Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvordan virker varmepumper ?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af Brian B » 14 jan 2008 22:33

Hej
Nu har jeg prøvet at følge det længere indlæg om varmepumpe sammen med solvarme. fatter ikke rigtig princippet i det er der en der kan forklare det ?

ved jordvarme går det ud på at slangen i jorden næsten altid er 7 grader og det kan pumpen så omsætte til varme til vand og rumopvarmning eller er det helt forkert ?
luft vand hvad er det for noget ? hvordan virker det ?
Hvad er bedst ?
Har læst forklaringen på teknologisk men syntes ikke det hjalp..
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af BFE » 14 jan 2008 22:41

Brian B skrev:Hej
Nu har jeg prøvet at følge det længere indlæg om varmepumpe sammen med solvarme. fatter ikke rigtig princippet i det er der en der kan forklare det ?

ved jordvarme går det ud på at slangen i jorden næsten altid er 7 grader og det kan pumpen så omsætte til varme til vand og rumopvarmning eller er det helt forkert ?
luft vand hvad er det for noget ? hvordan virker det ?
Hvad er bedst ?
Har læst forklaringen på teknologisk men syntes ikke det hjalp..
Ganske enkelt. Forestil dig et køleskab med meget stor kapacitet, sådan 10 til 15 KW.
Det flytter varmen inde i skabet (for at holde det koldt) til kondensatoren på bagsiden af køleskabet, hvor den samme varme bliver afgivet til luften. Det er denne varme man udnytter i et varmepumpanlæg. :)
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

levi

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af levi » 14 jan 2008 22:45

Hvis temp. udenfor er over 6 grader, er jordvame kontra luft/vand lige godt.

Kommer temp. under 6 grader udenfor, mister varmepumpen for meget effekt, og driften bliver dyr.

Jordvarme er derfor pt. bedst, fordi der næsten altid er en min. temp. i jorden, varmepumpen kan trække på - især hvis jordslangerne ligger i Ler/Grundvand (Grundvand fryser ikke, og termofrost på jordslangerne undgåes derfor hvis jorden bliver for kold).

Hvis man får en løsning på Solvarme kombineret med luft/Vand anlæg - så har man en billig løsning i indkøb, og en drift som koster det samme som jordvarme (Derfor er det meget interessant).

Jordvarme kan ikke forrente sig i DK pga. høj indkøbspris, og høj elafgift - i Sverige er historien helt anderledes, der er anlæggene billigere, og El koster under halvdelen af hvad den koster i DK.

En forrentning kunne se sådan her ud i DK.

Indkøb ca. 180000 kr.

Forventet levetid (Kompressor) 10 år.

Forventet el forbrug pr. år, (Hus ca. 150 m2) - ca. 12000 kr.

Dvs. med forrentningen kommer et anlæg til at koste 30000 kr i drift om året. - Derfor sælges der logisk nok ikke mange anlæg i DK.

Hos de store jordvameforhandlere - siges det at jordvarme i strøm alene er ca. 5-10 procent dyrere end stokerdrift - men tilgengæld er det vedligeholdelsesfrit (Der er dog 1 årligt lovbefalet eftersyn på kompressoren da den indeholder over 1 kg kølemiddel).

Mine tal er fine runde, og der kan naturligvis være andre udregninger - men faktum er at forrentningen er al al for høj - og derfor er jordvarme mere komfort, end god forretning.

Jeg håber det belyser emnet bedre og mere forståeligt.

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af H.S » 14 jan 2008 23:42

Hvis temp. udenfor er over 6 grader, er jordvame kontra luft/vand lige godt.

A. 6 Grader er ok men det er nu nok nærmere ca 8 Bare for at hænge i detalje

Kommer temp. under 6 grader udenfor, mister varmepumpen for meget effekt, og driften bliver dyr.

