strøm vs biobrændsel

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

strøm vs biobrændsel

Indlæg af TaagMan »

Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

strøm vs biobrændsel

Indlæg af Flammen »

hovedlandet exporterer lige nu 530mw, og resten af danmark må importerer deres forbrug icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

strøm vs biobrændsel

Indlæg af Ugelvig »

Det er jo super at vi i Danmark vil at alle skal få varmen via enten EL eller fjernvarme... Fjernvarmen er beskrevet så fint ovenfor...

Vi skal bare lige huske på, at vores EL-net på ingen måde er dimensioneret til at skulle klare varmeforsyningen i den rådne banan også... Faktisk er det på maks. indtil den nye ledning langs Jylland er udbygget. Derudover skal vi huske på, at en EL-forsyning der er under belastning taber en del i transmissionen fra lavspænding til højspænding og tilbage igen. Så derved er EL-forsyningen ingenlunde uden tab. Ikke medmindre at vi etablere superkonduktere

http://en.wikipedia.org/wiki/Superconductivity

Så at VP er vejen frem, er altså en sandhed med visse modifikationer. Fint at en A-mærket pumpe holder en COP på 3, men det nytter jo ikke noget hvis EL-forsyningen har smidt halvdelen undervejs...

Jeg mener vejen frem er enkel. Men det kan aldrig blive et ben vi skal stå på...

Vi skal udnytte den varme, der opstår ved enten EL-produktion eller affaldsforbrænding i de store fjernvarmeområder.

Herudover skal vi droppe naturgas fra både Nordsøen og Rusland. I rørene smider vi biogas i stedet. Denne produceres via grønmasse, gylle, affald, grøde fra vandløb m.m.

http://www.xergi.com/da/biogas/cases/husdyrbrug.html

Så skal der produceres en del strøm via Sol, vind, vand m.m.

Biomasse generelt skal bruges lokalt i enten enkelt kedler eller de fjernvarmekedler der er bygget til det. Altså halm, flis, bark, træ, træpiller, poppel, pil, elefantgræs m.m.m. Og det skal produceres nationalt i Danmark, ikke i New Zealand og skibet hjem. Lokal produceret biomasse og gerne i brakarealer, der ikke egner sig til fødevarproduktion.

Herudover skal vi have udbygget vores produktion af varmt vand fra solen, det er en fantastisk kilde til varmt vand om sommeren. Vi skal stadig huske på, at mellem 30 - 40% af energiforbruget i husstanden går til varmt brugsvand.

Derudover skal det være efter gulerodsmetoden, fremfor pisken. Kæmpe tilskud til kedler, der har nyttevirkning over 85%, tilskud til solfanger anlæg lokalt eller fællesanlæg til fjernvarme. Tilskud til udskiftning af gamle ventiler og termostater, Danfoss har vurderet at EU kunne når halvvejs af miljøaftalerne på Verdensplan ved at skifte til moderne termostater, der styres efter varme fremfor flow...

Problemet er bare, at DONG og lobbyisterne bestemmer, hvor vi skal hen. De har desværre ikke ejerskab over biomassen... Ligeledes er der ikke afgifter i dette... Derfor har det ikke en politisk gang på Jorden, miljø eller ej...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

strøm vs biobrændsel

Indlæg af nemocharley »

Fantastisk med alle de oplysninger og al den viden. Stokerpro er bare det fede :)
RasmusSkovgaard
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 jun 2014 18:00
Mit fyr: IKKE NOGET FYR KUN SOL
Areal: 210
Brændsel: SOLPANELER
Kontakt:

strøm vs biobrændsel

Indlæg af RasmusSkovgaard »

Flammen skrev: er det for at omgås patenter de kalder det hydrogen-boost ? teknikken kaldes geet og udviklet/opdaget af Paul Pantone

Ja det virker.....
det er temmilg simpelt, du bruger strøm fra dit batteri, til at lave, BROWNGAS, eller HHO, det sender du lige ind i luftfiltret, på din bil.

Jeg har e Bmw gammel 6 cyl diesel hakker, og den går 30 % længere pr liter diesel, meeeeen, du skel købe det sæt de laver i østrig, deres størrelse og udnyttelsesgrad er meget bedre. Det har 2 fordele, 1 din forbrænding bliver renere, dvs den renser "snavset" i gamle diesel motorer, og den øger km pr liter diesel, der er nogen der påstår at de kan få det helt op på 60 % men jeg har kun set eksempler i den virkelige verden( den der ikke er skrevet at et reklamebureau) på 25 til 30%

du kan se mere her, det ser lidt for smart ud, men jeg har købt systemet og det funker med 30 % forbedret kmL http://oktanplus.com/

Vi er i øjeblikket igang med at bygge en elgenerator der udelukkende kører på denne energi form HHO, generatoren bliver til salg også i danmark. de kan efter vores test, lave 3 kw 240 volt pr dag.

læst evt denne artikel..http://ing.dk/artikel/riso-vi-kan-gore- ... trom-90086
Senest rettet af RasmusSkovgaard 09 jun 2014 18:52, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

strøm vs biobrændsel

Indlæg af Fer »

triumph skrev:Fjernvarmen er faktisk milijøfjensk, 20-30 % ledningstab, og 10% anlægstab.
Det får du ihvertfald ikke ved at brænde pillerne af der hjemme
Kraftvarme anlægende køre idag kun for at lave varme, ikke el, og derfor er det uhørt at køre med det.
Asnæsværket har en samlet virkningsgrad på 40% !!
Det er ihvertfald milijøsvineri
Asnæsværket har en virkningsgrad på 40% når det kun laver el. Når der også laves fjernvarme er vi over 85%.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

strøm vs biobrændsel

Indlæg af Fer »

Ja der er tab i elnettet, men SLET ikke i de grader som der nævnes i de tråde her. Det er meget simpelt, skidtet ville brænde af hvis der var så store tab. Det er jo meget nemt, hvis man sender 500MW igennem et kabel, og der i transformatorene bare var 1% tab, ville der skulle køles 5MW eller 5.000KW væk. Mindre transformatorer (1-5 MW) Har typisk en virkningsgrad på 99%

Det giver faktisk meget god mening med varmepumper i mit perspektiv (Jeg har selv pillefyr, jeg arbejder med at lave fjernvame) Det hele bunder i at vi skal lade være at være bundet af følelser og hvad der er nu. Det hele skal ses i et kæmpe helikopter perspektiv istedet.

Hvis nogen er interesseret så kan man læse her:

http://www.affaldplus.dk/c/document_lib ... pId=147099

Angående "kloge åge" der er tale om som trådstarter, så kan jeg godt forstå at han er fan af fjernvarme. Aalborg har nemlig et af de bedste fjernvarme net. Et er at prisen er meget lav, men det er også lavet som et lavtemperatur net. Dvs. 60 grader frem og 30 grader tilbage. Det reducerer selvfølgelig varmetabet en god del. Derudover så gør det også at man kan lave direkte kondensering på de anlæg der er tilsluttet. (Billigt at etablere og forhøjer virkningsgraden med omkring 10-15% på eksisterende anlæg)

Fjernvarme taber energi, men ved at samle fyringskapaciteten så kan man holde bedre forbrænding og lavere emissioner. Jeg sidder og græmmes hver gang jeg ser en prøvnings attest på vores pillefyr. F.eks. et Pellux Bioline 20:

Nominel ydelse: 18,4 kW
CO ved 10% O2: 402 mg/mn3
OGC ved 10% O2: 6 mg/mn3
Støv ved 10% 02: 20mg/nm3

Her er et uddrag fra mit arbejdes miljørapport fra 2013. 3 affaldsfyrede dampkedler. 40.000kW i alt. Alle parametre er målt kontinuerligt og afregnet på 30 minutters basis til myndighederne via månedsrapporter. Alle overskridelser skal dokumenteres og der skal laves forebyggende arbejde på alle overskridelser.

