Vigas 25 rens hvordan ?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
ospdk
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 71
Tilmeldt: 21 aug 2009 14:16
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af ospdk »

Håber nogle kan hjælpe mig med at få min Vigas 25 ak2000 til at køre igen.
Når jeg tænder fyret går det godt til jeg lukker spjæld og underforbrandingen skal i gang, så dør det lige så stille ud, det er jo sikkert noget med primær luft, men hvordan justere/renser jeg det ? Har taget skjoldet til blæsemotor af men der er jo ikke noget at se.
I øvrigt starter circl så snart der er strøm på kedlen kan det ændres ?

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af T-mek »

ospdk skrev:Håber nogle kan hjælpe mig med at få min Vigas 25 ak2000 til at køre igen.
Når jeg tænder fyret går det godt til jeg lukker spjæld og underforbrandingen skal i gang, så dør det lige så stille ud, det er jo sikkert noget med primær luft, men hvordan justere/renser jeg det ? Har taget skjoldet til blæsemotor af men der er jo ikke noget at se.
I øvrigt starter circl så snart der er strøm på kedlen kan det ændres ?
Pumpe start temp. bør kunne ændres på styringen.
Starter blæseren ?
Blæseren sender luft ind i et par kanaler som ender i 4 eller 6 huller i dyssen, samt i et par lodrette kanaler i fyldkammeret, mener også der er mulighed for at justere luft mængde med et spjæld med en bolt ved blæser, måske en luftkanal eller noget er stoppet, afmonter blæser og prøv kanaler med trykluft.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
ospdk
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 71
Tilmeldt: 21 aug 2009 14:16
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af ospdk »

T-mek skrev:
Pumpe start temp. bør kunne ændres på styringen.
Starter blæseren ?
Blæseren sender luft ind i et par kanaler som ender i 4 eller 6 huller i dyssen, samt i et par lodrette kanaler i fyldkammeret, mener også der er mulighed for at justere luft mængde med et spjæld med en bolt ved blæser, måske en luftkanal eller noget er stoppet, afmonter blæser og prøv kanaler med trykluft.

Ja så snart jeg sætter strøm på fyret starter circl pumpe uanset om der er tændt for fyret eller ej. Blæser køre fint der går 2 kanaler langs brænde kamret jeg formoder luften kommer igennem, den store mængde luft der skal danne overtryk kommer det via huller i sten eller i brændekamret ? Skal man tage hele huset blæseren sidder i af for at rense det ? Har læst i et indlæg der er en plade der kan hænge, hvor sidder den ?
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af T-mek »

ospdk skrev:

Ja så snart jeg sætter strøm på fyret starter circl pumpe uanset om der er tændt for fyret eller ej. Blæser køre fint der går 2 kanaler langs brænde kamret jeg formoder luften kommer igennem, den store mængde luft der skal danne overtryk kommer det via huller i sten eller i brændekamret ? Skal man tage hele huset blæseren sidder i af for at rense det ? Har læst i et indlæg der er en plade der kan hænge, hvor sidder den ?
Lyder jo næsten som om pumpen er tilsluttet direkte til strøm sammen med fyret, men hvis den sidder på pumpeudgang i styring, så vil jeg tro den udgang er defekt.

Overtryk i fyldkammeret skal komme via de lodrette luftkanaler bagerst i kammeret.
Luft til forbrændingen skal komme ud af hullerne i dysen.
Der er et spjæld/plade til at justere luftmængede, kan ikke lige huske hvordan det ser ud da det er en del år siden jeg har haft sådan et fyr.
Men jeg tror roligt du kan skrue hus med blæser af, så burde du kunne se hvordan det hænger sammen.
Og blæs evt. kanaler igennem med trykluft.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af pejle »

Inden der er tændt op i fyret - tænd for blæseren mærk om der kommer luft (nok) gennem de primære kanaler(hvis ikke få det renset). Problemet kan også opstå når spjældet, som du lukker for at starte underforbrændingen, enten ikke er helt tæt og/eller der er skidt i røgafgangen fra underforbrændingen.

-Lars
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

ospdk
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 71
Tilmeldt: 21 aug 2009 14:16
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af ospdk »

Det var meget soddet til i røgkanaler og der var så meget sod ved klappen at den ikke lukkede ordentligt, alt det er renset, hvor og hvordan skal man rense secundær og primær luftkanaler med luft som T-mek skriver eller kan man nogle steder få en rensespiral gennem ?, skal jeg bare skrue hele blæserkassen af eller skal man gøre det fra brændekammeret af ?
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af pelle »

ospdk skrev:Det var meget soddet til i røgkanaler og der var så meget sod ved klappen at den ikke lukkede ordentligt, alt det er renset, hvor og hvordan skal man rense secundær og primær luftkanaler med luft som T-mek skriver eller kan man nogle steder få en rensespiral gennem ?, skal jeg bare skrue hele blæserkassen af eller skal man gøre det fra brændekammeret af ?
Du skal skrue blæserkassen af. Så er der 4 huller. dem i siden er ind til brændkammeret (primær luft)de 2 i midten er (sekundærluft) til dyserne til underforbrændingen. Giv dem alle et godt blæs med luft pistolen. Tjek også at den lille klap ( der hvor blæseren blæser luft ind) går let op og i. Hvis den binder lidt kan det knibe at blæseren kan åbne den helt. Så skruer du pladen på igen. Sørg for den slutter tæt til.
Der sidder lige under blæseren 2 stk gevindstænger. der kan du justere luftmængden til sekundærluften. Skru dem helt i og løsen dem en hel omgang. Så, skulle det gerne passe. Det gør det ihvertefald her.
Min pumpe styres af en røggas termostat. Når røgtemp. er over 100 Gr. starter pumpen og under 100 Gr. slukker pumpen. føleren sidder uden på røgrøret lige efter kedlen. Jeg går ud fra der er installeret akku tank.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af Flemmingth »

Hvor bor du ?
Måske er der en Vigas ejer lige i din nærhed, som kan hjælpe med råd - og måske dåd.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
ospdk
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 71
Tilmeldt: 21 aug 2009 14:16
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af ospdk »

Super, tak for jeres hjælp, så fik jeg liv i dyret :-) løsnede skruerne i blæsekappen og rensede dyserne med støvsuger og rensede de sekundære dyser der på midt er de 2 i midten. Hvad temp køre i op på under opstart før i lukker spjældet og brænder nedenunder ? Når man ser film her på nettet er det en vild flamme som en stoker der blæser ned i kamret så vildt synes jeg ikke mit er men det er vel ligegyldig hvis temp er ok.
Idor
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Vigas 25 rens hvordan ?

Indlæg af Idor »

Om flammen er stor eller lille betyder mere for hvor meget den kan varme

Om din flamme er korrekt, kan du bedre se ude på din skorsten. Den skal ikke ryge, på min kunne man kun se hvid damp i frost vejr

Når du piller den plade af, skal der egentlig også ny pakning på igen, så der ikke kommer falsk luft ud.

Generelt når den ikke brænder korrekt, er det galt med tilgang eller afgang. Røg kanaler stoppet til eller luft kanalerne med luft ind. Kanalerne med luft ind bliver kun stoppet når kedlen ikke kan komme af med varmen og blæseren lukker ned og ilden bliver kvalt,så opstår der en fugtig røg gas som kan sætte sig fast over alt inde i kedlen.

Besvar