Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Projekt pillefyr osv.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af NielsenSorø » 30 sep 2013 14:59

Hej Alle

Jeg har et projekt med at mit oliefyr skal UUUUDDD, og ind skal et eller andet pillefyr, med en styring, der kan overvåges fra mobilos, og samtidig en høj udnyttelse.

Øvelsen går på at fyret skal installeres i mit værksted, hvori jeg har mulighed for at bygge pilletank i plader(træ, hvis man må?)til omkring et ton. Der skal laves skorsten, nok i stål, da støbt ikke er lige til på stedet, men ikke umuligt. Jeg tænker at der nok skal være noget varmtvandsbeholder i værkstedet.

Derfra skal der i jorden lægges ca 40m pu med 3-4 føringer op til huset der består af ældre del med bad, køkken, stue, soveværelse, gulvvarme og 1. sal med 3 værelser med radiatorer i alt 130m2. 2. del er ny tilbygning med bryggers, 2 badeværelser, spisestue og opholdsstue alt med gulvvarme i alt 120m2. Tilbygningen er isoleret efter alle regler, hvilke den gamle del næsten også er, og resten bliver inden for et par år.

De 2 bygninger har hver deres teknikrum med fordelere til bad/køkken og andre udtag, samt gulvvarmefordelere. De indeholder eltavler i begge, og ny bygning er klar med IHC, hvilket gammel bygning vil blive hævet op til, samt værksted.

Pt. sidder varmtvandsbeholder indbyggget i oliefyret, så dette skal også stikkes om, med en eller to styk af dem.

Der er med garanti nogen herinde der har nogle erfaringer med dette, og fordele og ulemper. Måske er der nogen som kan leverer dele, i er ihvertfald rigtig meget velkommende til at give nogle indspark, så projektet lander godt.

Vil lige afslutte med at skrive at systemet skal køre sammen med noget solvarme der også skal sættes til, så fyret og jeg også kan holde lidt ferie.

Ps. Jeg er ikke helt vild efter alt for meget arbejde når systemet er installeret, men har pt. en TB mini siddende på oliekedlen, så det kan vel kun blive mindre!!!!!

Vh Jacob


nemocharley

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af nemocharley » 30 sep 2013 15:51

Hvad må det koste? Når du skal have solvarme til ville jeg selv se på en atmos og en akkutank med bundspiral og neddykket vvb. 1m2 effektivt fangerareal til 80-100l vand. Men med atmos kan du godt glemme alt om avanceret mobilstyring (men du får sandsynligvis heller ikke brug for det, med det fyr).

Men der er jo også Pellux 100 - ved ikke om mobil modulet er kommet på markedet.

MGM 15kw comfort - mener at det har avancerede styringsmuligheder.

Og så er der scotten, som kan levere det du efterspørger.

De koster 25-30k i anskaffelse de ovennævnte pillefyr.

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af NielsenSorø » 30 sep 2013 16:13

Tak for indlæg.

Jeg har egentligt ikke noget budget, men råder heller ikke over en bundløs pengetank. Det er klart at man godt kunne tænke sig en Mercedes til Kia's pris ;-) men der er nok ikke at forvente.

Det er ikke et most at det skal være vedligeholdelses frit, men stabilitet er nødvendigt. At det med netværk osv. er fordi jeg er et legebarn ligesom med IHC'en i huset, men jeg ville gerne kunne fører kontrol med at i huset elektronisk og på længere sigt kombinere alt energi med hinanden.

Med hensyn til solfangere har jeg forventet, at der som minimum skulle være 2 stk. 30 rør's vaccum fangere, med mindre der kommer andre indput herinde.

Jegglemte også at skrive, at jeg har en genvex, hvor jeg kobler 2 stk. 160mm rør på der er 54m lange pr.styk, og kan trække lidt varme/kulde fra jorden også.

Som i kan se er jeg ret åben, men de fleste andre herinde vil jeg også gerne spare lidt penge, hvor det kan lade sig gøre, men ikke gå fuldstændig på kompromis.

Vh Jacob

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af triumph » 30 sep 2013 16:32

En 10 kw scotte, med V10 styring lyder som det du efterspørger.
Der er ingen tvivl om at Scotten er et godt fyr, du ikke går fejl af og købe.
Men jeg syntes at du måske skyder dig selv lidt i foden med din prioritering om at det skal kunne styres over mobilos.
Det var da bedre at finde det bedste fyr, og så være fri for at aflæse fejl på mobilen (fordi der ikke er nogen) End at vælge et dårliger fyr, og så kunne se hvad der er galt.

Tænk på at du minimere varmetabet hvis du har plads til vvb i beboelsen. Så skal du kun have et rørtræk.

