Varmegenvinding

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
ole33
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24 sep 2013 00:25

Varmegenvinding

Indlæg af ole33 »

Hej..

jeg er Pt igang med at lave lidt renovering af huset, og påtænker senere at installere Varmegenvinding .. Jeg leder derfor efter en f.eks webshop som sælger disse varmegenvinding?

Har bla støt på

http://www.klimagrossisten.dk/varmegenvinding.htm

Hør gerne efter bud, hvis i kender andre internet butikker som sælger disse

eeyore
Stoker IV
Stoker IV
10
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 9 gange

Varmegenvinding

Indlæg af eeyore »

Jeg købte alle mine dele hos http://www.krappan.dk.

Umiddelbart ligne de scanvent du linker til 100% Krappans anlæg, som jeg så vidt ved, er udviklet af/til Krappan.

Jeg har ingen forbindelse til Krappan, men har gode erfaringer med at bruge dem.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Varmegenvinding

Indlæg af BWJ »

Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Varmegenvinding

Indlæg af pso »

I princippet en god ide, men jeg er ret sikker på at du ikke kan forrente og afdrage anlægget, selvom du selv installere.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Varmegenvinding

Indlæg af Flemmingth »

Ventilation koster altid.
Uden varmegenvinding er det dyrt.
Med varmegenvinding er det knap så dyrt - men det koster, fordi:
- Ventilatoren bruger strøm konstant.
- Alle anlæg med varmegenvinding har virkningsgrad angivet, og sålænge den er under 100%, er der et tab.
Nogle anlæg praler af virkningsgrader på op til 95%, meeen - det holder nok kun stik i den ideelle verden,
og hvem har det ideelle hus - i hvert fald ikke os.

Dem der siger at man sparer penge med varmegenvinding, sammenligner med et ventilationsanlæg uden varmegenving, eller med at man lufter korrekt ud, hvilket man gør ved at åbne vinduer og skabe gennemtræk i huset 5 minutter hver time (hvem gør det konsekvent).
I dette indlæg ses bort fra ventilationsanlæg med indbygget varmepumpe (luft/luft eller luft/vand), som er en helt anden historie.

På den anden side alt det økonomi-snak vil jeg så sige, at ventilation er en pragtfuld ting. Jeg har indlagt ventilation med varmegenvinding (krydsveksler med eftervarmeflade) i vort nuværende hus, og i det forrige, og mindes stadig den klimaforandring det giver at starte et nyinstalleret ventilationsanlæg - HERRRLIGT !!
Altid frisk luft (uanset hvor stort gilde man havde dagen i forvejen), og aldrig dug på vinduer.

De par gange jeg har prøvet at se på energiforbrug (el og varme) før og efter installation, er jeg skønsmæssigt kommet frem til at det koster ca. 10% ekstra (+/- et par træskolængder).
Det betaler jeg gerne for den komfortforøgelse et sådant anlæg medfører.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Varmegenvinding

Indlæg af John Skov Jensen »

Flemmingth skrev:Ventilation koster altid.
Uden varmegenvinding er det dyrt.
Med varmegenvinding er det knap så dyrt - men det koster, fordi:
- Ventilatoren bruger strøm konstant.
- Alle anlæg med varmegenvinding har virkningsgrad angivet, og sålænge den er under 100%, er der et tab.
Nogle anlæg praler af virkningsgrader på op til 95%, meeen - det holder nok kun stik i den ideelle verden,
og hvem har det ideelle hus - i hvert fald ikke os.

Dem der siger at man sparer penge med varmegenvinding, sammenligner med et ventilationsanlæg uden varmegenving, eller med at man lufter korrekt ud, hvilket man gør ved at åbne vinduer og skabe gennemtræk i huset 5 minutter hver time (hvem gør det konsekvent).
I dette indlæg ses bort fra ventilationsanlæg med indbygget varmepumpe (luft/luft eller luft/vand), som er en helt anden historie.

