Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rapspiller i PL27

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
sg-tech
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 28 dec 2006 21:52

Rapspiller i PL27

Indlæg af sg-tech » 16 jan 2007 07:55

Hej i forummet. Har lige startet min muldvarp op. Det tog lige lidt længere tid at lave fyrrummet end beregnet...
Nu forsøger jeg så at få den til at brænde rapspiller. Jeg får bare en hel del uforbrændte piller og nærmest smuld ned i askeskuffen. Meget sent igår havde den nærmest fyldt hele fyrrummet brændsel.
Fyret er leveret med kornbrænder og jeg formoder at liagro har indstillet den mtil korn!. Nogen ideer til hvad jeg skal stille på. Roder lidt med puls / pause tider, iltprocent mm.
Det er muligvis når den går i pausedrift den skyder for meget ind. Hvordan undgår man så lige den går på pause?
Håber i har lidt input. Nu roder jeg lidt videre. Kan jo prøve at ringe til Karsten ved liagro når de vågner..

-S-


nissen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 26 dec 2006 19:21
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Gludsted, Midtjylland

Indlæg af nissen » 16 jan 2007 08:11

Ja det kunne godt tyde på at den er grundindstillet til korn, og da der jo er meget mere brændværdi i rapspiller, vil de gå i pause drift.
Det kan benekov banden helt sikkert hjælpe dig med.

Tror du får svært ved at fange Karsten denne uge - der er jo Agromek - tror han er booket max!
All the best
/Nissen

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 16 jan 2007 08:44

Der også et par ar foeumets benekov eksperter der er til agro.

Men som du selv er inde på, skal du have pulsen ned i pause.
Jeg er ikke helt sikker på hvad ilten skal stå på, men jeg gætter på 8,5 - det samme som træpiller.
Hold godt øje med den indtil den er indstillet korrekt. Der skal bare være et meget lille muldvarpeskud og kun aske på selve herden.

Hvad står dine pauseindstillinger på?
MvH Ulrik©

sg-tech
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 28 dec 2006 21:52

Indlæg af sg-tech » 16 jan 2007 08:51

Takker for den lynhurtige respons...
Ilten stod på 6,5 ... den har jeg sat op til 8,5 som du også foreslog ulrik.
Mine pauseværdier er nu 3,5 s. 400 s. og efterløb 10s.
Den har så bare ikke pausefyret endnu idag efter jeg startede op i morges efter rens og tømning.

-S-
-S-

-Problemer løser sig selv over tid... Men har du tid til at vente på det?!

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 16 jan 2007 08:58

Jeg tror at bare det at du har sat ilten fra 6 til 8,5 vil gøre en stor del af det.
På en r15 er standard indstillingerne sådan:
puls 5
pause 480
efterløb 7
Får du problemer med at den brænder en smule tilbage i herden (max 3 cm)
kan du stille den ned i pause indtil det passer.
I perioder med længere tids pausefyring kan det også være en fordel at sætte den lidt ned i efterløb, min kører på 4.

Nu skal du huske på at ovenstående er til træpiller. Da du kører med rapspiller (højere brændværdi) skal din pause sandsynligvis være lavere i puls eller højere i pause.
MvH Ulrik©


sg-tech
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 28 dec 2006 21:52

Indlæg af sg-tech » 16 jan 2007 09:15

Umiddelbart ser forbrændingen ok ud nu. Den er dog ret længe om at nå setpunkt på 70c. Men det er også et ret stort varmesystem og det var kølet ned til omkrig 45c det hele.
Er nu spændt på at se om/hvornår den går i pause, og hvordan det så ser ud.

-S-
-S-

-Problemer løser sig selv over tid... Men har du tid til at vente på det?!

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 16 jan 2007 09:28

sg-tech skrev:Umiddelbart ser forbrændingen ok ud nu. Den er dog ret længe om at nå setpunkt på 70c. Men det er også et ret stort varmesystem og det var kølet ned til omkrig 45c det hele.
Er nu spændt på at se om/hvornår den går i pause, og hvordan det så ser ud.

-S-
Tjaa, med 300 m2 skal du nok ikke forvente at den pausefyrer så længe ad gangen - i hvert fald ikke så længe at du kan nå at indstille.
Men du kan simulere sommerdrift ved at slukke for varmen i hele huset og så bruge en dags tid på at indstille.
Uden et varmeforbrug skal den nok pause fyre :)

Men som sagt tror jeg det var din ilt der var problemet.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 16 jan 2007 11:02

Hej jeg syndes også jeg lige vil komme med et indput! Efter at have hørt at RECA altid køre med 7% i ilt har jeg stillet min til det samt atuel drift til 7.5 samt atuelt pause til 20. Blowergraf er den samme som du finder på smedstokers hjemme side kan ikke lige huske værdierne i hovede. Reca ilt% er den værdi de bruger til alt brændsel. Efter jeg satte min til det syndes jeg det køre bedere. Har selv prøvet Rapskager i min uden at ændre på noget og det kørte fint. Du skal nok lige huske at smide lidt kalk i dine rapspiller hvis det ikke er presset i fra starten af. 8)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 16 jan 2007 11:11

Jeg vil næsten tro at en lavere O2 giver en højere røggastemperatur. Det er specielt vigtigt ved kornfyring.

Bruger man samme indstilling på træ- og rapspiller er det varme ud af skorstenen.
MvH Ulrik©

sg-tech
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 28 dec 2006 21:52

Indlæg af sg-tech » 16 jan 2007 13:48

Så er der lidt mere ro på her.. er ikke sikker på det er perfekt men jeg får da umiddelbart ikke brændkammeret fyldt op mere uforbrændt brændsel.
Det med røggastemperaturen kontra ilt var da meget godt at vide helt eksakt!.
Her virker det som om at jeg får højere temperatur ved højere iltindhold?.
mere ilt, mere fut, mere varme, mere spild.

Kan jeg bare køre rimeligt vil jeg ikke stille mere på det da jeg får nitro-x koks her sidst på måneden. Så er det dem der skal trimmes optimalt for jeg regner med at få 10t., så der skal jeg have fundet nogen settings der duer.
Jeg kører nu med iltsetting på 12% (maks) på rapspillerne. Ellers tror jeg ikke jeg kan brænde dem ordentligt. Med til historien hører så også at ham jeg købte af havde advaret mig om problemer med afbrænding da de har et meget stort indhold af restolie. det er vist noget med at de er koldtpressede istedet for varmtpressede. Så får man ikke så meget olie ud. Han sagde jeg bare kunne komme med dem igen hvis jeg ikke kunne få det til at due. Men nu har jeg jo læst side op og ned med lovord om benekov så jeg sagde jo bare at det ville ikke gi problemer i mit fyr!

Humøret er nu lidt bedre idag end igår aftes kl2330 da jeg skulle tømme brændkammer for halvt brændte og brændende piller..
-S-

-Problemer løser sig selv over tid... Men har du tid til at vente på det?!


Besvar