Problemer med nyt fyr.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af martin_b »

Tom_AT skrev:Hvem snakker om at de vil give 80% tilbage?

De 80% der nævnes er virkningsgraden på Bio 18 pillefyret.
Trådstarer skrier selv det med de 80%:
Kashmir skrev:Tvivleren: jo, men de vil kun give os 80% af købsprisen igen.

Lau: er det ikke godkendt!?! Hvorfor det? Vi købte det i juni?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

nemocharley

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af nemocharley »

Jeg synes helt klart at følgende eksperiment bør udføres på venindens eksmand: http://www.youtube.com/watch?v=ZmUYrgkRXuI
sjensen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 98
Tilmeldt: 20 mar 2010 09:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 167
Brændsel: Ystadpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 5.5
Geografisk sted: Slagelse

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af sjensen »

OBS. VVS-eksperten trækker 20 % ved retur vare det står der i deres butik og vist nok også på faktura. så det er tabte penge. Medmindre i kan forhandle jer til noget andet, pga. dato for godkendelsen af fyr er udløbet. Den bedste måde at rede flest penge hjem er vel at købe noget hos dem via en bythandel ellers ville jeg nok vælge et andet fyr. Så som skotte. samt en opsætning pakke så er du sikker på at alt virker.
nemocharley

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af nemocharley »

Jeg er sgu lidt spændt på at høre enden på historien her - kunne der handles om til en Biomax, eller har trådstarter taget 80% af dine penge tilbage?
Håber ikke at VVS-eksperten har overtalt dig til at beholde det fyr du har nu.
Kashmir
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 okt 2013 18:50

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af Kashmir »

Har i dag talt med VVS eksperten. Vi får selvfølgelig de ting vi mangler, og min skorstensfejer siger at jeg stadig kan nå at sætte det op lovligt, da det er under 1/2 år siden det er købt.

Hvad er det der er galt med fyret siden I mener det skal byttes? Har kigget rundt om på nettet, og folk virker da ellers rimeligt positive omkring det.

nemocharley

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af nemocharley »

virkningsgraden er virkelig ringe - biomaxen ligger vistnok 10% højere. Det er for mig at se nok den mest oplagte ting. MEN hvis skorstensfejer har givet grøn lys og du har fået de ting du mangler, tja.. så få det sat op. Viadrus kedlen er en gammel svend, men det er self. en støbejernskedel som holder meget meget længe.

Hvis i får bøvl med en stabil drift i de 6 varme måneder, så kunne det måske være en løsning at investere i solvarme, som også giver rumvarme. Investeringen bliver måske yderst langsigtet, men det kan give en rigtig god komfort.
Kashmir
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16 okt 2013 18:50

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af Kashmir »

Okay. Så det vil sige at et andet fyr får 10% mere ud af pillerne? Vi er snart så trætte af det her så vi bare skal have det lavet. :)
nemocharley

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af nemocharley »

ja -
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af Tom_AT »

Alene en virkningsgrad på 80% siger alt om at det fyr burde leveres tilbage. Nye pillefyr ligger på omkring 91-95%.
Ydermere skulle den kedel ikke være specielt nem at gøre ren, så vidt jeg kan huske at have læst mig til.

Men altså, det korte af det lange er at det er oldnordisk design der for skulle være taget af markedet for flere år siden.

Du er glad for det solvarme, hva Nemo? :wink:

Nu ved jeg ikke med sådan en Bio 18 kedel.
Men synes flere Scotte-ejere har skrevet at forrentningstiden på solvarme er alt alt for lang, og at det slet ikke kan betale sig at montere solvarme. Simpelthen fordi moderne pillefyr kan starte og stoppe selv, og bruge så lidt piller på fx at lave varmt vand. Så de 30000,- ekstra solvarme koster tager alt for lang tid at tjene ind igen.
Senest rettet af Tom_AT 17 okt 2013 19:43, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

Problemer med nyt fyr.

Indlæg af nemocharley »

det der bekymrer mig mest er de voldsomt mange kw fyret kan yde. Jeg har også et fyr som er for stort til mit hus, men det er heldigvis rigtig stærk til at tænde og slukke efter behov (ingen pausefyring) og så har jeg solvarme, hvor fyret varmer i en 300l akkutank. Dvs at fyret ikke arbejder om sommeren, og om vinteren taber den lidt kw i vandet.

Besvar