problemer med at starte op

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

Hjemkommet fra weekenden til et koldt hus og ingen varm vand, har vi i dag renset fyret meget grundigt. Inkl. Aftræksrør.
Vi har samtidig bøvlet hele dagen og får konstant fejl.
Fyret starter fint og kører tul den når omkring 30 grader så stoooer pillerne til på slidsken og melder "brændt ud" med god grund jo, da der ikke kommer piller til fyret.
Vi har justeret luften lidt op så den nu står til 135 % mod tidligere 129%
Er der andet vi kan forsøge?
I weekenden har der været "tilbage brand" og det har været lidt klistret af sod men det synes jeg ikke det er så meget længere efter rengøring.

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

problemer med at starte op

Indlæg af bent »

Det med at pillerne stopper har meget med pille kvalitet at gøre og ikke mindst hældning på snegl og slange. har du renset bagud og røgrøret også så der er nok træk ellers kan du nemt få tilbage brand og husk at justere så den ligger på en driftydelse der siger ca 60%.
bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

Hej Bent
Ja ALT er renset. Pillerne er de sammw som vi har brugt i de sidste 1,5 år.
Barlinek Eco pellets 8 mm

Vi har kørt på sommer mode hele sommeren uden problemer
Kobbelgaard
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 jul 2010 12:35
Mit fyr: Bio18
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8752

problemer med at starte op

Indlæg af Kobbelgaard »

Jeg har prøvet det samme, og problemet var, at pillerne ikke havde fart nok på. Husk at stramme faldslangen op, og sørg for at jernrøret som sættes ned i brænder er maks 45° fra at pege væk fra fyret, hvis den står parallelt med fyret (så den ikke stikker ud i rummet) kan pillerne sidde fast. Jeg flyttede også siloen tættere på fyret, for at få større fald på.
bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

Kobbelgaard skrev:Jeg har prøvet det samme, og problemet var, at pillerne ikke havde fart nok på. Husk at stramme faldslangen op, og sørg for at jernrøret som sættes ned i brænder er maks 45° fra at pege væk fra fyret, hvis den står parallelt med fyret (så den ikke stikker ud i rummet) kan pillerne sidde fast. Jeg flyttede også siloen tættere på fyret, for at få større fald på.
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener:
slangen er altid strammet op, røret står så det peger lige ud fra fyret, altså lige ud fra lågen, svinger ikke til nogen af siderne. Siloen står meget tæt på, sådan at dette kan lade sig gøre.

bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

Jeg har tænkt lidt på, om kanten fra herden som går lidt ud fra der hvor pillerne kommer ud fra slidsken, kan have noget af skylden?
Skulle man evt. slibe den, så den er skrå?

Jeg ved ikke om i kan fornemme på billedet hvilken kant jeg tænker på.
bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

På billedet har jeg sat en ring om den kant jeg omtaler
På billedet har jeg sat en ring om den kant jeg omtaler
Kobbelgaard
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 jul 2010 12:35
Mit fyr: Bio18
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8752

problemer med at starte op

Indlæg af Kobbelgaard »

Jeg har slebet omtalte kant af min herd, det var en tur med vinkelsliberen, afsluttet med en flapskive, så den bliver glat og rund. Det hjalp på antallet af piller som ikke ramte ned i herden.
Jeg renser min sliske med et gammelt stemmejern, der kan komme nogle fæle, og meget hårde aflejringer.
Lennart K
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 nov 2009 23:03
Mit fyr: Bio 18
Areal: 144
Brændsel: 6 mm piller fra DLG
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Dagligt forbrug: 9 - 10 kg
Årligt forbrug: ikke opgjort

problemer med at starte op

Indlæg af Lennart K »

jeg har bøvlet med at pillerne lægger sig på kanten af herden - og stopper for pillerne i slisken - Jeg fandt ud af at herden ikke var ordentlig nede i skålen der sidder fast på lågen - det gjorde at der blev lige som en kant, hvor pillerne kunne lægge sig på - jeg har også vendt fald røret(jernrøret) det giver lidt mere knald på pillerne, synes jeg - og savsmulden lægger sig ikke så hurtigt - Jeg renser også som Kobbelgaard slisken, men med et stykke krydsfiner, som jeg skubber ned oppe fra, når jeg alligevel ser til fyret.
bni
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 sep 2013 08:08

problemer med at starte op

Indlæg af bni »

Tusind tak for alle jeres svar, jeg gruer for hvordan vinteren bliver hvis ikke jeg får styr på det ASAP
Lennart K skrev:jeg har bøvlet med at pillerne lægger sig på kanten af herden - og stopper for pillerne i slisken - Jeg fandt ud af at herden ikke var ordentlig nede i skålen der sidder fast på lågen - det gjorde at der blev lige som en kant, hvor pillerne kunne lægge sig på - jeg har også vendt fald røret(jernrøret) det giver lidt mere knald på pillerne, synes jeg - og savsmulden lægger sig ikke så hurtigt - Jeg renser også som Kobbelgaard slisken, men med et stykke krydsfiner, som jeg skubber ned oppe fra, når jeg alligevel ser til fyret.
Mener du at du har det lille knæk øverst på faldrøret? Forsøgte til morgen da fyret igen meldte brændt ud, selv om den havde kørt fint hele dagen i går. Skal så bare lige have en længere slange på for at den kan nå

Skrabte også slidsken med enden af en fil, som var alt jeg lige i farten kunne finde :wink:

Besvar