"Smuldfælde"

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

"Smuldfælde"

Indlæg af TaagMan »

kovas skrev:Hej.
Jeg forstår ikke en døjt. En lang sekvens med piller der falder ned i en spand :( Hvad er det der er smart?
At det næsten er rent smuld den kører lige så fint igennem sneglen.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

"Smuldfælde"

Indlæg af kovas »

TaagMan skrev: At det næsten er rent smuld den kører lige så fint igennem sneglen.
Ok, men stod der ikke noget om en lille ændring i bunden? Hvori består den?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

"Smuldfælde"

Indlæg af TaagMan »

kovas skrev: Ok, men stod der ikke noget om en lille ændring i bunden? Hvori består den?
Jo, røret har normalvis et "V" skåret ned i sig, som pillerne falder ned i... problemet med det er at smuldet falder ned på siden af det V, og så står pillerne ned på smuldet og falder ikke stabilt ned i V'et. Det er de nyindtagne piller der skubber de gamle helt op til toppen... så hvis tilførslen fra bunden stopper, så ser det bare ud som om smuldet står og snurrer rundt oppe i toppen, fordi det ikke bliver skubbet op ad...

Min modificering går ud på at sørge for at smuldet ikke kan stå ned på siden af sneglen uden den rager til det hele tiden... så jeg har skåret det meste af buen af på det sidste stykke, og skåret det ene "ben" af V'et... så nu kan det umuligt pakke sig rundt om sneglen uden den kan få ved det... så den skubber fint træpiller og smuld op... og stabilt....
sneglmodificering.png
Forstår du hvad jeg mener?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

"Smuldfælde"

Indlæg af Zarge »

TaagMan skrev:Jeg forstår ikke folk har alle de problemer... bare en lille ændring af enden af sneglen, så kører den fint smuld:
https://www.dropbox.com/s/wmgfhaqsfnhms ... .37.11.mp4
Hummm... Er der mon forskel på sneglene, din virke umiddelbart til at kører betydelig hurtigere end jeg mindes min gær...
Ang smuld ved jeg det ikke, måske noget ned vinklen... Den pakker, og sætter sig (næsten) fast, er tydeligt at høre, har dog ikke ladet den køre helt fast, der er jo ingen grund til at pine den unødigt... ;-)
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

"Smuldfælde"

Indlæg af Ollii »

TaagMan skrev: Jo, røret har normalvis et "V" skåret ned i sig, som pillerne falder ned i... problemet med det er at smuldet falder ned på siden af det V, og så står pillerne ned på smuldet og falder ikke stabilt ned i V'et. Det er de nyindtagne piller der skubber de gamle helt op til toppen... så hvis tilførslen fra bunden stopper, så ser det bare ud som om smuldet står og snurrer rundt oppe i toppen, fordi det ikke bliver skubbet op ad...

Min modificering går ud på at sørge for at smuldet ikke kan stå ned på siden af sneglen uden den rager til det hele tiden... så jeg har skåret det meste af buen af på det sidste stykke, og skåret det ene "ben" af V'et... så nu kan det umuligt pakke sig rundt om sneglen uden den kan få ved det... så den skubber fint træpiller og smuld op... og stabilt....
sneglmodificering.png
Forstår du hvad jeg mener?
Jeg har præcis samme opfattelse og løst på samme måde på det gamle fyr. Og der er kørt virkelig store mængder smuld fra indblæste piller igennem.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

"Smuldfælde"

Indlæg af kovas »

TaagMan skrev: Jo, røret har normalvis et "V" skåret ned i sig, som pillerne falder ned i... problemet med det er at smuldet falder ned på siden af det V, og så står pillerne ned på smuldet og falder ikke stabilt ned i V'et. Det er de nyindtagne piller der skubber de gamle helt op til toppen... så hvis tilførslen fra bunden stopper, så ser det bare ud som om smuldet står og snurrer rundt oppe i toppen, fordi det ikke bliver skubbet op ad...

Min modificering går ud på at sørge for at smuldet ikke kan stå ned på siden af sneglen uden den rager til det hele tiden... så jeg har skåret det meste af buen af på det sidste stykke, og skåret det ene "ben" af V'et... så nu kan det umuligt pakke sig rundt om sneglen uden den kan få ved det... så den skubber fint træpiller og smuld op... og stabilt....
sneglmodificering.png
Forstår du hvad jeg mener?
Jo nu forstår jeg. det var lissom ikke med i dit første indlæg.
Jeg vil se hvordan ekoheatens rørende er udformet når den kommer i bund igen. Nu har jeg aldrig haft problemer med at smuld pakkede. En gang prøvede jeg med den der madolie, men det var ren katastrofe. Afvejningen ændrede sig fra dag til dag indtil der var tilpas smuld igen. Lige nu gør jeg ikke noget så tager den det der er og afvejningen er rimeligt stabil.
I øvrigt forstår jeg ikke Zarges ide. På den måde skal den jo stadig hente smuldet op fra bunden, hvor det samler sig. Jeg ville ha troet at en seperator, i bunden som jeg har set beskrevet, ville fungere bedre.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

"Smuldfælde"

Indlæg af TaagMan »

kovas skrev:Jo nu forstår jeg. det var lissom ikke med i dit første indlæg.
Jeg vil se hvordan ekoheatens rørende er udformet når den kommer i bund igen. Nu har jeg aldrig haft problemer med at smuld pakkede. En gang prøvede jeg med den der madolie, men det var ren katastrofe. Afvejningen ændrede sig fra dag til dag indtil der var tilpas smuld igen. Lige nu gør jeg ikke noget så tager den det der er og afvejningen er rimeligt stabil.
I øvrigt forstår jeg ikke Zarges ide. På den måde skal den jo stadig hente smuldet op fra bunden, hvor det samler sig. Jeg ville ha troet at en seperator, i bunden som jeg har set beskrevet, ville fungere bedre.
Jeg tror Zarge er inde på noget af det rigtige. Jeg ku godt forestille mig at smuldet ville pakke sig i sneglrøret hvis den stod alt for stejlt. Snegl og flexrøret skal tilpasses under installation. Jeg ser billeder fra folk der har en alt, alt for lang snegl, der står lige op i luften, og med en meter flex slange på... det er tosset. Flex røret på min er ikke mere end 15-20 cm, så sneglen kan komme så langt ned som muligt. Den spiser selv de dårligste piller på den måde :P Bare se dem fra video'en.... ;)

Jeg kender ikke Ekoheat'ens snegl... du må da meget gerne tage et billede af den, så man kan få syn for sagen, men mon ikke den er lavet fint? ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

"Smuldfælde"

Indlæg af WoodyHugo »

TaagMan skrev:Jeg forstår ikke folk har alle de problemer... bare en lille ændring af enden af sneglen, så kører den fint smuld:
https://www.dropbox.com/s/wmgfhaqsfnhms ... .37.11.mp4

Hvad er det du har lavet af ændring i enden af sneglen TaagMand ?? billeder ?
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

"Smuldfælde"

Indlæg af TaagMan »

Se længere oppe :-)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

"Smuldfælde"

Indlæg af WoodyHugo »

TaagMan skrev:Se længere oppe :-)
Ok det skal prøves når tanken bliver tom igen :) .......så ikke lige dit senere indlæg , da der var en reklame midt i indlægs strømmen :shock:

Besvar