A.Ja det gør jord varme ikke (derimod er Luft til vand god ved varmere temp. selvom det nok ikke er så aktuelt)

Jordvarme er derfor pt. bedst, fordi der næsten altid er en min. temp. i jorden, varmepumpen kan trække på - især hvis jordslangerne ligger i Ler/Grundvand (Grundvand fryser ikke, og termofrost på jordslangerne undgåes derfor hvis jorden bliver for kold).

A.Slangen skal helst ligge i grundvandsspejlet fordi jorden derved ikke tører ud omkring slangen (et tørt hul giver ikke meget fornøgelse;-) Men i dette tilfælde giver det en luft lomme som er isolerende og der kan ikke overføres den samme energi

Hvis man får en løsning på Solvarme kombineret med luft/Vand anlæg - så har man en billig løsning i indkøb, og en drift som koster det samme som jordvarme (Derfor er det meget interessant).

A.Eller med Jord til vand tænk at med en simpel plade veksler kan man efter vandet har været en tur rundt i (eller før) jorden
kan køle retur til fanger ned til så lav en temp at selv med den mindste stråle vil tilføre energi ;-))

Jordvarme kan ikke forrente sig i DK pga. høj indkøbspris, og høj elafgift - i Sverige er historien helt anderledes, der er anlæggene billigere, og El koster under halvdelen af hvad den koster i DK.

En forrentning kunne se sådan her ud i DK.

Indkøb ca. 180000 kr.
A.Er det ikke lige i overkanten der skal nu meget lejen minigraver (1700 pr dag) og Pel til a 5 til 6 kr pr m Godkendt ifg EN ;-)) og en varme pumpe til for at nå denne pris
Gør det selv er nok mere ca 50.000
Og jeg har set job gjor(d)t for ca 85 til 100 kkr alt efter om det er boret eller gravet



Forventet levetid (Kompressor) 10 år.
A.Ja det er nok ikke helt ved siden af ny komp ca 8000 til 18000 kr
Forventet el forbrug pr. år, (Hus ca. 150 m2) - ca. 12000 kr.
I et moderne hus er forbrugeet ink. vv ca. 75 kw prm2 pr. år
Giver for 150 m2 ca 11250 kw / med en COP på mellem 3,8 og 4,8 alt efter anlæg osv.
lad os sige 4 11250 / 4 = 2812,5 x kw pris på 1,70 kr = Strømforbrug 4781,25 pr år

Dvs. med forrentningen kommer et anlæg til at koste 30000 kr i drift om året. - Derfor sælges der logisk nok ikke mange anlæg i DK.
A.Uden div renter og andet gejl giver det på 10 år
50.000 / 10 = 5.000 og strøm ca. 5.000 det giver
10 kkr..
Hos de store jordvameforhandlere - siges det at jordvarme i strøm alene er ca. 5-10 procent dyrere end stokerdrift - men tilgengæld er det vedligeholdelsesfrit (Der er dog 1 årligt lovbefalet eftersyn på kompressoren da den indeholder over 1 kg kølemiddel).

Mine tal er fine runde, og der kan naturligvis være andre udregninger - men faktum er at forrentningen er al al for høj - og derfor er jordvarme mere komfort, end god forretning.

Jeg håber det belyser emnet bedre og mere forståeligt.

A.Tja det er jo så det store Q
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af Troldmand. » 15 jan 2008 08:46

[quote="H.S"]Hvis temp. udenfor er over 6 grader, er jordvame kontra luft/vand lige godt.

A. 6 Grader er ok men det er nu nok nærmere ca 8 Bare for at hænge i detalje

Kommer temp. under 6 grader udenfor, mister varmepumpen for meget effekt, og driften bliver dyr.


Hej
Man kan da ikke bare sige at unde 8 grader er luft til luft pumperne ikke rentable.
Kigger man på varmepumper med høj Cop, ser resultatet jo noget anderledes ud.

