problemer med at starte op

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Lennart K
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 nov 2009 23:03
Mit fyr: Bio 18
Areal: 144
Brændsel: 6 mm piller fra DLG
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Dagligt forbrug: 9 - 10 kg
Årligt forbrug: ikke opgjort

problemer med at starte op

Indlæg af Lennart K »

Ja bni - jeg har vendt faldrøret om, så det lille knæk vender opad - det har jeg kørt med den sidste uges tid - og der ligger sig ikke så meget smuld i slisken.

Jeg havde da ikke problemer med at slangen kunne nå - det burde da være samme længde uanset hvordan du vender røret - det kan jeg ikke lige se for mig :o))

Hvis dit fyr går ud - og du får meldingen, Brændt ud - så er det vel for lidt piller eller for meget luft - Mine indstillinger er - 0.90 brændsel 110 luft og en kedeltemperatur på 62 grader - rens hver ½ time m/100% luft - og jeg køre med DLG 6 mm piller, det spiller fint - ingen slagger ikke ret meget aske, renser en gang om ugen - men ikke nødvendigt.

bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

Lennart:
Røret går ikke så langt ud fra fyret når det vender om, derfor kunne slangen ikke nå :) det går jo nærmest lodret op og kun det lille knæk ud fra fyret :) men det er jo blot et spørgsmål om at flytte silo eller længere slange, lyder som en super ide.

Når vores fyr melder "brændt ud" er det fordi pillerne klumper sammen i røret og ikke kommer ud til herden, og ja så tror den jo at vi er løbet tør for piller.

Vi kører med 1,4 kg. brændsel, 135 luft og kedeltemp. 60 grader. hvor ofte den renseblæser og hvor meget luft den bruger ved jeg ikke, den står som den blev indstillet fra Fyrteknik da den blev sat op.
Vi renser også 1 gang om ugen, og har ca. ½ spand aske (alm. 10 ltr. spand), ingen slagger i herden. Vi fyrer med 8 mm. Barlinek Eco
Lennart K
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 nov 2009 23:03
Mit fyr: Bio 18
Areal: 144
Brændsel: 6 mm piller fra DLG
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Dagligt forbrug: 9 - 10 kg
Årligt forbrug: ikke opgjort

problemer med at starte op

Indlæg af Lennart K »

bni:

Tror også jeg rykkede siloen en smule - nu de skriver det.

Jeg havde det samme problem da vi startede fyret op - den fyldte slisken og noget af røret op, inden den meldte "Brændt ud" - Man tror jo at den standart indstilling er sådan nogenlunde som fyret bør køre - men den gik slet ikke hos mig - ned på den indstilling jeg før beskrev - så spinder det hos os - et gammelt hus på landet på 144m2 med halvdelen som førstesal.
bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

Jeg må have kigge de indstillinger igennem, sidste vinter havde vi kun bøvl med fyret, var ude i den ide, at software eller print havde en brist.
Det var som om, at når vi kom over et bestemt antal kg. piller, så skovlede den bare ind og kunne slet ikke følge med til at brænde af. Med det resultat at røret stoppede til.....

Vi har ca. 400 M2 ikke for godt isoleret hus fra 1897
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

problemer med at starte op

Indlæg af kreller »

Jeg har savet det firkantede hul i lågen, forenden af slidsken større. Barlinek har nogle store piller imellem sig og de kan kile sig fast.

bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

kreller skrev:Jeg har savet det firkantede hul i lågen, forenden af slidsken større. Barlinek har nogle store piller imellem sig og de kan kile sig fast.
Det har jeg overvejet flere gange men været bange for at gøre det. Hvor stort har du gjort hullet og hvordan?
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

problemer med at starte op

Indlæg af kreller »

Skar en trekant ud så hullet ligner et hus på en børnetegning
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

problemer med at starte op

Indlæg af bent »

Hej køre i med den software der fulgte med eller har i fået opdateret ?
bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

Vi har det som fulgte med ved købet
bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

problemer med at starte op

Indlæg af bent »

jeg vil anbefale jer at få lagt nyt software i der er rigtig meget forskel . det er nemmere at styre man behøver ikke lukke ned når man ændre hvor den skal starte forfra og kæden bliver også fjernet så man styre luften på blæserhastigheden.

Besvar