Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Justere luft / pillemængde ?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af Denmark » 19 sep 2013 10:41

Hej alle

Jeg har jo fået gang i mit fyr , men der kommer lidt kondens/sod på skueglasset efter at det har kørt siden lørdag, det blev faktisk startet op fredag og lørdag morgen var glasset sodet helt til ! , jeg tørrede det af lørdag morgen og der er kommet lidt sod der på igen lidt af gangen,
Men syntes ikke rigtig at der er et sted man kan stille på selve forbrændingen ,
Blæseren kan stilles min og max , men den regulere jo selv hvor mange procent den kører,
Så er den indstillings mulighed der er at stille på pille mængden , tror den stod på 7.3 da vi startede fredag aften , men har stillet den ned på 6.5 og det er jo nok den man skal stille på for at ændre forbrændingen , eller ??

Jeg fik igår brandisoleret røgrøret med 100mm isolering,
Så måske jeg lige skal rengøre glasset igen for at se om det bliver bedre :)
Men input til om det virkelig er det man justere på for at ændre på blandingen, er det rigtig ?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af Ugelvig » 19 sep 2013 11:43

Sod er oftest tegn på for "fed" blanding. Altså for meget føde i forhold til luften. Så kan du jo enten ændre luftmængden, hvis muligt, eller skue lidt ned for føden.

På min egen Iwabo er det ikke muligt, at ændre luftmængden. Jeg ved ikke med Vølunds PB20 Max, der jo er en kopi af min, blot med anden styring. Ellers skru ned for mængden af føde, indtil du rammer en fornuftig farve på aske, musegrå/kaffebrun. Fyret må selvfølgelig ikke gå i stå pga. manglende føde.

Hvordan ser asken ud? Hvilken ydelse ligger fyret med? Nogen gange kan "pausefyring" / lav last give tendens til sod, da den i princippet, ikke brænder godt nok.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af noller » 19 sep 2013 14:47

Hej
Hmmm, synes at det har jeg oplevet før, det er ikke unormalt at en nyinstalleret kedel afgiver kondens, men det skal den jo helst ikke blive ved med. De 7.3 er det fabriksindstilling? Hvis ja så får den sikkert for meget at leve af. Prøv om ikke du kan skabe noget forbrug eventuelt ved at fjerne, og hold nu fast her kommer et gammelt udtryk: Røggasspiraler :) så burde det forsvinde. Super god ide med at isolere dit røgrør så burde der være en chance for at holde skorstenen tør, ellers ikke kunne man nedsænke en keramisk indsats. Dette er der mange der glemmer i farten, så kan chancerne for løbesod opstå ,men hvad så kommer man jo også hele vejen rundt. :great:

Denmark
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af Denmark » 19 sep 2013 16:45

Jeg vil jo gerne at fyret kan justeres med røgrørsspiralerne stadig monteret , det er jo en go ting at have i for effektiviteten , jeg regner da med at det selvfølgelig kan indstilles med dem i , det er jo sådan fyret er lavet , så hvis det sider og det er for mange piller i forhold til luft så er det jo det som der skal stilles på,
Det som jeg efterlyser er bare hvordan man justere det?
Der er ikke en vejledning til det med fyret, altså hvad skal der stilles på for at gøre hvad , og hvilke parametere spiller ind når man ændrer en ting , er der så andet som følger med eller ændrer sig ?

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af noller » 19 sep 2013 17:28

Denmark skrev:Jeg vil jo gerne at fyret kan justeres med røgrørsspiralerne stadig monteret , det er jo en go ting at have i for effektiviteten , jeg regner da med at det selvfølgelig kan indstilles med dem i , det er jo sådan fyret er lavet , så hvis det sider og det er for mange piller i forhold til luft så er det jo det som der skal stilles på,
Det som jeg efterlyser er bare hvordan man justere det?
Der er ikke en vejledning til det med fyret, altså hvad skal der stilles på for at gøre hvad , og hvilke parametere spiller ind når man ændrer en ting , er der så andet som følger med eller ændrer sig ?
Fik da heller ikke formuleret det ordentlig, jeg mente midlertidig indtil der bliver koldere og varmeforbruget bliver større, hvordan du drosler ydelsen ned der skal vi have experterne på banen, men jeg synes general fabrikindstillingerne er for høje, men det er jo klart for det er alle kw kedlen yder, og det har du jo ikke brug for. Når du ved hvor du indstiller parametrene kan du kigge i skueglasset og justere bålet, meget luft hidsig hvæssende blålig flamme, lidt luft rødlig rolig flamme, det optimale er en gullig rolig flamme. Der burde da helt sikker følge en vejledning med, ellers må du kontakte dem du har købt fyret af. :great:


Kirfre
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:59
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 200 + 110 tilbygning
Brændsel: Lava og barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 10 t. Det første år
Geografisk sted: Nordfyn
Givet likes: 2 gange

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af Kirfre » 19 sep 2013 17:37

Denmark skrev:Jeg vil jo gerne at fyret kan justeres med røgrørsspiralerne stadig monteret , det er jo en go ting at have i for effektiviteten , jeg regner da med at det selvfølgelig kan indstilles med dem i , det er jo sådan fyret er lavet , så hvis det sider og det er for mange piller i forhold til luft så er det jo det som der skal stilles på,
Det som jeg efterlyser er bare hvordan man justere det?
Der er ikke en vejledning til det med fyret, altså hvad skal der stilles på for at gøre hvad , og hvilke parametere spiller ind når man ændrer en ting , er der så andet som følger med eller ændrer sig ?
I anden sammenhæng snakkede jeg med vølund, de sagde at generelt er pelluxen glad for luft, så hellere for meget luft end for lidt. :?

Denmark
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af Denmark » 19 sep 2013 17:53

Okay , ja der er en manual med men den omhandler intet om at indstille fyret,
Det er en utrolig dårlig manual, feks er tegning og tekst i diagrammet hvor der er vist hvilken udgang centralvarme pumpen skal sidde på billedet og i teksten ikke samme placering !!! ,
Det er billedet der er rigtig og teksten som er forkert , lige til info til andre
Nå jeg prøver at stille lidt i brænder menuen så ser jeg om noget ændrer sig :)

Denmark
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af Denmark » 30 sep 2013 12:25

Er det nogen af jer som har stillet på ved hvilken temp at pumpen starter ?
Jeg har lige prøvet at stille min til 50grader i stedet for 60 , vi har gulvarme over det hele og tror måske at det vil virke godt ......
Anyone ?

nemocharley

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af nemocharley » 30 sep 2013 12:31

altså nu har jeg ikke det samme pillefyr, men de er dog lidt sammenlignelige. Jeg har start på 53celsius, og den når næsten 70 celsius inden hele forbrændingcyklussen er overstået. Vi har gulvvarme i 1/3 af stueniveau og to radiatorer på 1ste sal. Indtil videre fungerer det fint. Men i forhold til tæring på kedlen, så ved jeg faktisk ikke, hvor godt det er.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Justere luft / pillemængde ?

Indlæg af Ugelvig » 30 sep 2013 19:27

I har vel forhåbentlig en blandeventil på, der sikre at tilbageløbstemperaturen er over 60 grader C. Altså at der ikke kommer vand rundt i systemet, før kedlen er 60 grader varm?

Jeg ved at Atmos anbefaler en kedelshunt.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar