Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vand i brændkammeret

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
nemocharley

Vand i brændkammeret

Indlæg af nemocharley » 06 okt 2013 14:40

hmm og det var jo netop det der ikke skulle ske, når baxien får fred i sommerhalvåret med dit setup af solceller, varmepumpe og elvandvarmer. - og en 15kw virker jo umiddelbart passende til dit boligareal. Kan man ikke tilkøbe autotænding til Baxi Multiheat?


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Vand i brændkammeret

Indlæg af noller » 06 okt 2013 14:50

Hej

Det var godt nok træls, skal lige høre om du fik renset din syrventil, da den godt kan have den dårlige egenskab ikke at lukke tæt efter en tilbagebrand, p.g.a kalkudfældningen fra det kolde vand. I mine ører lyder det som om den har stået og smådryppet sommeren igennem.
Drej omløberen af syrventilen, afmonter stiften, tryk forsigtigt på sædeventilen med en ligekærv skruetrækker nøjagtig som man vil gøre hvis ens radiator ikke vil varme :great:
Under nedlukning af baxi er det altid en god ide at skrave gløderne væk fra sneglekanalen altså frem imod dig selv.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Vand i brændkammeret

Indlæg af noller » 06 okt 2013 14:56

nemocharley skrev:hmm og det var jo netop det der ikke skulle ske, når baxien får fred i sommerhalvåret med dit setup af solceller, varmepumpe og elvandvarmer. - og en 15kw virker jo umiddelbart passende til dit boligareal. Kan man ikke tilkøbe autotænding til Baxi Multiheat?
Man kan desværre ikke købe autotændning til multiheat, men min hjerne arbejdede tit på om hvordan det kunne lade sig gøre.
Fik dog aldrig de store tanker ud af hovedet, så de rummestere stadig. :great:

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Vand i brændkammeret

Indlæg af jhjorsal » 06 okt 2013 16:04

noller skrev:Hej

Det var godt nok træls, skal lige høre om du fik renset din syrventil, da den godt kan have den dårlige egenskab ikke at lukke tæt efter en tilbagebrand, p.g.a kalkudfældningen fra det kolde vand. I mine ører lyder det som om den har stået og smådryppet sommeren igennem.
Drej omløberen af syrventilen, afmonter stiften, tryk forsigtigt på sædeventilen med en ligekærv skruetrækker nøjagtig som man vil gøre hvis ens radiator ikke vil varme :great:
Under nedlukning af baxi er det altid en god ide at skrave gløderne væk fra sneglekanalen altså frem imod dig selv.
jep jeg var turen igennem, men je tror faktisk heller ikke den har dryppet sommeren igennem, for jeg skruede den aftapningsskrue i bunden af efterfølgende for at se om der lå vand derinde og det gjorde der ikke, så hvis det er kommet den vej fra, og hvor skulle det ellers komme fra, så er resten jo fordampet henover sommeren.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Vand i brændkammeret

Indlæg af jhjorsal » 06 okt 2013 16:12

noller skrev: Man kan desværre ikke købe autotændning til multiheat, men min hjerne arbejdede tit på om hvordan det kunne lade sig gøre.
Fik dog aldrig de store tanker ud af hovedet, så de rummestere stadig. :great:
Ja jeg har droppet tanken, jeg har efterflg også investeret i 9m2 solvarme og en 250 l tank jeg fandt i dba for 1400,- det er dog ikke monteret endnu men panelerene sidder da på taget, og det var så meningen at det skulle trække mit centralvarme fra forhåbentlig maj til okt hvor jeg primært mangler gulvvarme i badeværelset, og når det er aller varmest juli aug kan det også få lov at løbe gennem vvb, så spare jeg jo lidt strøm der jeg kan putte i varmepumpen,
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Vand i brændkammeret

Indlæg af noller » 06 okt 2013 16:21

jhjorsal skrev: jep jeg var turen igennem, men je tror faktisk heller ikke den har dryppet sommeren igennem, for jeg skruede den aftapningsskrue i bunden af efterfølgende for at se om der lå vand derinde og det gjorde der ikke, så hvis det er kommet den vej fra, og hvor skulle det ellers komme fra, så er resten jo fordampet henover sommeren.
Hvis kammeret i bunden er fyldt, så er du ikke i tvivl så er pisserenden også fyldt med vand, og så skal den lille unbrako skrues af så man kan tømme ad den vej også, men hvis din syrventil drypper og dit magasin er fyldt kan træpillerne og smuldet sagtens absorbere vandet og den cocktail er skisme noget møg for det bliver lige så hård som cement, skidtet udvider sig.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Vand i brændkammeret

Indlæg af jhjorsal » 06 okt 2013 16:36

noller skrev: Hvis kammeret i bunden er fyldt, så er du ikke i tvivl så er pisserenden også fyldt med vand, og så skal den lille unbrako skrues af så man kan tømme ad den vej også, men hvis din syrventil drypper og dit magasin er fyldt kan træpillerne og smuldet sagtens absorbere vandet og den cocktail er skisme noget møg for det bliver lige så hård som cement, skidtet udvider sig.
Men ville fyret kunne kører hvis det var tilfældet
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Vand i brændkammeret

Indlæg af thy » 06 okt 2013 19:05

der står faktisk i brugsanvisning at ved stop tages gløder ud med den underlige skovl der er med for at ungå det kan vandre baglæns..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Vand i brændkammeret

Indlæg af noller » 06 okt 2013 21:21

jhjorsal skrev: Men ville fyret kunne kører hvis det var tilfældet
Nej så er vand blevet brandbart, og den går ikke granberg icon_cheesygrin.gif


Besvar