Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

strøm vs biobrændsel

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

strøm vs biobrændsel

Indlæg af Aaen » 29 sep 2013 20:40

Det er vel bedst for miljøet at opvarme med el, hvis det er lavet "grønt" vel at mærke. Men hvem kan som fobruger sige at deres energi er 100% grøn? der er jo perioder hvor det ikke blæser, hvor solen ikke skinner og havet er fladt.....


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

strøm vs biobrændsel

Indlæg af Flammen » 29 sep 2013 21:44

jeg mener bestemt ikke at solcelle/vind el er økonomisk holdbart.

solceller og møller presser økonomien voldsomt. hvilket vel også er årsagen til den måske kommende forsyningsafgift på biobrændsel.

for hvert solcelle/vind produceret kw, skal der også være et traditionelt anlæg der kan leverer varen uanset vejret, som backup. vejret er vi ikke herre over, og derfor er backuppen et must for ikke at sætte landes industri/økonomi overstyr. vi kan jo ikke bare sætte os med hænderne i skødet, og vente på "bedre" vejr

backuppen koster dyrt fordi, at det skal være fuld udvidet til at dække det stadigt stigende behov (fx elvarme) :wink: og kraftværkerne skal også være fuldt bemandet trods tomgangsdrift når vejret er i det rigtige hjørne. vedligeholdelsesomkostningerne er også næsten de samme om der køres 3 eller 100%

altså der er ingen besparelse på kraftværkernes drift, kun forbruget af kul/olie. prisstigninger af forbruget kunne sikkert så rigeligt dækkes af de afgiftbesparelser solcelle/vind el producenterne har fået

så kommer det store spørgsmål: kan vi blive ved med at have råd til solcelle/vind energi ?

personligt mener jeg at solcelle/vind el prodocenterne skal afgive en % del af deres produktion til en pulje, som skal dække omkostningerne til anlæg for lagring af deres energi........... de kendte lagringsformer har dog en ringe effektivitet, men den må de ovennævnte energiproducenter så også dække, til der findes bedre løsninger. har svært ved at se at hr og fru danmark skal hæfte solidarisk for dette.

er biobrændsel ikke også solenergi (C6 H12 O6)? denne lagring har virket i mange århundrede, og vi har allerede anlæggene hertil. det virker for mig en økonomisk forsvarlig løsning
en ting er at være teknikfreak, ingeniør, osv, en anden ting er at få en økonomisk vinkel med i det.
Last edited by 1 on Flammen; edited 29 times in total

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

strøm vs biobrændsel

Indlæg af pille bruger » 29 sep 2013 21:47

Aaen skrev:Det er vel bedst for miljøet at opvarme med el, hvis det er lavet "grønt" vel at mærke. Men hvem kan som fobruger sige at deres energi er 100% grøn? der er jo perioder hvor det ikke blæser, hvor solen ikke skinner og havet er fladt.....
Det er så i den situation DK kommer til at importere strøm fra Tyskland eller Sverige, lavet på atomkraft værker :sos:
Og det er jo fint, for det forurener ikke med partikler, det laver sjove børn smiley132.gif
Skal det have en mening, skal der udvikles en metode til at gemme energi fra sol - vind - vand. :amen:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

strøm vs biobrændsel

Indlæg af energi-kriger » 29 sep 2013 22:07

Kraftvarmeværker har idag en virkningsgrad på 90% eller mere efter ledningstab.

Antallet af elkraftværker regner man med bliver halveret, efter 2018 hvor statens tilskud (rådighedsbetaling) bortfalder.
Hvilket betyder at der opstår en negativ effektbalance der skal indkøbes i konkurrence med Tyskland, som udfaser atomkraft.

Worst case, hvis den nuværende danske politik fortsætter, bliver det dyrt for de danske elforbrugere.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

strøm vs biobrændsel

Indlæg af no100 » 29 sep 2013 22:22

Hej
Miljø eksperten har da ret, VP. er fremtiden men ikke en luft/luft VP. Og slet ikke når man har billig fjernvarme.
Og er der noget der er asocial er det at købe solceller på den gamle ordning så vi andre skal betale for lager.
Piller er jo tilladt af politikerne så det er da fint, det starter også en naturlig selektion i 3 verdenslande.
8)
no100.


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

strøm vs biobrændsel

Indlæg af pso » 29 sep 2013 22:39

Fjernvarme var godt da de også lave EL og husene var dårlig isoleret og derfor havde stort forbrug og dermed relative lave rørtab.
I takt med at husene isoleres stiger rørtabet og el produktionen overtages af vindmøller og solceller bliver fjernvarme mindre og mindre effektiv.
I nye udstykninger er fjernvarme hlet håbløs.
Fjernvarme giver efter min mening kun mening i det omfang vi har affald der skal brændes af. Me vi genbruger også mere og mere affald så ikke mere fjernvarme.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

strøm vs biobrændsel

Indlæg af TaagMan » 29 sep 2013 22:47

nemocharley skrev:Men hvad fanden siger man til sådan en fyr? Har han ret?
Ja, altså det er jo tydeligt at de fleste folk herinde har holdninger efter deres pengepung.... men problemet er jo lidt at han rent faktisk har ret. Centraliseret strøm produktion kan du styre, og du har mulighed for at producere den grønt, og med biomasse hvor du så har mulighed for at lave investeringer i at rense røgen. Der er mange ting man ikke kan når man har decentral varme.

Jeg forstår da udemærket hvorfor folk har brændefyr og pillefyr etc. Jeg har da også selv et pillefyr, men der er INTET der rent samfundsmæssigt slår EL varme ifm. varmepumper til det ene og det andet.

Det aller reneste og bedst for os mennesker og vores natur generelt, ville være A kraft... og så varmepumperne til at ophæve transporttabet. Eneste grund til at alle ikke kører elvarme i dag, er vores afgiftssystem... og det er jo lidt en skam.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

strøm vs biobrændsel

Indlæg af pso » 29 sep 2013 22:54

Jeg er enig med at EL kan være en god samfundsmæssig løsning som beskrevet, men ikke at hele biomassen skal brændes på fjernvarmeværker, argumenterne står ovenfor.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

strøm vs biobrændsel

Indlæg af TaagMan » 29 sep 2013 23:00

pso skrev:Jeg er enig med at EL kan være en god samfundsmæssig løsning som beskrevet, men ikke at hele biomassen skal brændes på fjernvarmeværker, argumenterne står ovenfor.
Jeg nævner ikke fjernvarme. Jeg er enig med dit argument. Strøm kan i øvrigt fint producers på biomasse og affald ;-)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

strøm vs biobrændsel

Indlæg af energi-kriger » 29 sep 2013 23:22

Husholdningsaffald i form af dagrenovation (u/sorteret) samles ind og køres til kraftvarmeanlæg. Her udnyttes energiindholdet til strøm og til fjernvarme. Om sommeren, hvor forbrugerne ikke anvender ret meget varme, giver forbrændingen overskud af energi, som bliver kølet væk. (Det er desværre spild af ressourcer). Men alligevel køres al dagrenovation til forbrænding, det sker af hygiejniske grunde.
Anderledes er det med småt og stort brændbart affald fra genbrugsstationer uden dagrenovation. Om sommeren bliver det afleveret i depoter. Herfra køres det om vinteren til kraftvarmeanlæg og omdannes til brugbar energi i form af varme og elektricitet.


Besvar