Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
zimba1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 mar 2013 18:32
Mit fyr: baxi MG15+
Areal: 150
Brændsel: træpiller

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af zimba1 » 27 sep 2013 19:24

Jeg ville da uden tvivl også vælge baxi bonus light, kender en der har en og det kører bare.
Synes også den er virker mere robust og færdig lavet.
Skal lige siges at jeg har selv monteret flere atmos kedler.


nemocharley

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af nemocharley » 27 sep 2013 19:43

StokerPeter1 skrev:Køb altid kun en kedel der er på Teknologisk Instituts liste over typegodkendte fyringsanlæg.

Det er korrekt, at det kun er en frivillig liste.

MEN i praksis er der ingen godkendte kedler udenfor listen. Alle fabrikanter sikrer nemlig med stor omhu, at deres kedler er på listen, da de for alt i verden vil undgå, den usikkerhed der opstår, når der snakkes om, at deres kedler ikke er på listen.

Derfor kan du altid gå ud fra, at alle kedler der ikke er på listen, heller ikke er godkendte.
Jamen er det ikke det du siger her? Da jeg fik sat min kedel op (og lidt før det) havde jeg en mailudveksling med Teknologisk Institut, hvori det blev bekræftet, at ikke alle godkendte anlæg stod på deres liste, da nogle producenter har fået godkendt andre steder. Målet var endvidere at få så mange godkendte anlæg på listen som muligt. For du har da helt ret i at man på det danske marked står stærkere, når man er på en dansk liste - det er jo noget lettere at forholde sig til.

Nu spurgte jeg kun til stokere og ikke brændekedler, men jeg antager at forholdene er enslydende.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af John Skov Jensen » 27 sep 2013 19:46

StokerPeter1 skrev:Svar til John Skov Jensen:

Din tone virker noget brysk, er dine argumenter ikke gode nok?
beklager hvis min tone virker brysk i dine øre, jeg ændrer den ikke men giver dig lige en krammer, for det trænger du til

Du digtede vist videre på det jeg skrev. Fra 1.7 2013 er kun kedler med godkendt virkningsgrad svarende til kl5 og godkendt emission svarende til kl. 3 på TI's liste. Læg mærke til at jeg skriver "svarende til".

Man må antage, at alle der vil sælge kedler direkte til det danske marked vil have en interesse i at være på listen. Jeg kender folk der har fravalgt kedler fordi de ikke var på listen, pga. at de ikke gad bruge tid på at undersøge, om kedlerne alligevel overholdt reglerne. Sådan er folk jo forskellige. Men dem om det. Faktum er bare, at der ikke nytter noget, at du skriver til mig, at "Det skaber ikke usikkerhed, det er kun dig der tror det gør det", når det åbenbart er tilfældet. Et andet eksempel er Pellux 100 fra Vølund, som tidligere ikke havde en virkningsgrad i kl5 og derfor røg af TI's liste den 1.7.2013. Den var ikke på TI's liste i perioden 1.7.2013 indtil her for få dage siden, hvor den blev godkendt. I denne periode, hvor den ikke stod på listen, gjorde Vølund dog rigtig meget ud af at fortælle, at kedlen skam snart var på vej på listen. Hvordan hænger det sammen med dine påstand om, at den ikke skaber usikkerhed? Hvorfor skulle en fabrikant så bruge så meget tid på at forsikre markedet om at deres kedel skam var på vej på listen.

fair nok, der i så virkelig nogen der bliver i tvivl over at en kedel eller pillefyr ikke står på ti listen. Det er nok nogen der lytter til sådan nogen dommedagsprædikanter som jah, ingen nævnt, ingen glemt.
Men da det er ulovligt at sælge en kedel der ikke overholder de gældende krav, så kan alle bare købe ved deres forhandler. Jeg tror ikke der er nogen forhandlere der tør sælge ulovlige anlæg.

Et BAXI Bonus Light var bare et bud, det kunne også være en BAXI Solo Innova.

