Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sviner utrolig meget :-(

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
grisling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af grisling » 09 okt 2013 16:22

Hej

Nu har mit fyr kørt i lidt over 14 dage og jeg har renset det 2 gange og allerede fyldt en halv spand med slagger og smuld.

Jeg har vedhæftet nogle billeder så i kan se hvordan det ser ud efter en uge.

Syntes det er som om den ikke brænder alle pillerne helt op eller hvorfor får man så meget slagger, pillerne er købt ved danish agro.
Jeg har tænkt på om det kan skyldes at den får for mange piller og at sneglen kører for meget så har prøvet at skrue ned for sneglen og for antal piller den smider ned, så må vi se om det hjælper? Er der nogen der ved om det måske kan være det der skal til? Jeg har også fundet "rimelige" mange piller inde bag i kedlen ca 30 piller men det er vel pga slaggeren at de så ikke falder dybt nok ned i herden og så bare flyver ud igen og ind bag i kedlen?

Syntes jeg kan se at der også er løbesod i skorstenen, har ca 60-75 grader i røgrøret, ville gerne have den højere op for at undgå kondens men hvorfor kommer der løbesod?

Mvh. Brian
1.JPG
2.JPG
3.JPG


Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af 2009bokke » 09 okt 2013 16:46

Hejsa har du de turbolator i eller rensesæt, hvis du har de turbulator i kan du bare tage dem ud og din afgangs temp vil stige så du får lidt mere varme i skorstenen...

jeg renser engang om ugen (har dog ikke startet mit fyr endnu) og ja den grisser lidt men, jeg renser også hver søndag, altså 1 gang om ugen.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af bioservice » 10 okt 2013 11:06

pil stængerne ud af røgrørene, og se om det ikke løser problemet... hvis der er overtryk inde i kedlen grundet den ikke kan sende røgen ud i skorstenen, så tilføres dit bål ikke den nødvendige luft... blæseren drejer rundet, men " føder " kun den mængde luft der bliver suget ud af skorstenen, og det er ikke nødvendigvis det der skal til for at holde en ren forbrænding...

er dette ikke nok, så prøv at sænke brændsel med 0,2 indtil det er væk, eller hæve luften med 3 indtil det er væk... hvis du stiller på luften så vær opmærksom på om det er i min. luft eller max luft der skal stilles på ....
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

grisling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af grisling » 10 okt 2013 15:02

Jeg har taget stængerne ud af rensesættet så lige nu er der kun spiralen der er i fyret, men dem prøver jeg også at tage ud nu her, prøvede at indstille fyret efter den brugsanvisning der var med da jeg købte fyret men da jeg kom hjem idag røg det op af skorstenen og kunne se der var løbet løbesod ud af min trækstabilisator så gik ud og kiggede i skorstenen og der var der rigtig meget løbesod i bunden af skorstenen men der lå også 1 cm vand efter regnen igår, det burde der vel ikke?

Hjælper det på røgtemperaturen af jeg sætter luften op?

Mvh. Brian

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af bioservice » 10 okt 2013 17:07

hvis du lader fyret køre, uden at gøre noget, tager en lighter hen til nedfaldsrøret op imod sneglen, åbner lidt ind til der hvor pillerne kommer ud af sneglen, trækker flammen på lighteren hen til åbningen, så skal flammen gerne trække ind i nedfaldsrøret, hvis den blæser ud mod dig selv, så er der højest sandsynligt noget i vejen med dit skorstenstræk....

hvis du tilfører mere luft, så burde bålet blive renset bedre, og røgtemp højere men igen det resulterer som regel i en lavere ydelse, som igen kan resulterer i samme skorstenstemp.....;-)

er nedfaldsrøret sort og varmt, så er det også tegn på at der er overtryk i kedlen...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af 2009bokke » 12 okt 2013 14:11

grisling skrev:Jeg har taget stængerne ud af rensesættet så lige nu er der kun spiralen der er i fyret, men dem prøver jeg også at tage ud nu her, prøvede at indstille fyret efter den brugsanvisning der var med da jeg købte fyret men da jeg kom hjem idag røg det op af skorstenen og kunne se der var løbet løbesod ud af min trækstabilisator så gik ud og kiggede i skorstenen og der var der rigtig meget løbesod i bunden af skorstenen men der lå også 1 cm vand efter regnen igår, det burde der vel ikke?