På den anden side alt det økonomi-snak vil jeg så sige, at ventilation er en pragtfuld ting. Jeg har indlagt ventilation med varmegenvinding (krydsveksler med eftervarmeflade) i vort nuværende hus, og i det forrige, og mindes stadig den klimaforandring det giver at starte et nyinstalleret ventilationsanlæg - HERRRLIGT !!
Altid frisk luft (uanset hvor stort gilde man havde dagen i forvejen), og aldrig dug på vinduer.

De par gange jeg har prøvet at se på energiforbrug (el og varme) før og efter installation, er jeg skønsmæssigt kommet frem til at det koster ca. 10% ekstra (+/- et par træskolængder).
Det betaler jeg gerne for den komfortforøgelse et sådant anlæg medfører.
Mit Nilan comfort anlæg bruger 1 kwh i døgnet i snit.
Så regn med omkring 360 kwh *2,2=ca 800 kr om året i strøm.
Jeg vil dog aldrig eje et hus uden sådan et anlæg. Det giver et fantastisk indeklima :great:
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Varmegenvinding

Indlæg af pso »

Helt fint med komfort som argument, ville bare påpege at der ikke er økonomi i de anlæg som mange forlk tror.
I vores hus er der altid frisk luft og vi har bare en nogle ventilationssprækker i vinduerne på første sal og en rist hvor der kan komme luft ind bagved brændeovnen, som vi iørigt ikke bruger mere efter at hvae fået pillefyr.
levi

Varmegenvinding

Indlæg af levi »

pso skrev:Helt fint med komfort som argument, ville bare påpege at der ikke er økonomi i de anlæg som mange forlk tror.
I vores hus er der altid frisk luft og vi har bare en nogle ventilationssprækker i vinduerne på første sal og en rist hvor der kan komme luft ind bagved brændeovnen, som vi iørigt ikke bruger mere efter at hvae fået pillefyr.
Hmm regnestykket er meget mere nuanceret.

Varmegenvinding fjerner en masse fugt indefra, - fugtig luft er dyrere at opvarme end tør luft = økonomisk gevinst.

Jeg har ikke nogen direkte dokumentation - men jeg havde også varmegenvinding i mit gamle hus - det første år var det ikke tændt fordi det ikke var færdigt - andet år var det tændt, - og der faldt mit pilleforbrug med 8 procent på et helt år.

Jeg er godt klar over at det ikke er dokumentation - da en sammenligning kræver samme graddage etc. - Men min klare fornemmelse var at det var noget nemmere at varme huset op!

Indeklimaet er en helt anden historie - det er simpelthen bare fantastisk hvad varmegenvinding giver af komfort!
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Varmegenvinding

Indlæg af pso »

Kender ikke din varmeudgift, men 8 % af f.eks 10000 kr i varmeudgift er 800 kr.
Man ikke forrente og afskrive ret meget for de penge.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Varmegenvinding

Indlæg af Ugelvig »

Bare lige husk, at skifte filter ikke?! ;)

Der ligger desværre nogle ret foruroligende forsøg, der viser at ventilationsanlæg, der genbruger varmen (Genvex m.fl.) ophober store mængder partikler og svampespore i luften. Jo egentlig stik imod, hvad de burde gøre med blandt andet effektive kulfiltre.

Derfor er nogle af "indeklimaoraklerne" faktisk inde på, at netop udluftning, med følgende "energitab" er det eneste rigtige.

Hvorvidt de har ret eller ej, skal jeg ikke kunne sige. Men én ting er helt sikkert, frisk luft skal der til. Så åben ventilationsriste i døre og vinduer og luft ud, luft ud, luft ud... ;)

Én ting der dog irriterer mig ved de ventilationsanlæg jeg har oplevet er deres problemer med at styre forskellige temperature i samme bygning. Hvis der f.eks. er et vindue åbnet i soveværelset og derved ikke varme på, vil det mærkes som træk i andre rum, hvis der ikke tilføres en masse energi i indtaget i de andre rum... Det kan være anlæggene har været sat forkert op, men det er sgu træls at sidde i træk i stuen...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Besvar