Se graferne et stykke nede på linket.

http://forbrukerportalen.no/filearchive ... rigert.pdf

Jeg har en elmåler på vores Panasonic og jeg kan se, at ved ca 5 minusgrade står den og bruger 3-400 Wat i timen, medens den holde en god varme i et rum på ca 65m2


levi

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af levi » 15 jan 2008 09:17

Hvis temp. udenfor er over 6 grader, er jordvame kontra luft/vand lige godt.

A. 6 Grader er ok men det er nu nok nærmere ca 8 Bare for at hænge i detalje

B - Det kommer an på hvilket anlæg - men korrekt, de arbejder bedst mellem 5-10 grader.


A.Slangen skal helst ligge i grundvandsspejlet fordi jorden derved ikke tører ud omkring slangen (et tørt hul giver ikke meget fornøgelse;-) Men i dette tilfælde giver det en luft lomme som er isolerende og der kan ikke overføres den samme energi

B - Det er stik imod hvad jeg har lært, og får fortalt af producenter ?? - Det har intet med udtørring at gøre - det har noget med temp - og at slangen ikke danner termofrost når den ligger i Lerlagret og/Eller i grundspejlet.

Indkøb ca. 180000 kr.
A.Er det ikke lige i overkanten der skal nu meget lejen minigraver (1700 pr dag) og Pel til a 5 til 6 kr pr m Godkendt ifg EN ;-)) og en varme pumpe til for at nå denne pris
Gør det selv er nok mere ca 50.000
Og jeg har set job gjor(d)t for ca 85 til 100 kkr alt efter om det er boret eller gravet

Nej et jordvarmeanlæg koster ca. 180000 pr med montering.

Det er klart at med dine udregninger på købsprisen, og dine flotte energiberegninger som jeg stiller meget store spørgsmål ved - så ser forrentningen pludselig meget bedre ud.

Men hvis du kan leverer jordvarme MONTERET til de priser du snakker om, så lav venligst nogle kort til mig - så skal jeg gerne sende en masse kunder til dig :0)

Mit forrentningseksp. fra i går er overdrevet, fordi helt anlægget ikke skal forrentes over 10 år - det er nærmere 20 år den samlede forventede levetid er - inden for 10 år er kompressoren færdig, men det ser vi lige bort fra.

Forrentningen hedder så i stedet - forventet el - ca. 12000 kr - (20 år/ 180000 kr) = 9000 kr

12000 kr plus 9000 = 21000 kr i forventet forrentning/Årligt forbrug.

Hvis din energiberegning på 5000 holder stik, hvilket jeg umuligt kan tro - så hedder forrentningen istedet - 5000 kr plus 9000 kr = 14000 kr i drift om året - men jeg vil meget gerne se et eksempel på så lavt strømforbrug.
Last edited by 1 on levi; edited 15 times in total

levi

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af levi » 15 jan 2008 09:21

Troldmand. skrev:
Troldmand - der er forskel på LUFT/LUFT som du har - og LUFT/VAND samt Jordvarme som vi snakker om.

Det er dyrere at varme vand op end at varme luft op, derfor bruger en LUFT/VAND mere jo koldere det bliver - regnestykket er ikke det samme på en LUFT/LUFT - men gid det var så vel :0)

levi

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af levi » 15 jan 2008 09:25

Jeg har det meste af min viden om jordvarme herfra http://www.stieben-eltron.dk

Det er de anlæg jeg sælger når jeg sælger jordvarme.

Det er efter min mening denne producent der er længst fremme i skoene (Og ja jeg ved godt der altid er delte meninger).

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af BFE » 15 jan 2008 10:41

levi skrev:Jeg har det meste af min viden om jordvarme herfra http://www.stieben-eltron.dk
Det er de anlæg jeg sælger når jeg sælger jordvarme.
Det er efter min mening denne producent der er længst fremme i skoene (Og ja jeg ved godt der altid er delte meninger).
Tak for ærligheden :great:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: hvordan virker varmepumper ?

Indlæg af Klaus » 15 jan 2008 10:54

Mon ikke det er den her i stedet : http://www.stiebel-eltron.dk/


Besvar