Hjælper det på røgtemperaturen af jeg sætter luften op?

Mvh. Brian
hej Brian hjalp det på din temp i skorsten mvh

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af Kjeld P » 12 okt 2013 15:28

Dit første billede?? Er det sådan den ser ud før eller efter du har fjernet aske...på billedet er den næsten fuld af lo..

Den skal sådan her ud efter rensning...Billede

Nå..det er jo nok før rensning, men den kan altså ikke brænde når den så fyldt...jeg har stillet min til 4 X blæs i timen a 8sek varighed. Den kan ikke nøjes med et langt blæs i timen.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

grisling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af grisling » 12 okt 2013 19:33

Jeg har fået temperaturen op på ca 105 grader nu her så må lige have målt temperaturen i toppen af skorstenen, i den manual der fulgte med fyret står der at røgtemperaturen skal op på ca 180 grader for at undgå løbesod, hvordan får jeg temperaturen helt derop og kan det være rigtigt?
Billede 1: er inden jeg hjorde rent efter 1 uge hvor den var igang
Billede 2: sådan ser der ud inde i kedlen efter en uge, ca 1 cm støv overset hele og ca 30 ubrændte piller
Billede 3: er også efter 1 uges kørsel.
Lige pt bruger jeg ca 18-20kg træpiller om dagen til et hus på 167m2 med gode vinduer og sat op i gasbeton, syntes det lyder af meget da der jo ikke er så koldt udenfor og vi har det heller ikke særlig varmt indenfor.
Driftsydelsen ligger mellem 75 og 88% kedeltemperaturen er på ca 69,8 grader og røgtenperaturen mellem 104-114 grader.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af Kjeld P » 12 okt 2013 23:49

Hvad for en skorsten har du...,min kører fint med 80g. Smid lige alle dine indstillinger her så kan det være jeg kan komme på noget. Det er helt sikkert for højt forbrug.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

grisling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

Sviner utrolig meget :-(

Indlæg af grisling » 13 okt 2013 11:59

Hej igen
Det er en skorsten som jeg købte sammen med fyret ved vvs eksperten, det er en scancore g20 enkeltbloks skorsten som er 4.5 meter høj, jeg har monteret trækstabilisator inde på røgrøret som står på 10pa.
Mine indstillinger er som følger:
Kombifyring : Nej
Pausestop : Nej
Pausestart: 10´c
Pausestop : 5´c
Kedeltemp: 68´c
Brændsel: 1,45
Røgtempmin. : 65´c
Røgtempmax: 200´c
Startbrændsl: 20
Pausebrændsl: 5s
Pauseluft: 5%
Pausetidmax: 60m
Renblæstid: 15s
Renblæsint: 30m

Montørindstillinger:
Brændselmin: 20%
Sneglemax: 10%
Luftminimum: 5%
Luftmaximum: 25%
Luftreducer: 8%
Tændvarmtid: 15m
Tændvarmeff: 82%
Tændluft: 7%
Regrampetid: 30s
Stopblæsetid: 10
Røgstarttemp: 5´c

Som sagt har jeg fået at vide at jeg gerne skal op på 150grader i røgtemperatur for at undgå løbesod så jeg har taget alle røgrør ud i fyret og ligger nu omkring 110 grader i røgtemperatur. kedeltemperatur liiger på ca 68-69 grader og driftsydelse mellem 60 og 95%
Men bruger som sagt desværre lidt mange piller for tiden :-(


Besvar