Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
zimba1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 mar 2013 18:32
Mit fyr: baxi MG15+
Areal: 150
Brændsel: træpiller

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af zimba1 » 27 sep 2013 21:13

Mener den står til godt 50
Jeg har ikke haft driftstop i de 2år jeg har haft min, så ja jeg vil sige den er særdeles driftsikker


nemocharley

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af nemocharley » 27 sep 2013 21:17

ok - har du solvarme til den? Er den let at rengøre, hvor stort er dit forbrug - jeg spørger lidt ind, da min svigerfar står overfor et skifte af varmekilde.

zimba1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 mar 2013 18:32
Mit fyr: baxi MG15+
Areal: 150
Brændsel: træpiller

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af zimba1 » 28 sep 2013 00:18

Den er mega nem at rengøre man trækker bare i et håndtag så rengør man 16 turbolatorrør på en gang,man kan også få en rensemotor der gør det automatisk. Så støvsuger jeg den 3-4 gange om året oppe i røgkassen. Og tager aske ud af brændkammer ca hver 2 mdr i fyringssæsonen supernemt.
Bruger ca 6-6,5 ton til 150m2 med ca15 m forsyningsledning i jord.
Den kører hele året (varmt vand om sommeren) og slukker bare helt når der ikke er noget forbrug, og tænder så op igen når der er forbrug igen.

nemocharley

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af nemocharley » 28 sep 2013 06:38

Tak for det :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af John Skov Jensen » 28 sep 2013 09:57

StokerPeter1 skrev:Men holdningen til kvalitet er jo forskellige. Heldigvis for det. Det ville jo være kedlig, hvis vi alle sammen kørte rundt i de samme biler.

Men jeg ville dog til hver en tid vælge en kvalitetskedel, f.eks. som BAXI. Man ved at man altid kan få reservedele også om 10 år, materialevalget i kedlen er bedre, den har tykkere stålplader som hindrer gennemtæring af kedelkroppen og dermed forlænger dens levetid osv. Det svarer lidt til at vælge en Audi eller Mercedes.

En pellux 100 som derimod i visse tilfælde skal have fjernet retarderne inden den virker og dermed har en elendig virkningsgrad, svarer jo fuldstændig til at vælge en Lada. Den er super billig, men kører 5 km på literen. Hvem gider have sådan noget??
Hvordan ved du at man altid kan få dele til en baxi om 10 år, har du aktier i firmaet, hvis produkter du så ivrigt anbefaler? Jeg syntes også en baxi innova er en fin og velkonstrueret kedel, men pris i den høje ende, samt lidt for små fyrbokse gør at jeg aldrig selv er faldet for dem. Det at den er dansk betyder i min verden intet, dele er hverken nemmere eller vanskeligere at få tag i sammenholdt med f.eks en orlan.
Hvilket materialevalg er det du syntes der er så meget bedre på en baxi end andre kedler?
Du mener at baxi har tykkere stålplader end andre kedler, hvor tykke er de da på en baxi? Orlan er op til 6mm, atmos er op til 8 mm, attack er op til 6 mm, vigas op til 6 mm.
Du skriver at pladetykkelsen hindrer gennemtæring af kedelkroppen. Det er ikke helt korrekt, korrekt returtemperatur hindrer effektivt tæringer, et par mm mere i pladetykkelsen vil nok kun tilføje et år til levetiden hvis returtemperaturen er for lav og der derfor opstår kondensering af røggasserne der indeholder syre der forbavsende hurtigt kan tære kedlen i stykker.

Du skrev tidligere at jeg måske ikke jeg havde argumenter der er gode nok. Det lader jeg andre om at vurdere, for min skyld kan du fortsætte med at komme med modargumenter, så skal jeg nok svare det bedste jeg kan og eller er der sikkert andre på dette forum der kan. Vent til du f.eks får startet en diskussion op med Levi, han bider sig fast som en terrier og slipper ikke igen

Tråden blev drejet over i noget om pillefyr og stoker kedler, dette område bruger jeg ikke meget tid på og vil derfor lade andre om at skrive indlæg om disse anlæg. Nu startede tråden jo også med et spørgsmål der omhandlede brændekedler, så kam man jo altid diskutere pillefyr i en anden tråd.


Besvar