Orlan, attack, atmos er ikke på TI's liste. De har vel ikke en virkningsgrad svarende til kl5 og en emission svarende til kl3? Er din Atmos installeret efter 1.7.2013?
jeg har aldrig selv set en attack godkendelse, men da både hedestoker og dv center sælger dem, og de firmaer anser jeg som hæderlige reelle firmaer, ja så er der nok ikke noget at komme efter der. En orlan, ja man kan jo bare kikke i attesten, den ligger på vvsekspertens hjemmeside. Så kan man jo se at den overholder kl5 kravet med hensyn til virkningsgrad.
Med hensyn til min egen, jamen den er da også godkendt efter kl 5, det står der også på attesten jeg modtog. Jeg havde i øvrigt kontakt med atmos fabrikken længe inden 01-07 for at høre dem ang. Kl 5 kedler. Du kan sikkert selv finde tråden hvor jeg lagde noget af mail snakken med dem op her på siden

Jeg har aldrig ejet en Atmos, men har erfaring med nogle af kedlerne. Det er jo bare min erfaring.

Du vrøvler lidt om Biovarme og konkurs. Jeg udtalte mig om at man skulle være opmærksom på reservedelsgarantien, hvis man køber en Atmos, da Passat måske ikke er her om 5 år eller 10 år. Jeg ville da aldrig selv vælge en Atmos. Hvorfor i al verden skulle jeg løbe sådan en risiko. En Atmos-kedel er jo ikke bedre end de andre kedler, hvorfor skulle jeg så tage den risiko?
Nej, jeg vrøvlede ikke, det lader jeg dig om. Passat og biovarme importerer begge de samme atmos kedler, så hvis Passat smutter i svinget (det er du åbenbart bange for) er der jo altid den biovarme tilbage.
Jeg tror i øvrigt at det nok er lige så let at finde atmos reservedele i f.eks sverige eller tyskland (atmos.se har jeg allerede haft kontakt med.)
En atmos er sikkert ikke bedre en mange andre kedler, men den er enkel og den virker fint. Jeg ville selv ikke vælge en baxi, den er i min verden bare for dyr i forhold til hvad man får. Men heldigvis for baxi er der også nogen der er vilde med deres kedler.
Så det at købe en atmos anser jeg ikke som en risiko

StokerPeter1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 sep 2013 16:25

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af StokerPeter1 » 27 sep 2013 20:06

Til nemocharley

En kedel kan godt være godkendt, uden at være på TI's liste. Men det giver bare ikke megen kommerciel mening at have en godkendt kedel, men undlade at få den registreret på TI's liste. Der er jo trods alt folk der ikke gider bruge tid på at undersøge om en kedel er godkendt eller ej, men som bare tjekker listen, når de skal vælge en kedel. Og har en fabrikant eller forhandler en kedel som er godkendt hos TÛV, er der jo ikke rigtig nogen særlige omkostninger forbundet med at få den registreret på TI's liste. Det er jo bare at gøre det.

Reglerne er ens for alle biobrændselsanlæg, træpillefkedler, stoker, brændekedler osv.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af John Skov Jensen » 27 sep 2013 20:14

StokerPeter1 skrev:Til nemocharley

En kedel kan godt være godkendt, uden at være på TI's liste. Men det giver bare ikke megen kommerciel mening at have en godkendt kedel, men undlade at få den registreret på TI's liste. Der er jo trods alt folk der ikke gider bruge tid på at undersøge om en kedel er godkendt eller ej, men som bare tjekker listen, når de skal vælge en kedel. Og har en fabrikant eller forhandler en kedel som er godkendt hos TÛV, er der jo ikke rigtig nogen særlige omkostninger forbundet med at få den registreret på TI's liste. Det er jo bare at gøre det.

Reglerne er ens for alle biobrændselsanlæg, træpillefkedler, stoker, brændekedler osv.
Folk skal jo slet ikke kikke på nogen lister, Ti, Tuv, stokerpro eller andre steder når de køber et nyt anlæg.
Lovgivningen er lavet så smart at det ikke er lovligt at sælge en ikke godkendt kedel.


