Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Henrik4720
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 sep 2013 22:57

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af Henrik4720 » 25 sep 2013 13:49

Hej derude

Jeg ønsker at installerer et Brændefyr på min gård hvor jeg har 200m2 beboelse som skal varmes op.

Jeg forventer at skulle købe 25-30KW Brændekeddel med ca. 1500 l buffertank

Hvilken keddel bør jeg købe når jeg ikke har råd til en Fröling:

Skal det være Atmos, Baxi, Vølund eller Attack.....eller anden - pris mellem 20 og 30.000 kr er det jeg har budgetteret med?

mvh

Henrik fra Jungshoved


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af triumph » 25 sep 2013 14:02

Du skal ihvertfald købe en godkendt, og der er ikke mange tilbage på listen efter de nye regler kom
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

nemocharley

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af nemocharley » 25 sep 2013 14:30

Atmos laver god kvalitet, men jeg kender ikke de andre. Til 200m2 ville jeg nok vælge en lidt større akku-tank - 2000l eller større. Og som triumph skriver - køb et godkendt anlæg (atmos står vist ikke på den liste triumph linker til, men deres nye serie er godkendt).

skal du have solvarme til dit anlæg?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af John Skov Jensen » 25 sep 2013 14:38

triumph skrev:Du skal ihvertfald købe en godkendt, og der er ikke mange tilbage på listen efter de nye regler kom
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Det er direkte misvisende når du refererer til en liste der ikke indeholder alle kedler der er godkendt efter EN303-5 kl5.
Der findes mig bekendt ikken nogen komplet liste over kedler der er lovlige her i landet.
Den skulle i så fald indeholde
Alle kedler der er godkendt efter EN303-5 kl5, i hele verden
Alle kedler der er godkendt efter EN303-5 kl3, i hele verden, men hvor virkningsgraden er høj nok til at imødekomme kl5 kravet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af triumph » 25 sep 2013 14:50

nu var det sandeligt ikke for at genere at jeg lage listen op, og der er da sikkert fyr der er godkendt, men ikke er på listen.
Men hvis de ikke er på listen, er det så ikke fordi at deres testresultater ikke er nået at blive opdateret ?

Tidligere var det altså sådan at der kun var 3 test steder i europa der var akkrediteret til at lave testende. Og de 3 test steder delte informationer, så hvis et fyr var godkendt f.eks i tyskland, så var det også på den danske liste. Om det er sådan mere, det ved jeg ikke ?

(F.eks var Biowind testet i tyskland, men aligevel med på den danske liste)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af John Skov Jensen » 25 sep 2013 15:16

triumph skrev:nu var det sandeligt ikke for at genere at jeg lage listen op, og der er da sikkert fyr der er godkendt, men ikke er på listen.
Men hvis de ikke er på listen, er det så ikke fordi at deres testresultater ikke er nået at blive opdateret ?

Tidligere var det altså sådan at der kun var 3 test steder i europa der var akkrediteret til at lave testende. Og de 3 test steder delte informationer, så hvis et fyr var godkendt f.eks i tyskland, så var det også på den danske liste. Om det er sådan mere, det ved jeg ikke ?

(F.eks var Biowind testet i tyskland, men aligevel med på den danske liste)
Nej, jeg føler mig bestemt ikke generet af at du lagde listen op, men den er på ingen måde fyldestgørende, dermed mener jeg det er misvisende at skrive at brugeren skal huske at kedlen skal være godkendt og så referere til en liste der i mine øjne kun indeholder kedler fra ca 3-4 fabrikanter af måske 20 eller 25 eller måske flere der har fastbrændselskedler der kan godkendes efter våre strikse regler.
Når jeg lige skimmer listen igennem hurtigt mangler orlan, atmos, attack bare for lige at nævne nogle få indlysende fabrikanter

Mig bekendt kommer listen fra teknologisk institut aldrig til at indeholde alle kedler der kan godkendes i danmark. Måske er der ændret på det, det kunne man da håbe, da det ville være rart med et opslagsværk hvor alle godkendte kedler kunne findes

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af Tom_AT » 25 sep 2013 15:28

En hel anden ting er at 1500 liter akkutank er i underkanten til 200 m2.

Jeg ville gå op i mindst 2000 liter, gerne 2500 l.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af triumph » 25 sep 2013 16:43

John Skov Jensen skrev: Nej, jeg føler mig bestemt ikke generet af at du lagde listen op, men den er på ingen måde fyldestgørende, dermed mener jeg det er misvisende at skrive at brugeren skal huske at kedlen skal være godkendt og så referere til en liste der i mine øjne kun indeholder kedler fra ca 3-4 fabrikanter af måske 20 eller 25 eller måske flere der har fastbrændselskedler der kan godkendes efter våre strikse regler.
Når jeg lige skimmer listen igennem hurtigt mangler orlan, atmos, attack bare for lige at nævne nogle få indlysende fabrikanter

Mig bekendt kommer listen fra teknologisk institut aldrig til at indeholde alle kedler der kan godkendes i danmark. Måske er der ændret på det, det kunne man da håbe, da det ville være rart med et opslagsværk hvor alle godkendte kedler kunne findes
Igen så TROR jeg at grunden til at de ikke er på listen, er at godkendelsen ikke er kommet hele vejen gennem systemet.
Og hvis at man vil købe et fyr der ikke er på listen, så skal man være sikker på at det er godkendt.
Denne liste er mig bekendt "Listen"

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af John Skov Jensen » 25 sep 2013 17:56

triumph skrev:
Igen så TROR jeg at grunden til at de ikke er på listen, er at godkendelsen ikke er kommet hele vejen gennem systemet.
Og hvis at man vil købe et fyr der ikke er på listen, så skal man være sikker på at det er godkendt.
Denne liste er mig bekendt "Listen"
Du har måske ret, og viser det sig at min nye kedel der er godkendt ved et tjekkisk institut (det står på attesten) viser sig på listen fra teknologisk, så vil jeg give dig en undskyldning for mit indlæg i denne tråd når/hvis det sker :great:

zimba1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 mar 2013 18:32
Mit fyr: baxi MG15+
Areal: 150
Brændsel: træpiller

Atmos, Baxi, Vølund eller Attack

Indlæg af zimba1 » 26 sep 2013 12:04

hej
prøv lige at kikke på baxi`s bonus light, det er en rigtig fin kedel der matcher alle de andre i pris også.
den vil også passe fint til din 1500-2000 l lagertank, også er den godkendt til trykekspantionsbeholder, + klasse 5 kedel :great: :great:
enkel styring og stor indfyringslåge


Besvar