Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
StokerPeter1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 sep 2013 16:25

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af StokerPeter1 » 27 sep 2013 16:44

Køb altid kun en kedel der er på Teknologisk Instituts liste over typegodkendte fyringsanlæg.

Det er korrekt, at det kun er en frivillig liste.

MEN i praksis er der ingen godkendte kedler udenfor listen. Alle fabrikanter sikrer nemlig med stor omhu, at deres kedler er på listen, da de for alt i verden vil undgå, den usikkerhed der opstår, når der snakkes om, at deres kedler ikke er på listen.

Derfor kan du altid gå ud fra, at alle kedler der ikke er på listen, heller ikke er godkendte.

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge en BAXI Bonus Light på 31 kW. Det er den billigste brændekedel på Teknologisk Instituts liste og samtidig er det i den velkendte kvalitet fra BAXI. Så du får i bund og grund både den billigste og den bedste brændekedel på éngang ved at vælge en BAXI Bonus Light. Samtidig passer kedlens kW også nøjagtigt til maksimum af det kW-behov du angiver.

I øvrigt er der meget få godkendte brændkedler tilbage, efter at de nye krav til virkningsgraden i kedelseklasse 5 trådte i kraft 1. juli 2013.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af John Skov Jensen » 27 sep 2013 17:06

Halløjsa stokerpeter
Velkommen til
Du klør da lige på og hårdt
Jeg vil da gerne være den første til at kommentere dit indlæg

StokerPeter1 skrev:Køb altid kun en kedel der er på Teknologisk Instituts liste over typegodkendte fyringsanlæg.

Det er korrekt, at det kun er en frivillig liste.

MEN i praksis er der ingen godkendte kedler udenfor listen. Alle fabrikanter sikrer nemlig med stor omhu, at deres kedler er på listen, da de for alt i verden vil undgå, den usikkerhed der opstår, når der snakkes om, at deres kedler ikke er på listen.
og det ved du med sikkerhed fordi at??

Derfor kan du altid gå ud fra, at alle kedler der ikke er på listen, heller ikke er godkendte.
Det er da i hvert fald dagens største røverhistorie. En klasse 3 godkendt kedel der overholder kl5 kravet mht virkningsgrad vil da sandsynligvis ikke blive gentestet, den er jo allerede lovlig. Det kunne f.eks være en Orlan. Og igen man kan da selvfølgelig ikke gå ud fra noget som helst når det ikke er et lovkrav at få opført sin kedel på denne liste. Der er nok ingen garanti for at en ukrainsk kedelfabrikant ligger søvnløs om natten og tænker på at få sin kedel på "den store danske liste",

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge en BAXI Bonus Light på 31 kW. Det er den billigste brændekedel på Teknologisk Instituts liste og samtidig er det i den velkendte kvalitet fra BAXI. Så du får i bund og grund både den billigste og den bedste brændekedel på éngang ved at vælge en BAXI Bonus Light. Samtidig passer kedlens kW også nøjagtigt til maksimum af det kW-behov du angiver.
En baxi bonus light rummer kun 90 l træ i fyrkammeret, det samme som en 18kw atmos. Det vil kun være ganske få der vil syntes om at skulle fylde træ i kedlen ustandsligt. Jeg havde selv en kedel med 100l kammer og den kunne jeg sgu ikke vende ryggen til når det var rigtigt koldt uden den bad om mere træ. De få tusser baxi er billigere end en atmos (eller orlan for den sags skyld) i denne kedelstørrelse er i min verden ikke værd at spare.

I øvrigt er der meget få godkendte brændkedler tilbage, efter at de nye krav til virkningsgraden i kedelseklasse 5 trådte i kraft 1. juli 2013.
måske, men både baxi, orlan, attack, atmos, HDG, calmar og vedex er da stadig med i kampen. Hvor mange mindre findes der i dag kontra før 01-07?

StokerPeter1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 sep 2013 16:25

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af StokerPeter1 » 27 sep 2013 17:15

Henrik4720 skrev:tusind tak for respons vedr. Atmos 40 og 2500 l akku...jeg lytter meget til det du siger...takkkk :
Hvis du vælger en Atmos, så husk at få en prøvningsattest inden du accepterer et tilbud på det. Atmos har nemlig ikke nogen af deres brændekedler på Teknologisk Instituts liste over typegodkendte kedler. I øvrigt er Atmos forhandlet af Passat Energy, der var tæt på at gå konkurs sidste år. De blev dog reddet af en kinesisk virksomhed, der i dag delvis ejer Passat.

I år gik Løgstør Smede- og Maskinfabrik der lavede FUMO f.eks. konkurs - det er nok svært at få reservedele til disse produkter nu.

Så overvej hvilke muligheder du har for at få reservedele, hvis fabrikanten pludselig ikke længere eksisterer.

Der er i øvrigt flere andre fabrikanter der har 40 kW brændekedler på Teknologisk Instituts liste over typegodkendte kedler, som er bedre end Atmos 40, f.eks. BSMs HDG eller BAXIs Solo Innova.

nemocharley

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af nemocharley » 27 sep 2013 17:18

Atmos forhandles da også af andre.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af John Skov Jensen » 27 sep 2013 17:24

StokerPeter1 skrev:
Hvis du vælger en Atmos, så husk at få en prøvningsattest inden du accepterer et tilbud på det. Atmos har nemlig ikke nogen af deres brændekedler på Teknologisk Instituts liste over typegodkendte kedler. I øvrigt er Atmos forhandlet af Passat Energy, der var tæt på at gå konkurs sidste år. De blev dog reddet af en kinesisk virksomhed, der i dag delvis ejer Passat.

