hjælp til ombygget baxi

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
varde
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 sep 2013 16:10
Mit fyr: baxi mb solo/eurofire
Areal: 175
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: ved ikke endnu

hjælp til ombygget baxi

Indlæg af varde »

Jeg kunne godt bruge lidt af jeres erfaring idet jeg er helt ny i denne pille verden.
Jeg har for 2 uger siden fået monteret en eurofire brænder på min 12 år gamle Baxi MB solo underforbrændings kedel. min vvs mand monterede den på pladsen ved øverste låge, idet ellers ville riste være i vejen og det ville være nemmere at rengøre fyret når der var friadgang til normal rengøring. for god ordens skyld så er det blevet godkendt af skortens fejeren, så jeg går ud fra at det med nye regler efter 1/7 er ok.
Jeg har 2 stk 1000 l lagertanke topisoleret med 40 cm rockwool granulat på alle sider.
Jeg har fået lavet ny rørføring i fyrrummet så jeg selv kan vælge om jeg ønsker direkte forbindelse til huset uden om buffertankene eller jeg vil fyre til lager.
Nu kommer mit spørgsmål, når jeg fyrer direkte til huset og forbruget i denne tid er begrænset, så har jeg svært ved at få en ordentlig forbrænding. mange opstart og pauser i løbet af døgnet. resultat den soder mere end jeg synes er iorden, og mit fyrrum i laden har nok en temperatur på over 30 grader grundet al den varme vand som kører rundt derinde gennem diverse rør/shunt/ladeventil/kedel m.m. Jeg har derfor sat fyret til at fylde mine lagertanke med varmt vand på samme måde som da jeg fyrede med fastbrændsel. Så nu kører fyret uden stop i ca. 4-6 timer, og den brænder bedre og med mindre forbrug. Men jeg skal altså selv huske på at passe fyret.
I brænder manualen kan jeg se at jeg kan få monteret en temperatur føler i lagertanken, og så lade den styre hvornår fyret skal køre. f.eks start ved lagertank temp. 50 grader og afslutte ved 60. evt. også stoppe pumpen fra kedlen samtidig.
er der nogen der har erfaring med dette eller input så hører jeg gerne.
er min kedel simpelthen for stor og jeg derfor føler det hele spiller bedre når den kører med næsten max ydelse ?
på forhånd tak, og undskyld det lange indlæg.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

hjælp til ombygget baxi

Indlæg af Aaen »

hejsa, og velkommen til.
jeg ville kontakte den person som du har købt brænderen af og høre om han kan levere sådan en temp. følet til rimelige penge. det lyder som en rigtig god ide med det setup du beskriver. jeg styrer selv pumpe med fyret og det fungerer fint. dog har jeg ikke akkutank, men bruger funktionen om sommeren, til at styre vvb.
varde
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 sep 2013 16:10
Mit fyr: baxi mb solo/eurofire
Areal: 175
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: ved ikke endnu

hjælp til ombygget baxi

Indlæg af varde »

Tak Aaen for dit svar.
dvs jeg er ikke forkert på den med hensyn til et fornuftigt setup, som både kan køre automatisk men også så økonomisk som muligt.
Jeg har som sagt ingen erfaring med dette pilleri, men de sidste 12 år med skovtræs fyring har lært mig at der skal bare fyres med stor ydelse, så røggasserne kan forbrænde ordentligt. ja faktisk har min baxi oftest kørt med en lyd af en olie eller gas brænder, selvom det bare var nåletræ. Men nu er der måske andre teorier som er gældende, og nye erfaringer der skal læres.
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

hjælp til ombygget baxi

Indlæg af Aaen »

ja, vil mene det er noget anderledes med piller :-) jeg vil tro Tro at du skal køre med en ydelse på 60-75% når du har koblet tankene på, og så lukke af for tankene når der bliver koldere, hvis din brænder kan modulere.
varde
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 sep 2013 16:10
Mit fyr: baxi mb solo/eurofire
Areal: 175
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: ved ikke endnu

hjælp til ombygget baxi

Indlæg af varde »

eurofire brænderen er en 20 kw, og jeg har sat den til at køre 15 kw, og et airflow som jeg synes giver en fornuftig farve på flammen, samt tiltræber at få lysgrå aske.
Lyder det fornuftigt iflg. det som du skriver. ?

Besvar