Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fastbrændselsfyr/akkumuleringstank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Fastbrændselsfyr/akkumuleringstank

Indlæg af Royaldo » 04 okt 2013 16:08

Jeg har et lidt teoretisk spørgsmål.

Jeg har et 30 kW scotte pille fyr, som i vinterperioden ligger nogenlunde konstant mellem 65-100% drift.
Fyret varmer 2 boliger på ialt 440m2 op inkl varmt vand til begge.

Herudover påtænker jeg at koble 220 m2 isoleret værksted med kaloriferblæsere til varmesystemet også.

Hvis jeg kobler et 18 kW fastbrændselsfyr på systemet (jeg har massere af træ) og kun benytter det i vinterperioden som tilskud når det er rigtigt koldt samt når jeg tænder varmeblæserne i værkstedet , vil det så være nødvendigt med en akkumuleringstank?

Jeg tænker at fyrets max effekt burde kunne optages med det samme, selvom det brænder for fuld drøn eller?

Reelt regner jeg med at købe et 25 kW fyr, sætte en gammel olietank op som akkumuleringstank også koble den til scotten via en varmeveksler.
Last edited by 1 on Royaldo; edited 4 times in total


nemocharley

Fastbrændselsfyr/akkumuleringstank

Indlæg af nemocharley » 04 okt 2013 16:13

men hvorfor ingen akkutank? Er det ikke meget rart med fleksibiliteten?

Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Fastbrændselsfyr/akkumuleringstank

Indlæg af Royaldo » 04 okt 2013 16:16

nemocharley skrev:men hvorfor ingen akkutank? Er det ikke meget rart med fleksibiliteten?
Jow, det regner jeg også med at montere. Jeg har bare læst mange indlæg, hvor folk skriver at det aldrig vil køre godt uden akk. Så jeg spekulerede bare på om det også vil gælde for ovenstående scenarie :)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Fastbrændselsfyr/akkumuleringstank

Indlæg af Zarge » 04 okt 2013 16:44

Tja... Hvis al varme kan aftages direkte, så er akkumulering jo naturligvis ligegyldigt, så umiddelbart nej, men jeg ville nu også gøre det alligevel, der kan jo hurtigt komme lidt udsving i forbruget, og kedlen vil sikkert også gi en del over det nominerede fra tid til anden, alt efter brændsel etc...;-)

Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Fastbrændselsfyr/akkumuleringstank

Indlæg af Royaldo » 10 okt 2013 10:55

Zarge skrev:Tja... Hvis al varme kan aftages direkte, så er akkumulering jo naturligvis ligegyldigt, så umiddelbart nej, men jeg ville nu også gøre det alligevel, der kan jo hurtigt komme lidt udsving i forbruget, og kedlen vil sikkert også gi en del over det nominerede fra tid til anden, alt efter brændsel etc...;-)
Okay tak, min første tanke var blot at sætte et brugt 18/25 kW Orlan fyr eller lignende op direkte til mit nuværende anlæg (trykekspansion uden akk.) tank, som så kun skulle bruges når jeg har tændt kaloriferblæserne i værkstedet (let isoleret stålhal på 220 m2 = kontinuerligt forbrug på ca. 10-20 kW afhængigt af vejret). Jeg var netop lidt i tvivl om hvor konstant sådan et fastbrændselsfyr leverer varmen, man bliver jo lidt forvent med et pillefyr.

Med let adgang til brænde, så overvejer jeg istedet at gå hele vejen med et nyt fyr som istedet kan overtage en større del af opvarmningsbehovet. Jeg bruger vel 20-25 tons træpiller årligt uden varme til værkstedet. Jeg bor på en vindomsust bakketop.

Hvordan lyder et setup med en BAXI solo innova 50 kW (std) og 2 eller 3 x 1200 liters akkumulering på åben ekspansion. Dette skal så kobles til mit eksisterende setup via en passende varmeveksler.

Jeg har en small dør ind til mit fyrrum, hvor størrelsen på en 1200 liters olietank lige passer igennem.

Er dette setup helt ved siden af, hvis jeg helst vil fyre 1 gang dagligt omkring 17-18 og evt. efterfylde henad aften og lade pillefyret tage over når dette ikke er nok.

Jeg har som sagt 210 m2 højt isoleret bolig og 230 m2 meget ringe isoleret bolig fra 1880.


Besvar