Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvordan virker varmepumper ?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
levi

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af levi » 15 jan 2008 11:07

Klaus skrev:Mon ikke det er den her i stedet : http://www.stiebel-eltron.dk/
Jeg har lidt problemer med de links :0)


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af Brian B » 15 jan 2008 19:16

Hej
Tak for de mange svar.
Det vil så sige at man forsøger at bruge solvarmen til at varme luften op med og vinteren for at få en bedre udnyttelse og vinteren simpelt sagt at sætte en lille radiator foran luft ind sugningen som er trukket af solvarmen.
men hvad med luft vand om sommeren så er det vel for varmt ? eller er det ligemeget, men der vil man så kunne bruge solvarmen hvis det kommer til at virke det forsøg.
Kan godt se at døjet med en stoker kan komme under pres.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

levi

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af levi » 15 jan 2008 19:29

Brian B skrev:Hej
Tak for de mange svar.
Det vil så sige at man forsøger at bruge solvarmen til at varme luften op med og vinteren for at få en bedre udnyttelse og vinteren simpelt sagt at sætte en lille radiator foran luft ind sugningen som er trukket af solvarmen.
men hvad med luft vand om sommeren så er det vel for varmt ? eller er det ligemeget, men der vil man så kunne bruge solvarmen hvis det kommer til at virke det forsøg.
Kan godt se at døjet med en stoker kan komme under pres.
Ja bortset fra at solvarmen varmer vand op, og ikke luft - men det er en længere teknisk forklaring jeg slet slet ikke er nok inde i.

Det kunne være sjovt med nogle udregninger fra en jordvarmeproducent, for at se om man har et forventet forbrug ud fra forskellige m2 - måske der er en formel, også for hvor mange kw man skal bruge.

Dengang jeg skulle have jordvarme, skulle jeg bruge 10 kw - til at opvarme 260 m2 - det er jo en noget anden kw end med f.eks stoker.

En forrentningsformel indkøb/forbrug/levetid kunne også være sjov at kigge på... Så man rigtig kan sammenligne med "korrekte" tal.

Kiggede på en bosch jordvarmepumpe i dag på 10 kw - 45000 plus moms + fittings + slanger + tank = ialt ca. 95000 plus moms + montage.

Det er nu mange penge, men klart et super lækkert anlæg.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af MichaelK » 15 jan 2008 20:33

Hej

Jeg undersøgte muligheden for jordvarme, da jeg besluttede mig for at udskifte
det gamle forslugne oliefyr.
Jeg havde i den forbindelse besøg af en konsulent fra NRGI A/S, der er mit lokale
elselskab.

På det tidspunkt (forår 07), var husets eneste isolering 35 stk. træ/aluminium
vinduer fra Velfac med super lavenergi glas. Og hulmursisolering med flamingo-
granulat. (Loftet bliver isoleret til sommer)

Hans regnestykke så således ud;

Etablering og montering af Jordvarmeanlæg m. 300 m. nedgravet slange.
Inkl. Moms = 130.000,-
Årlige driftsomk. = 16.000,- Inkl. serviceeftersyn. Under forudsætning af at
huset blev efterisoleret efter sidste nye isoleringsnorm. Ikke særligt realistisk
med et hus fra 1891.
Forventet levetid på kompressor angivet til ca. 15 år
Besparelse i forhold til mit gamle oliefyr er ca. 10.000,- årligt.

Jeg tilbød selv at lave gravearbejdet. Det gav en rabat på 15.000,-
Men stadigvæk en høj pris med en lang tilbagebetalingstid.

Derfor faldt valget på den træpillesvider jeg har nu. Her ser regnestykket bedre
ud;

Indkøb og installering I alt 92.500,- Inkl. moms og VVB med elpatron.
Årlige driftkomkostninger (brændsel+el) ca. 12.000,-
Besparelse i forhold til mit gamle oliefyr er ca. 14.000,- årligt.

Ekstra arbejdet med pillefyr har jeg minimeret ved at købe en fabrikat/model, der
helt og holdent passer sig selv. Nuvel, jeg skal fylde piller i magasinet 2 gange om
ugen, og rense det en gang imellem (2-3 gange om året), og tømme askeskuffen
1 gang om året. Men det gør jeg gerne, for at spare 4000,- ekstra pr. år i.f.h. til
jordvarme.


