hjælp til en der ikke kunne finde rundt i junglen af seriøse og mindre seriøse forhandlere af pilllefyr, alle der forhandler disse påstår at netop deres er det bedste, min gamle hjemmelavede stoker kørte i næsten 17 år med kun et driftsstop, og jeg har sidste år investeret i et fabrikslavet og det var der kun problemer med i begyndelsen men kører nu udmærket ( jeg ville have et der var nemt at slukke og tænde i for og eftersæsonen og det kan man ikke rigtigt med en alm. stoker.
jeg brugte i mange år savsmuld og høvlspåner det var affald og kunne bare afhentes (sådan er det jo ikke mere) nogen fandt på at presse det til piller og i starten gav jeg 600 kr pr ton, i år har jeg givet 1665 kr men mange sælges til mere end 2200 pr ton, så sig ikke at prisen er stabil, selfølgelig kan der tjenes penge ved at bøvle med at hente dem selv, jeg bruger 6 ton og de er frit leveret men skal betale 30 kr ton for inblæsning, så hvorfor have det ekstra arbejde, pillerne bruges kun når min leverandør af miniflis ikke kan følge med (675 kr ton leveret) derfor er et fyr der kan fyre med andet end piller den bedste løsning dem der kan huske mere end fem år tilbage kan også huske at danmark på et tidspunkt lige efter jul var støvsuget for træpiller og så er det jo rart at have et alternativ, så hvis jeres fyr kører så fantastisk som i fortæller så hjælp dog manden med at finde det rette, inviter ham ud og se det, så han ikke står overfor en smart provisionslønnet sælger.
og sidst men ikke mindst få alle papirer godkendelser test m.m. at se inden købet det er meget væsentlig at disse ting er iorden hvis huset skal sælges (tilstandsrapport energirapport m.m disse forhold bliver ikke mindre omfattende i fremtiden)
med venlig hilsen
ib sørensen

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af Klaus » 17 jan 2008 19:18

Måske Sorensen min nabo ? Han fortæller jo ikke hvor han bor i sin profil icon_cheesygrin.gif


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af søren ø » 17 jan 2008 21:04

MichaelK skrev:@ Søren Ø.

Nu skal du passe på hvad du skriver. Der sikkert nogen der ikke tror på dig.

Er der nogen der ikke tror på mig, så er de velkomne til at komme og se dyret new18



Mvh Michael Koch

Ps: Så er vi da to, der har et fyr ,der passer "helt" sig selv :P
Ja ja, hvis folk ikke tror mig ligger jeg ikke søvnløs over det. Jeg vipper piller i og tager aske ud. Nu har jeg snart kørt 3 ton igennem og taget aske ud 2 gange, så det er til at holde til. Den trænger også til en rensning nu, men tiden er knap og har brandvagt i weekenden. Jeg ved hvordan konen reagerer hvis jeg lukker fyret ned og renser det i bund og smutter til brand, så behøver jeg nok ikke komme hjem lige med det samme :lol:
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Bowhunt
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 89
Tilmeldt: 29 dec 2006 22:19
Mit fyr: KSM 325-18I
Areal: 280 m2
Brændsel: Træpiller og Brænde
Årligt forbrug: 6 ton + Brænde
Geografisk sted: Spjellerup ved Næstved

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af Bowhunt » 17 jan 2008 21:42

Helt ærligt.
I sidder og snakker om det ene problem efter det andet, som om I ikke har andet at lave.
Køb en KSM, sellvfølgelig koster det noget; men så har I ikke flere problemer med at diskutere det ene efter det andet, det kører bare i rigtig mange år.

Mvh
John

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af MichaelK » 17 jan 2008 22:25

@bowhunt

Nej, der var vist noget du har misforstået. BFE og Jeg skrev om, hvor nemt vi havde det med vores
pillefyr icon_cheesygrin.gif ibsoerensen skrev, at man som ny stoker ejer, skulle forberede sig på bøvl, og
indstillingsproblemer. En påstand BFE og jeg har sat spørgsmålstegn ved 8)

Som du så rigtigt skriver, så drejer det sig om at finde et anlæg, der er mindst mulige problemer ved.
KSM, som du har køre jo fint. En oplysning kommene stokerejere kan bruge i deres søgen efter den rette
model/fabrikat.

Vi har så også rundet emnet, pris kontra kvalitet, og fundet at man generelt får mindst problemer ved
de nyere og oftest dyre modeller/fabrikater. Dog ingen regler uden undtagelser, og der kan sikkert gives
mange eksempler på anlæg, der køre rigtigt godt (og skidt), fra alle prisklasser.

Et forum som dette, er jo netop til for at undgå, at førstegangskøbere kommer i problemer vedr. deres
valg af stokerfyr, og hjælpe nuværende stokerbrugere med evt. problemer. Markedet er en jungle.
Og det bliver ikke nemmere af, at det fyr der køre godt for en, køre mindre godt for en anden.
Men vi forsøger jo alle at rådgive efter bedste evner.

Jeg har skrevet det mange gange før, og gør det gerne igen. Alle interesserede, er velkomne til at kigge
forbi min adresse, for et kig på, og en sludder om mit fyr. Jeg hjælper gerne kommene stokerbrugere til at
kommer nærmere et valg af fabrikat og mærke. Men kan kun svare for mit eget fyr, og det er jo sådan set
logisk nok. Jeg er stadigvæk kun ved mit første pillefyr.



MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Bowhunt
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 89
Tilmeldt: 29 dec 2006 22:19
Mit fyr: KSM 325-18I
Areal: 280 m2
Brændsel: Træpiller og Brænde
Årligt forbrug: 6 ton + Brænde
Geografisk sted: Spjellerup ved Næstved

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af Bowhunt » 17 jan 2008 22:53

Hej Michael.

Jeg vil give dig 100 % ret i det du skriver, mere er der ikke i det.
Til gengæld er det jo selvfølgelig vanskelig at hjælpe andre til at købe et pillefyr/stoker uanset mærke, hvor måske prisen trykke rfor nogen. Men må også sige at uanset hvad man køber så får man det man betaler får. Er vi enige ?

Mvh
John

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Svært valg af stokerfyr - jeg skal nu vælge imellem 3 stk.

Indlæg af MichaelK » 17 jan 2008 22:55

@bowhunt


Ja, vi er helt enige :great: icon_cheesygrin.gif




MVH

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar