Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

flamingoplader

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

flamingoplader

Indlæg af Ugelvig » 19 sep 2013 09:07

Problemet opstår jo fordi der ikke er meget fidus i mere end 400 mm, selvom vi energioptimere. Besparelsen er minimal...

Jeg ville nok lave et fundament til de indervægge af andet end EPS. Jeg er gammeldags, men ville nok vælge en Lecablok i stedet. En der passer i bredden og styrken. Så ville jeg lave kant isolering op til skillevægge/indevægge/bagmure - just in case... På den måde, for man nogle beton gulve, der "flyder" på flamingo. Armeringsnettet sikre mod svindrevner, når der ligger i den øverste tredjedel i gulvet. Ligger det i den nederste tredjedel er det for bæreevne. Derfor kan man anbefale at bruge to net. Personligt gør jeg det sjældent, da støbefelterne oftest er små og belastningerne små i beboelse.

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/tekni ... ri-a-bolig

http://www.unicon.dk/media/pdf_filer/be ... _beton.pdf

Hvor mange felter er de 120 kvm opdelt i?

Tykkelsen på armeringsnettet er ikke så vigtigt. Mere placeringen af dette. Løft det lidt over EPS'en, evt. elefantfødder.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

flamingoplader

Indlæg af elpres » 19 sep 2013 09:44

Ugelvig skrev:Problemet opstår jo fordi der ikke er meget fidus i mere end 400 mm, selvom vi energioptimere. Besparelsen er minimal...

Jeg ville nok lave et fundament til de indervægge af andet end EPS. Jeg er gammeldags, men ville nok vælge en Lecablok i stedet. En der passer i bredden og styrken. Så ville jeg lave kant isolering op til skillevægge/indevægge/bagmure - just in case... På den måde, for man nogle beton gulve, der "flyder" på flamingo. Armeringsnettet sikre mod svindrevner, når der ligger i den øverste tredjedel i gulvet. Ligger det i den nederste tredjedel er det for bæreevne. Derfor kan man anbefale at bruge to net. Personligt gør jeg det sjældent, da støbefelterne oftest er små og belastningerne små i beboelse.

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/tekni ... ri-a-bolig

http://www.unicon.dk/media/pdf_filer/be ... _beton.pdf

Hvor mange felter er de 120 kvm opdelt i?

Tykkelsen på armeringsnettet er ikke så vigtigt. Mere placeringen af dette. Løft det lidt over EPS'en, evt. elefantfødder.

fine links, jeg har dog læst den fra sundolitt, men den anden fra unicon den kigger jeg på i toget på vej hjem, der er vist masser af god viden der. super.

grunden til at jeg vil op på de ca 500 mm isolering er at der er 2 niveauer til stede i bygningen, og jeg vil gerne have at det ender med en fornuftig isoleringstykkelse i begge områder. dvs 500mm idet ene og 300mm i det andet, håber det giver mening?

faktisk havde jeg fået opfattelsen af at når der var kant-isolering til stede, at man så ikke behøvede at lave støbefelter, men det har jeg måske misforstået.
Måske jeg skulle smide endnu et rio-net oven på gulvvarmeslangerne, som du skriver.

jeg har elefantfødder eller kejserkroner som de også blir kaldt, på min indkøbsseddel.

jeg kan godt følge det du mener mht til at lave seperate fundamenter til indervæggene, men jeg vil også være ked af den kuldebro der kommer, og når nu EPS producenten skriver at man godt kan etablere væggene uden, så havde jeg tænkt mig det.

det lyder til at du har tjek på de her beton ting, er det noget du arbejder med til dagligt?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

flamingoplader

Indlæg af Ugelvig » 19 sep 2013 11:29

Jeg arbejder som bygningskonsulent til dagligt, så det sker, at jeg arbejder med beton ;)

Du kan sagtens undgå kuldebroer ved skillevægge, hvis blot du er omhyggelig med kantisoleringen. Jeg mener bestemt, at fordelene ved randfundament, klart opvejer den smule linietab, der vil være ved denne konstruktion. Et godt fundament, er altså nøglen til et godt byggeri. Du skal tænke på, at jorden under isoleringen jo er 8 grader C. Herefter kommer din radiator, gulvvarmeslange, der afgiver varme i hele betonlaget og isolering under, der føres med op ved kantisolering. Ligeledes er lecablokke jo også isolerende, blot ikke så meget som flamingo. Derudover er lecablokke kapilarbrydende, hvorfor de ikke suger vand/fugt.

Just my 2 cents...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

flamingoplader

Indlæg af elpres » 19 sep 2013 11:55

Ugelvig skrev:Jeg arbejder som bygningskonsulent til dagligt, så det sker, at jeg arbejder med beton ;)

Du kan sagtens undgå kuldebroer ved skillevægge, hvis blot du er omhyggelig med kantisoleringen. Jeg mener bestemt, at fordelene ved randfundament, klart opvejer den smule linietab, der vil være ved denne konstruktion. Et godt fundament, er altså nøglen til et godt byggeri. Du skal tænke på, at jorden under isoleringen jo er 8 grader C. Herefter kommer din radiator, gulvvarmeslange, der afgiver varme i hele betonlaget og isolering under, der føres med op ved kantisolering. Ligeledes er lecablokke jo også isolerende, blot ikke så meget som flamingo. Derudover er lecablokke kapilarbrydende, hvorfor de ikke suger vand/fugt.

Just my 2 cents...
Det kan godt være at det ender med at jeg gør det du foreslår, fordi så løser jeg faktisk et par problemer jeg har. Hvis jeg laver sådan et randfundament til den her skillevæg, så kan jeg lave noget niveau forskel i den forbindelse og herved undgå at EPS60 laget bliver tykkere end anbefalet og ydermere så vil jeg få 2 støbefelter på henholdsvis 80m2 og 40m2, istedet for de 120m2.

nu hvor jeg har "fat" i en bygge konsulent :lol: , så håber jeg du måske kan svare på følgende.

Hvad gør man sådan helt praktisk mht gulvvarme slangerne, hvis der er en skillevæg man skal "igennem", prøver man så vidt muligt at føre dem i EPS´en igennem eventuelle døråbninger, eller kan man tillade sig at bore huller i lega blokkene? Jeg ved godt det nok afhænger af projektet, men kan man gøre begge ting?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

flamingoplader

Indlæg af elpres » 22 sep 2013 11:48

jeg har jo siddet og og søgt og ringet og opsøgt viden omkring det her med trykstyrke og derformation af EPS plader, og jeg fandt et godt link som jeg syntes jeg ville dele med eventuelt andre "gør det selv" typer, der er udfordret af manglende erfaring og den lidt generelle vejledning ang. brug af eps isolering i de store tykkelser.

http://www.komforthusene.dk/files/KOMFO ... C3%A6k.pdf

i tilfældet af at linket dør, så var det det her afsnit som jeg syntes var godt.

Til vurdering af en mulig langtidsdeformation kan EPS
producenternes data for bæreevne og langtidsdeformation
bruges. Eksempel: EPS 60 kan forudsættes at have en langtidstrykstyrke på 18,0 kN/m2
ved 2% deformation. Med dette
menes, at påføres isoleringen 18,0 kN/m2
over lang tid (50 år)
vil underliggende isoleringsmateriale maksimalt deformeres
2% af tykkelsen. Den halve belastning kan forventes at give
den halve deformation. Således kan belastning, bæreevne og
ønske til maksimal deformation afstemmes.



Det jeg udleder af ovenstående afsnit, er kort sagt at man godt kan benytte eksempelvis 500mm EPS 60 i sin bolig. Hvis man ikke har planer om at placere tunge indervæge direkte oven på betonlaget uden særskilt randfundament, og så længe man ikke har tænkt sig at der permanent skal stå noget i huset med en højere vægt end det som 18 kn/m2 svarer til altså 1800kg pr m2.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

flamingoplader

Indlæg af Ugelvig » 22 sep 2013 20:50

Jeg vil anbefale at du fører rørene fra de andre rum i EPS'en (den varme side). Du kan sagtes føre dem gennem vægge/fundamenter, så længe du fører dem i et føringsrør. Således rørene ikke er i direkte kontakt med fundamentet/væggen, luft mellem rør og føringsrør.

Angående tykkelsen af EPS laget, kan du være helt rolig! Der skal altså noget last til før et 10 cm betonlag med armeringsnet "trykker" 18 kN/m2.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

flamingoplader

Indlæg af elpres » 23 sep 2013 08:29

Ugelvig skrev:Jeg vil anbefale at du fører rørene fra de andre rum i EPS'en (den varme side). Du kan sagtes føre dem gennem vægge/fundamenter, så længe du fører dem i et føringsrør. Således rørene ikke er i direkte kontakt med fundamentet/væggen, luft mellem rør og føringsrør.

Angående tykkelsen af EPS laget, kan du være helt rolig! Der skal altså noget last til før et 10 cm betonlag med armeringsnet "trykker" 18 kN/m2.
Ja hvis man tænker helt logisk på det mht trykket pr m2, så har du ret, der skal virkelig være meget tøj i konens skab førend vi er oppe i den kritiske ende rent lastmæssigt :shock:

jeg har tænkt mig at isolere alle rør med rørskåle, indtil brugstedet, så det bør løse problemet med evnt varmetab under fundament.
En anden ting jeg længe har undret mig over er at når jeg ser byggerier eller billeder heraf så er der meget ofte kun brugt en ganske tynd kantisolering, 1-3 cm. Hvorfor bruger man ikke f.eks 10cm? det har jeg ihvertfald tænkt mig at bruge, syntes det virker underligt at man ligger 450mm i gulvet og så 1 cm ud mod soklen, der må da være et kæmpe linietab der? men måske er der en anden grund??

f.eks her.

Billede
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

flamingoplader

Indlæg af Ugelvig » 23 sep 2013 08:38

Årsagen til "kun" at bruge 1 - 3 cm kantisolering skyldes udelukkende, at klinker hæfter bedre på beton end flamingo. Ligeledes arbejder beton anderledes end flamingo, hvorfor der kan opstå svindrevner.

Årsagen til kantisolering, er ene og alene at bryde linietabet, dette gøres udemærket med 1 cm flamingo. Det har intet med isoleringsevne som sådan at gøre.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

flamingoplader

Indlæg af Aussieboy » 23 sep 2013 08:51

Ud i sokkel har man også isolering i nye bygninger, leca, iso, også leca igen. I en blok som en sandwich.

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

flamingoplader

Indlæg af elpres » 23 sep 2013 09:01

Aussieboy skrev:Ud i sokkel har man også isolering i nye bygninger, leca, iso, også leca igen. I en blok som en sandwich.

ja sådan nogen her

Billede
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Besvar