Somsagt så har scotten den styring som du efterspørger, samtidigt kan den fåes med et færdigt system med rumtermostater og vv prioritering der giver store pillebesparelser / øget komfort. Jeg tror den har den bedste styring, hvis man ser bort fra de helt dyre østriske mærker.
Den har dog den ulempe at han jævnligt skal veje piller af, og justere brænder. Man skal også rense hærd hver 14 dag, og kedel 3-4 gange om året.
Pris ca. 22-25.000

MGM Junior 10 kw Har også nogen mulighedder for fjernbetjening tror jeg nok.
Den har fast snegl, så der skal ikke vejes piller af. Rengøringen af kedel sker ved at trække i et håndtag. Så omgivelserne bliver ikke på samme måde beskidte, som ved scotten. Forbrændingen sker i et lodretstående rør, og det er selvrensende.
pris ca. 30.000

Dit hus ligger vist nok på grænsen mellem 10 og 16 kw anlæg. Hvis du havde noget tidligere forbrug og sammenligne med ville det være bedre

Med et pillefyr er der MEGET lang tilbagebetalingstid på solvarme (Ca 20 år)

nemocharley

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af nemocharley » 30 sep 2013 17:05

Bare lige for at nævne de dyre drenge (her taler vi 60k+). Hoval Biolyt, Windhager - biowin og variowin, pellematic, Biotech, Hargassner, Hapero - der er næsten lige så selvstændige som et oliefyr, men MGMén kommer altså rimelig tæt på for under det halve. Det træpillelager du bygger kunne måske bruges som en slags fjernlager, hvorfra der kunne suges piller?

Jeg startede min gang på det her forum, med at være meget fokuseret på solvarme - og købte da også et solvarmeanlæg. Men som Triumph skriver, du skal ikke gøre det for økonomiens skyld. Hvis jeg ikke havde solvarme ville jeg have valgt en fuldt modulerende mgm junior (som i sin nye form, kom på markedet kort efter, at jeg havde handlet). Ugelvig kan fortælle dig noget mere om atmos-pillefyret.

Og som altid - tag ud og spark fyr ved private, besøg et af hver slags - det giver dig klart den bedste fornemmelse af, hvad der er bedst for dig.


nemocharley

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af nemocharley » 30 sep 2013 17:16

Glemmer al tid at nævne Biosol kedlen som er en integreret akkutank og pillefyr, med en iwabo brænder er du godt kørende - jeg fik et tilbud på 95k for Biosolkedel, iwabo s2 brænder, fuldt solvarmesæt med 80 H-rør. (den kunne nok godt holde til op til 120 rør) - men jeg synes den er værd et kig, hvis du insisterer på solvarme. Igen glemt alt om mobil styring med den model.

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af NielsenSorø » 30 sep 2013 17:20

Tak for indlæg.

Med hensyn til det med styring og prioritering er det ikke sådan, at det ikke må koste mere, at få en bedre kedel, men gail kunne jeg godt tænke mig, men selvfølgelig skal der være en form for balance i tingene, fordi man kan jo få pillefyrer der koster 5-7 gange mere end Scotten, men er de også så meget bedre? en ting er sikkert og det er de ikke har 5-7 gange bedre udnyttelsesgrad.

Det med VBB var min første tanke at have en lille en i værkstedet ved fyret til, hvad der nu er behov for i værkstedet, og have 2 inden i huset fordelt i gammel hus og tilbygning.

Kan solvarmen ikke hjælpe mig med noget af gulvvarmen om vinteren og nedsætte mit pilleforbrug i den periode?

Vh Jacob

nemocharley

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af nemocharley » 30 sep 2013 17:21

lige et link til en mulighed for billigere H-rør: viewtopic.php?f=121&p=216033#p216033

solvarme til kun brugsvand kan ikke

kombi kan: q-pro.dk.

og dem med en akkutank som den centrale del i varmesystemet kan: vvfs.dk og dpt.dk

skal solvarmen biddrage væsentligt i den mørke tid, så skal du op i et meget stort anlæg.

nemocharley

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af nemocharley » 30 sep 2013 17:27

nå ja - gulvarme, 40-50 graders sydvendt skyggefri taghældning (du kan godt gå højere op, 70 grader giver mere om vinteren og mindre om sommeren, men det kan der jo dimensioneres efter) er altsammen rigtig godt til solvarme.

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Projekt pillefyr osv.

Indlæg af DBS » 30 sep 2013 18:11

nemocharley skrev:og dem med en akkutank som den centrale del i varmesystemet kan: vvfs.dk og dpt.dk
Åhh hvad er det du mener, når du skriver dpt.dk ?

mvh DBS


Besvar