I år gik Løgstør Smede- og Maskinfabrik der lavede FUMO f.eks. konkurs - det er nok svært at få reservedele til disse produkter nu.

Så overvej hvilke muligheder du har for at få reservedele, hvis fabrikanten pludselig ikke længere eksisterer.

Der er i øvrigt flere andre fabrikanter der har 40 kW brændekedler på Teknologisk Instituts liste over typegodkendte kedler, som er bedre end Atmos 40, f.eks. BSMs HDG eller BAXIs Solo Innova.
Du har da vist fået for mange fredags fyraftens pils
Det er fuldstændig ligegyldig om kedlen optræder på teknologisk liste
Min atmos er købt ved dvcenter der ligesom f.eks hedestoker har passat som leverandør.
Min prøvningsattest er udfærdiget af et tjekkisk institut, det har ingen betydning for godkendelsen om det er teknologisk eller dette tjekkiske institut der har testet og godkendt kedlen.

Du siger at BSM og Baxi er bedre end atmos. Det er muligt, men hvordan kan du vide det? Har du ejet alle tre kedler og smidt atmossen væk fordi den var ringere end de andre?

Og en del andre forhandlere har aftale med biovarme, mener du også at en kedel købt ved dem er et farligt valg fordi de heller ikke optræder på listen og man derfor ikke får sin attest. Mener du også de er ved at gå konkurs ?


StokerPeter1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 sep 2013 16:25

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af StokerPeter1 » 27 sep 2013 18:31

John Skov Jensen skrev:Halløjsa stokerpeter
Velkommen til
Du klør da lige på og hårdt
Jeg vil da gerne være den første til at kommentere dit indlæg

Nej orlan, attack, atmos er jo ikke med i nogen kamp, for de er jo ikke på listen efter 1.7.2013. Men de er måske ligeglade om de er på listen eller ej. Det virker blot dumt med en sådan indstilling, når nu det skaber usikkerhed.
Last edited by 1 on StokerPeter1; edited 27 times in total

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af John Skov Jensen » 27 sep 2013 18:34

StokerPeter1 skrev: Nej orlan, attack, atmos er jo ikke med i nogen kamp, for de er jo ikke på listen efter 1.7.2013. Men de er måske ligeglade om de er på listen eller ej. Det virker blot dumt med en sådan indstilling, når nu det skaber usikkerhed.
Det skaber ikke usikkerhed, det er kun dig der tror det gør det

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af Aaen » 27 sep 2013 18:38

Jeg vil give John ret. Hvis jeg skulle bestille en ny kedel, vil jeg da være ligeglad med hvor den er godkendt, bare den er godkendt.
Man undlader da heller ikke at købe en bil, bare fordi at den ikke er crash-testet i et bestemt land

StokerPeter1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 sep 2013 16:25

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af StokerPeter1 » 27 sep 2013 19:13

Svar til John Skov Jensen:

Din tone virker noget brysk, er dine argumenter ikke gode nok?

Du digtede vist videre på det jeg skrev. Fra 1.7 2013 er kun kedler med godkendt virkningsgrad svarende til kl5 og godkendt emission svarende til kl. 3 på TI's liste. Læg mærke til at jeg skriver "svarende til".

Man må antage, at alle der vil sælge kedler direkte til det danske marked vil have en interesse i at være på listen. Jeg kender folk der har fravalgt kedler fordi de ikke var på listen, pga. at de ikke gad bruge tid på at undersøge, om kedlerne alligevel overholdt reglerne. Sådan er folk jo forskellige. Men dem om det. Faktum er bare, at der ikke nytter noget, at du skriver til mig, at "Det skaber ikke usikkerhed, det er kun dig der tror det gør det", når det åbenbart er tilfældet. Et andet eksempel er Pellux 100 fra Vølund, som tidligere ikke havde en virkningsgrad i kl5 og derfor røg af TI's liste den 1.7.2013. Den var ikke på TI's liste i perioden 1.7.2013 indtil her for få dage siden, hvor den blev godkendt. I denne periode, hvor den ikke stod på listen, gjorde Vølund dog rigtig meget ud af at fortælle, at kedlen skam snart var på vej på listen. Hvordan hænger det sammen med dine påstand om, at den ikke skaber usikkerhed? Hvorfor skulle en fabrikant så bruge så meget tid på at forsikre markedet om at deres kedel skam var på vej på listen.

Et BAXI Bonus Light var bare et bud, det kunne også være en BAXI Solo Innova.

Orlan, attack, atmos er ikke på TI's liste. De har vel ikke en virkningsgrad svarende til kl5 og en emission svarende til kl3? Er din Atmos installeret efter 1.7.2013?

Jeg har aldrig ejet en Atmos, men har erfaring med nogle af kedlerne. Det er jo bare min erfaring.

Du vrøvler lidt om Biovarme og konkurs. Jeg udtalte mig om at man skulle være opmærksom på reservedelsgarantien, hvis man køber en Atmos, da Passat måske ikke er her om 5 år eller 10 år. Jeg ville da aldrig selv vælge en Atmos. Hvorfor i al verden skulle jeg løbe sådan en risiko. En Atmos-kedel er jo ikke bedre end de andre kedler, hvorfor skulle jeg så tage den risiko?

StokerPeter1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 sep 2013 16:25

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af StokerPeter1 » 27 sep 2013 19:17

Til Aaen

Jeg er ikke præcist klar over hvad det er du kommenterer på. Jeg antager dog ikke at det var mine indlæg, da jeg ikke har udtalt mig om betydningen af, hvor en kedel er godkendt.

Mit indlæg handlede kun om, at det er en fordel at være på TI's liste.


Besvar