MVH Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af Brian B » 16 jan 2008 18:16

Hej
Helt klart og hvis strømmen stiger så spare du mere, det er den forb.. strøm pris der genere mig mest for der er kun et sted og få det fra.. altså hvis man ikke er frisk og knalder et par møller op..
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af Brian B » 10 apr 2008 18:35

hej
brygger lige lidt videre på dette spørgsmål..
Kan jordvarme slangen ligge under en ny lavet have hvor der bliver plantet træer osv oven på den ?
Kan man bare slukke for jordvarme hvis man ikke har brug for det i en periode ?
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af MichaelK » 10 apr 2008 19:12

Hej

1.:
Da slangen i jorden ikke kan gennembores af planterødder, vil jeg mene at det ikke skulle være noget problem.

2.:
Uden at vide det med sikkerhed, så må det jo kunne lade sig gøre. Jordvarme er i princippet et omvendt køleskab.
Køleskabet kan jo slukkes i en periode uden problemer, så hvorfor skulle der ikke kunne slukkes for jordvarmen?



Mvh.


PS.:
Da man i de fleste tilfælde har jordvarmen til at opvarme brugsvandet i VVB'en, vil det vel ikke være aktuelt
at slukke for anlægget. Med mindre der ingen forbrug af varmt vand er?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af Brian B » 10 apr 2008 20:11

Det var snakken på job om man bare kunne slukke hvis man kombinerede det med et solvarmeanlæg til varmtvand om sommeren eller om anlæget selv ville slukke når der ikke behov for noget varme
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af kaptajnen » 10 apr 2008 22:26

levi skrev:Hvis temp. udenfor er over 6 grader, er jordvame kontra luft/vand lige godt.

A. 6 Grader er ok men det er nu nok nærmere ca 8 Bare for at hænge i detalje

B - Det kommer an på hvilket anlæg - men korrekt, de arbejder bedst mellem 5-10 grader.


A.Slangen skal helst ligge i grundvandsspejlet fordi jorden derved ikke tører ud omkring slangen (et tørt hul giver ikke meget fornøgelse;-) Men i dette tilfælde giver det en luft lomme som er isolerende og der kan ikke overføres den samme energi

B - Det er stik imod hvad jeg har lært, og får fortalt af producenter ?? - Det har intet med udtørring at gøre - det har noget med temp - og at slangen ikke danner termofrost når den ligger i Lerlagret og/Eller i grundspejlet.

Indkøb ca. 180000 kr.
A.Er det ikke lige i overkanten der skal nu meget lejen minigraver (1700 pr dag) og Pel til a 5 til 6 kr pr m Godkendt ifg EN ;-)) og en varme pumpe til for at nå denne pris
Gør det selv er nok mere ca 50.000
Og jeg har set job gjor(d)t for ca 85 til 100 kkr alt efter om det er boret eller gravet

Nej et jordvarmeanlæg koster ca. 180000 pr med montering.

Det er klart at med dine udregninger på købsprisen, og dine flotte energiberegninger som jeg stiller meget store spørgsmål ved - så ser forrentningen pludselig meget bedre ud.

Men hvis du kan leverer jordvarme MONTERET til de priser du snakker om, så lav venligst nogle kort til mig - så skal jeg gerne sende en masse kunder til dig :0)

Mit forrentningseksp. fra i går er overdrevet, fordi helt anlægget ikke skal forrentes over 10 år - det er nærmere 20 år den samlede forventede levetid er - inden for 10 år er kompressoren færdig, men det ser vi lige bort fra.

Forrentningen hedder så i stedet - forventet el - ca. 12000 kr - (20 år/ 180000 kr) = 9000 kr

12000 kr plus 9000 = 21000 kr i forventet forrentning/Årligt forbrug.

Hvis din energiberegning på 5000 holder stik, hvilket jeg umuligt kan tro - så hedder forrentningen istedet - 5000 kr plus 9000 kr = 14000 kr i drift om året - men jeg vil meget gerne se et eksempel på så lavt strømforbrug.
Tror man misser en pointe her, idet jeg ville tro at anlæget til de 180k incl montering havde en stor del af gravearbejdet og selve rørerne med prisen at gøre. Hvis de er lavet af plastik (PEX?) skulle de holde i mange-mange-mange år ligesom gravearbejdet ikke skal laves om igen....
Så mht forrentning burde netop disse 2 faktorer "holdes udenfor". Derfor vil jeg mene at forrentningen er noget mindre håbløs end du indikerer levi - det fulde beløb skal ikke afskrives...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af JOP » 10 apr 2008 23:54

Reelt er jordvarme og varmepumper ikke andet end en maskine der dividere El-prisen med ca. 3.
Dertil kommer så en omkosting til vedligeholdelse og nok en udskiftning ud i ny og næ.


Besvar