Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker eller Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af noller » 20 sep 2013 13:42

Hej

Nu læser jeg at man kan købe træpiller, uden smuld :shock:
Kan det virkelig lade sig gøre, en smule vil der altid være, nogen gange meget.
Jeg vil helt sikkert vælge en pillebrænder der kan levere træpiller til brændeskålen uden bøvl, for kommer der ikke træpiller kontinuerligt og med ensartethed, så svarer det til du hælder benzin på din bil, ikke i tanken, men igennem vinduet :)
Endvidere ville jeg vælge en pillebrænder, der tænder og slukker ligesom et oliefyr, da min filosofi er at man behøver ikke at rulle mere ud end nødvendig.


nemocharley

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 13:52

hvor har du læst at man kan købe træpiller som slet ikke producerer smuld?

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af noller » 20 sep 2013 16:17

nemocharley skrev:Baxi multiheat 1.5? - jamen det er jo en regulær stoker, som kan fyre med andre typer biobrændsel end træpiller. Og den kan æde billige træpiller af dårlig kvalitet. Virkningsgrader ml 85 og 90%. Den pausefyrer og er solidt bygget. Det er kort sagt en kampvogn.

Scotten skal have træpiller af god kvalitet. Den kan modulerer mellem et stort ydelsesområde, tænde og slukke, mange styringsmuligheder/digitale features. Virkningsgrader over 90%. Den er langt fra så robust som en stoker.

Baxien vil du kunne fyre billigere i og den vil sandsynligvis leve længere. Reservedelene er dyrere, men skal sandsynligvis heller ikke repareres på så meget. Men hvis du ved at du kun vil bruge træpiller, så er scotten et bedre valg. Hvis du vil bruge træpiller af ringe kvalitet/smuld etc - så er der jo også MGM til 30k, som jeg nok ville vælge frem for scotten.

Begge fyr (scotte og baxi) har et stort service netværk og der er meget viden om dem herinde på forum (bare se på Thy´s mange svar inde på baxi-stoker-forum).

Jeg så at man kunne købe multiheaten 1.5 til knap 38k, så de 45 er med opsætning?
nemocharley skrev:hvor har du læst at man kan købe træpiller som slet ikke producerer smuld?
God kvalitet træpiller= ingen smuld. Dårlig kvalitet=meget smuld.

nemocharley

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 16:24

Du lægger ord i munden på mig Noller. Jeg skriver ingen steder at der ikke er smuld ved gode træpiller. Det jeg mener er at nogle billigere træpillesække er nærmest halv smuld og halv piller. Etc. står for diverse bindemidler, slaggedannelse m.v.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af noller » 20 sep 2013 17:20

nemocharley skrev:Du lægger ord i munden på mig Noller. Jeg skriver ingen steder at der ikke er smuld ved gode træpiller. Det jeg mener er at nogle billigere træpillesække er nærmest halv smuld og halv piller. Etc. står for diverse bindemidler, slaggedannelse m.v.
Ja undskyld, min fejl :oops:
Jeg er fuldstændig enig, med dig.
Der er noget ved hele, men det er ikke det hele der er noget ved.
Det var for at belyse emnet smuld, en baxi stoker kan faktisk fyrer med spåner, smuld alverdens ting og sager. Nogle træpillefyr stiller store krav til kvaliteten af træpiller og producenterne kan jo også have en dårlig dag, så er det sgu' dejligt man kan købe fyr som mgm. Apropos mgm så er det jo fordi den har fast snegl, og ikke noget med bøjelig fleksibel snegl som pakker og låser sig fast i smuld.


nemocharley

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 17:48

Helt i orden. Jeg er iøvrigt helt på linje med dig mht. MGM. Den er dyrere end scotten, men den er også bedre - efter min mening.

Solcellen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 apr 2013 07:45
Mit fyr: Scotte 16 KW med V. 10 Styring
Areal: 210
Brændsel: Trøpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 27
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Solcellen » 06 okt 2013 09:16

Skal pillebeholder stå bestemt i forhold til fyret, har en vvb til at sidde på væggen som kommer bag pillebeholder i første omgang, når jeg får den flyttet vil jeg gerne have beholder flyttet ind mod væggen - er det muligt efterfølgende??

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af J-B » 06 okt 2013 10:02

Hvis du vælger Scotten med ekstern silo, så kan du sætte den som du vil, bare slangen er så nogenlunde lodret, og du kan flytte brænderen fra side til side som du vil på kedelen.
Vælger du en sammenbygget, så kan du også skifte fra side til side.

nemocharley

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 06 okt 2013 12:02

det samme er gældende med pellux 100. Og vel også atmos, som dog ikke har kompakt magasin løsning.

Solcellen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 apr 2013 07:45
Mit fyr: Scotte 16 KW med V. 10 Styring
Areal: 210
Brændsel: Trøpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 27
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Solcellen » 17 okt 2013 12:59

Kan der være nogen fordel/ulemper ved at vælge den sammenbyggede version (200 l.), ud over at der oftere skal tilføres piller??


Besvar