Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

højere røgtemperatur, hvordan?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
grisling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af grisling » 01 okt 2013 16:44

Hej

Jeg har købt et biomax 16 pillefyr samt en scancore g20 enkeltblok skorsten ved vvs eksperten.
Har fået det hele samlet og sat op og tændt op i fyret, det køer nu på anden uge og der er sådan set ingen problemer, bortsetfra at min røgtemperaturen for lav efter skorstensfejren, den ligger på ca 65 grader og han siger med den skorsten jeg har skulle den gerne ligge på mindst 150 grader for at der ikke kommer kondens i den, hvordan får jeg røgtemperaturen op på de grader?
Jeg har et rensesæt monteret med 4 stænger i, da de ikke var i lå temperaturen på ca 90-100 grader så dem vil jeg selvfølgelig tage ud men hvordan får jeg temperaturen det sidste stykke op?

Mvh. Brian


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af Brandsen » 01 okt 2013 18:23

Halløj i forum,

Grundlæggende vil du have så lav røg temperatur som muligt, fordi det betyder at hedefladerne i kedlen
har optaget mest muligt varme fra brændslet, i stedet for at sende den gode varme røg ud til gråspurvene.

Omvendt vil du ikke have så lav røg temperatur, at du får manglende træk i skorstenen, kondens,
eller løbesod.

For at løse den ligning, har almindelig visdom her på Stoker Pro det, at du skal have en røg temp
på 65grader, målt 1 meter fra toppen af skorstenen, så er du nemlig sikker på at undgå kondens.
...men hvordan måler man lige røg temp 1 meter fra toppen af skortenen ?? Tja, nogle 'låner' lige
konens elektroniske stegetermometer, og sænker føleren 1 meters penge ned i skorstenen.
Fyret skal naturligvis køre på almindelig last når du måler.

Er røgtemp så ikke på mindst de 65 grader, så er isolering af røgrøret fra fyret og ind i skorstenen
den første løsning at gribe til, er det ikke nok, så evt hæve drifts temp på kedlen. De fleste kører
med en fremløbs temp på 70 grader, men mange har været nødt til at hæve til f.eks 75 grader eller 80 grader,
netop for at øge røg temp. Er det stadig ikke tilstrækkeligt, så må man tage turbolatorer/retardere/røgvendere
ud af kedlen, men det sænker jo virkningsgraden betydeligt, så derfor er det normalt det sidste håndtag man
eventuelt trækker i.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

grisling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af grisling » 01 okt 2013 18:36

Hej igen og tak for svaret, jeg må op på taget og prøve at måle temperaturen, er 65grader virkelig nok 1 meter fra toppen?
Lige pt har jeg ikke isoleret rører fra fyret og ud i skorstenen da jeg lige har sat det op men det vil jeg da have gjort og se om det hjælper.
Jeg har sat min kedeltemperatur til 65 grader, det vil hjælpe at sætte den temperatur op så? og hvad så med her til vinter når det bliver koldere udenfor skal den så endnu højere op og hvor højt kan det tåle at man skruer kedel temperaturen op?

Mvh. Brian

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af Brandsen » 01 okt 2013 20:54

Halløj i forum,

Ja, det er tilstrækkeligt med 65 grader 1 meter fra toppen af skorstenen, så kondenserer røgen ikke.
Det er også derfor shunt ventiler skal stå på mindst 55 grader, sådan det kolde returvand ikke giver
kondens i bunden af kedlen.

Røgen når ikke at bliver ret meget koldere i frostvejr, det er vel kun skorstenspiben der rager op
over taget på dit hus ?

Når du har målt røg temperaturen i toppen af skorstenen, så prøv først at isolere dit røgrør fra
fyret til skorstenen. Det er den bedste løsning på lang sigt. Er det ikke nok, så prøv at sætte
kedel temp op med 5 grader af gangen, og mål effekten. Du skal næppe prøve at gå over 80 grader,
for så begynder du at få for meget varmetab pga strålevarme fra dine rør, og nogle pex rør kan ikke
tåle at komme op på vildt høje fremløbs temperaturer.

Jeg har ca 5 meter stålskorsten på min Baxi, kører med kedel temp på 70 grader, det giver en
røg temp ved afgang fra fyret på 100-110 grader, og det er nok til at røg temp er over 65 grader,
når røgen når toppen af skorstenen. Så at din fejer mener du skal op på 165 grader, lyder ret vildt.

Du kunne jo lige prøve at isolere røg røret med almindelig rockwool eller glasuld, for hurtigt at teste
effekten, ellers kan man købe specielle rørskåle til formålet, det ser meget pænere ud.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

grisling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af grisling » 01 okt 2013 21:14

Jamen det vil jeg da prøve at gøre så, for vil jo nødig have at der kommer kondens, men du vil mene at jeg skal sætte de stænger i rensesættet igen så, det er det sidste jeg skal prøve at tage ud så?


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af godsejeren » 01 okt 2013 21:24

Lige et hurtigt spørgsmål ? Hvem har rådet dig til at købe en enkelblok skorsten
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af Brandsen » 02 okt 2013 07:16

Halløj i forum,

Ja, det er klart bedre at løse problemet ved isolering af røgrøret, det er jo en
engangs investering, hvorimod du ved at tage stænger ud, vil opleve permanent
ringere vrkingsgrad, og dermed permanent højere pilleforbrug.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af Ugelvig » 02 okt 2013 09:05

godsejeren skrev:Lige et hurtigt spørgsmål ? Hvem har rådet dig til at købe en enkelblok skorsten
Lige nøjagtig! Når vi hæver nyttevirkningen, som klasse 5 jo gør, er vi altså nød til at tage skorstenen MEGET seriøs! Jeg er mere og mere glad for min isoleret/keramisk skorsten. Herhjemme er røggastemp, målet halvvejs på (det uisolerede) røgrør, 65 - 90 grader. Det betyder jo netop at varmen bliver i kedlen :great:

Jeg vil endnu engang henvise til denne brochure... Se side 24 - 26

http://www.schiedel.dk/fileadmin/data/d ... ebruar.pdf
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af godsejeren » 02 okt 2013 09:34

Jeg blev også anbefalet en keramisk isoleret skorsten til mit fyr. Jeg har da også kigget på andre typer som er billigere men valgte i den sidste ende den keramiske og jeg er glad for den. Arbejdet er jo næsten det samme om det er en enkel eller dobbelt blok. Min røgtemp ligger på 60 og 75 grader målt 10 cm fra kedlen på et uisoleret røgrør.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

grisling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

højere røgtemperatur, hvordan?

Indlæg af grisling » 02 okt 2013 15:03

Jamen jeg gik ud og sagde at jeg skulle have et biomax 16 fyr og en skorsten dertil og da sagde de at jeg skulle tage den. og det gjorde jeg så.

Jamen min røgtempaeratur 10 cm fra kedlen ligger på 77 grader pt, men det er vel ikke nok hvis jeg skal undgå at den kondenserer, hvordan kan jeg egentlig se om den kondenserer inde i røret?


Besvar