StokerPeter1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 sep 2013 16:25

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af StokerPeter1 » 27 sep 2013 20:28

Til John Skov Jensen

Jeg er ikke herre over hvad andre vælger, men et faktum er det i hvert fald, at nogle (måske mange) bruger TI's liste, som en del af den tjekliste de skal igennem, når de køber et bioanlæg = underforstået de køber ikke et anlæg der ikke står på den liste.

Din påstand om at der ikke er nogen installatører der tør sælge en ulovlig kedel kan være rigtig - men omvendt gør kommunerne nok heller ikke meget ved en anmeldese fra en skorstensfejer om en ulovlig installeret kedel. Dertil kommer at det nok er meget større problem med installatører der "piller" ved kedlerne i forbindelse med installationen, så de ikke svarer til den typegodkendte version.

Nu siger du at du ikke ville købe en BAXI-kedel pga. prisen. Men netop BAXIs produkter har jo vel kunnet cruise igennem de nye krav, fordi de i lang tid har overholdt dem. Anderledes ser det derimod ud for billig-kedlerne, som f.eks. Vølund osv. Fint nok at disse produkter med nød og næppe kan overleve en test hos TI eller TÛV, men når de skal ud i drift i den virkelige verden, bliver installatørerne nødt til at ænde dem i forhold til den typegodkente version, f.eks. ved at fjerne retardere. Tilbage står kunden så med en skod kedel, som har en virkningsgrad som i 1970'erne og samtidig er ulovlig. Grunden til at installatøren jo bliver nødt til at ændre på billig-kedlerne er jo netop, at de slet ikke fra begyndelsen har været designet til de nye krav.

Helt okay at de kedler du nævner er godkendt. Men derfor giver det stadig ikke megen mening ikke at have dem på listen set fra fabrikanten/forhandlernes side, tænker jeg ikke. Slet ikke når der ikke rigtigt er nogen omkostninger forbundet hermed.

Det er måske muligt at få komponenter til Atmos, selv efter konkurs hos Passat. Det har du måske ret i. Man skal bare have det med som en del af de købsovervejelser man skal gøre sig.

StokerPeter1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 sep 2013 16:25

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af StokerPeter1 » 27 sep 2013 20:30

Til John Skov Jensens kommentar:

"Folk skal jo slet ikke kikke på nogen lister, Ti, Tuv, stokerpro eller andre steder når de køber et nyt anlæg.
Lovgivningen er lavet så smart at det ikke er lovligt at sælge en ikke godkendt kedel."

Nej men derfor sker det nok i nogle situationer alligevel.

StokerPeter1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 sep 2013 16:25

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af StokerPeter1 » 27 sep 2013 20:39

Men holdningen til kvalitet er jo forskellige. Heldigvis for det. Det ville jo være kedlig, hvis vi alle sammen kørte rundt i de samme biler.

Men jeg ville dog til hver en tid vælge en kvalitetskedel, f.eks. som BAXI. Man ved at man altid kan få reservedele også om 10 år, materialevalget i kedlen er bedre, den har tykkere stålplader som hindrer gennemtæring af kedelkroppen og dermed forlænger dens levetid osv. Det svarer lidt til at vælge en Audi eller Mercedes.

En pellux 100 som derimod i visse tilfælde skal have fjernet retarderne inden den virker og dermed har en elendig virkningsgrad, svarer jo fuldstændig til at vælge en Lada. Den er super billig, men kører 5 km på literen. Hvem gider have sådan noget??

zimba1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 mar 2013 18:32
Mit fyr: baxi MG15+
Areal: 150
Brændsel: træpiller

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af zimba1 » 27 sep 2013 20:47

SÅDAN stokerpeter, giver dig fuldstændig ret.der er alt for mange der kun fokuserer på prisen.
Tag nu pellux 100 og baxi tpk, tpk'en er lidt dyrere,men du får jo også en kedel der er lavet færdig og der skal ikke pilles retratere ud eller fuskes med andre ting.

nemocharley

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af nemocharley » 27 sep 2013 21:04

hvad koster en mg 15+ egentlig og har den en problemfri drift?


Besvar