Performance i 2013:

CO = 3mg/nm3
Støv = 0 mg/nm3
HCL = 0 mg/nm3
SO2 = 0 mg/nm3
NOx = 99 mg/nm3

Ud fra disse tal kan jeg kun konkludere at det er bedst for luftmiljøet at man ikke fyrer individuelt.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

strøm vs biobrændsel

Indlæg af triumph »

Årsvirkningsgraden for asnæs værket er under 50%(det var den ihvertfald for et par år siden) Så kommer ledningstab på 10%=> total virkningsgrad på 40%
Fjernvarmenettet omkring Kalundborg er for lille til at aftage alt kondensat, hvis de kørte alm. Drift. Men med de nuværende elpriser, er asnæsværket ikke et kraftværk med en biproduktion af fjernvarme (der ikke kan afsættes om sommeren). Men et fjernvarme værk med en biproduktion af el. Og da el'en ikke giver overskud at producere, må fjernvarmekunderne betale ekstra for at betale underskudet på el'en
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

strøm vs biobrændsel

Indlæg af Aaen »

RasmusSkovgaard skrev:

Ja det virker.....
det er temmilg simpelt, du bruger strøm fra dit batteri, til at lave, BROWNGAS, eller HHO, det sender du lige ind i luftfiltret, på din bil.

Jeg har e Bmw gammel 6 cyl diesel hakker, og den går 30 % længere pr liter diesel, meeeeen, du skel købe det sæt de laver i østrig, deres størrelse og udnyttelsesgrad er meget bedre. Det har 2 fordele, 1 din forbrænding bliver renere, dvs den renser "snavset" i gamle diesel motorer, og den øger km pr liter diesel, der er nogen der påstår at de kan få det helt op på 60 % men jeg har kun set eksempler i den virkelige verden( den der ikke er skrevet at et reklamebureau) på 25 til 30%

du kan se mere her, det ser lidt for smart ud, men jeg har købt systemet og det funker med 30 % forbedret kmL http://oktanplus.com/

Vi er i øjeblikket igang med at bygge en elgenerator der udelukkende kører på denne energi form HHO, generatoren bliver til salg også i danmark. de kan efter vores test, lave 3 kw 240 volt pr dag.

læst evt denne artikel..http://ing.dk/artikel/riso-vi-kan-gore- ... trom-90086

Jo jo, men det øjeblik du bruger strøm fra batteriet, begynder din generator jo at lade batteriet op, og motoren belastes ekstra. I min verden vil dette jo gå lige op. Jeg kan se fornuften når man kører med påløb (motorbrremser) men ellers ikke. Jeg er ikke i tvivl om at du har oplevet en forbedret økonomi. Men kan det ikke have en effekt, at man får sådan noget monteret og så kører lidt pænere?
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

strøm vs biobrændsel

Indlæg af Ugelvig »

Fer skrev:Ja der er tab i elnettet, men SLET ikke i de grader som der nævnes i de tråde her. Det er meget simpelt, skidtet ville brænde af hvis der var så store tab. Det er jo meget nemt, hvis man sender 500MW igennem et kabel, og der i transformatorene bare var 1% tab, ville der skulle køles 5MW eller 5.000KW væk. Mindre transformatorer (1-5 MW) Har typisk en virkningsgrad på 99%
Vil du selv lave kildekritik her:

http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/ ... ettet.aspx

Samlet ca. 6-8% i samlet tab... Skal vi så lægge virkningsgraden for kraftværkerne oveni, bliver det altså interessant.

Vi er slet ikke uenig om, at det kan blive meget bedre. Men at jagte små nye træpillefyr er altså stadig dråber i havet! Skulle man så ikke hellere koncentrerer sig om ikke kondenserende olie- og gaskedler, støbejernskedeler til koks, billige umærkede VP'er? For slet ikke at tale om isoleringsgrad af huset og forbruget i husstanden?

Én ting er sikkert, jo mere vi spare, jo mere kommer enerigen til at koste for slutforbrugeren! Huset (staten) vinder altid i sidste ende... :(
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Besvar