Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pausefyring eller 24 timers fyring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
renejensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 maj 2013 18:09

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af renejensen » 20 sep 2013 20:52

Hej i forum

1) Har lige installeret et 16 kw scotte Black Star mini med version 10 styring og skal til at starte op for sæsonen. Hvad vil være bedst her i overgangsmånederne, jeg tænker på oktober/november m.h.t. til enten pausefyring 3 gange i døgnet eller kontinuerlig drift?[/b] Huset er på 165 kvadratmeter og er over middel isoleret.

2) Jeg har solcelleanlæg og har et overskud på 1000kw og kører i øjeblikket på el, dvs. jeg opvarmer brugsvand, radiatorer samt gulvvarme for at bruge mit overskydende el. Jeg synes at jeg bruger mange kilowat pr. døgn ca. 40-45. Kan det være rigtigt? Er der noget om at el ca. er 4 gange så dyrt som pillefyr? Hvis det forholder sig sådan stemmer mit forbrug i kilowat pr.døgn så nogenlunde, eller hva?

3) Jeg har fået monteret overkogssikring i pillesilo i scotte Black Star mini, er det hensigtsmæssigt eller lovligt, jeg tænker her på støv eller pillefnuller der kan ødelægge sikringen?

Håber at nogen i forum kan svare på nogen af ovenstående spørgsmål da jeg er helt ny pillebruger.

Hilsen Rene Jensen


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af pille bruger » 20 sep 2013 21:44

renejensen skrev:Hej i forum

1) Har lige installeret et 16 kw scotte Black Star mini med version 10 styring og skal til at starte op for sæsonen. Hvad vil være bedst her i overgangsmånederne, jeg tænker på oktober/november m.h.t. til enten pausefyring 3 gange i døgnet eller kontinuerlig drift?[/b] Huset er på 165 kvadratmeter og er over middel isoleret.

Du skal ikke pausefyre, du skal bruge urstyring.

2) Jeg har solcelleanlæg og har et overskud på 1000kw og kører i øjeblikket på el, dvs. jeg opvarmer brugsvand, radiatorer samt gulvvarme for at bruge mit overskydende el. Jeg synes at jeg bruger mange kilowat pr. døgn ca. 40-45. Kan det være rigtigt? Er der noget om at el ca. er 4 gange så dyrt som pillefyr? Hvis det forholder sig sådan stemmer mit forbrug i kilowat pr.døgn så nogenlunde, eller hva?

Ja piller er en billig måde at lave varme.

3) Jeg har fået monteret overkogssikring i pillesilo i scotte Black Star mini, er det hensigtsmæssigt eller lovligt, jeg tænker her på støv eller pillefnuller der kan ødelægge sikringen?

Det er ok, men ikke ideelt. Som du er inde på kan der komme støv ind i kontakten.

Håber at nogen i forum kan svare på nogen af ovenstående spørgsmål da jeg er helt ny pillebruger.

Hilsen Rene Jensen
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

levi

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af levi » 20 sep 2013 22:34

renejensen skrev:Hej i forum

1) Har lige installeret et 16 kw scotte Black Star mini med version 10 styring og skal til at starte op for sæsonen. Hvad vil være bedst her i overgangsmånederne, jeg tænker på oktober/november m.h.t. til enten pausefyring 3 gange i døgnet eller kontinuerlig drift?[/b] Huset er på 165 kvadratmeter og er over middel isoleret.

2) Jeg har solcelleanlæg og har et overskud på 1000kw og kører i øjeblikket på el, dvs. jeg opvarmer brugsvand, radiatorer samt gulvvarme for at bruge mit overskydende el. Jeg synes at jeg bruger mange kilowat pr. døgn ca. 40-45. Kan det være rigtigt? Er der noget om at el ca. er 4 gange så dyrt som pillefyr? Hvis det forholder sig sådan stemmer mit forbrug i kilowat pr.døgn så nogenlunde, eller hva?

3) Jeg har fået monteret overkogssikring i pillesilo i scotte Black Star mini, er det hensigtsmæssigt eller lovligt, jeg tænker her på støv eller pillefnuller der kan ødelægge sikringen?

Håber at nogen i forum kan svare på nogen af ovenstående spørgsmål da jeg er helt ny pillebruger.

Hilsen Rene Jensen
Hej René..

1 - Dit fyr er for stort til dit hus udfra det du skriver?, - hvorfor har du valgt et 16 kw anlæg til 165 m2 ?, - det svarer til 100 watt pr. løbende m2, - hvilket igen svarer til et hus uden isolering....... - Hvis du er blevet rådgivet til en 16 kw af din forhandler, - så ville jeg bede ham om at bytte din brænder til en 10 kw (Det er kun brænderen der skal byttes - kedlen er den samme)!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af triumph » 21 sep 2013 08:51

renejensen skrev:Hej i forum

1) Har lige installeret et 16 kw scotte Black Star mini med version 10 styring og skal til at starte op for sæsonen. Hvad vil være bedst her i overgangsmånederne, jeg tænker på oktober/november m.h.t. til enten pausefyring 3 gange i døgnet eller kontinuerlig drift?[/b] Huset er på 165 kvadratmeter og er over middel isoleret.

2) Jeg har solcelleanlæg og har et overskud på 1000kw og kører i øjeblikket på el, dvs. jeg opvarmer brugsvand, radiatorer samt gulvvarme for at bruge mit overskydende el. Jeg synes at jeg bruger mange kilowat pr. døgn ca. 40-45. Kan det være rigtigt? Er der noget om at el ca. er 4 gange så dyrt som pillefyr? Hvis det forholder sig sådan stemmer mit forbrug i kilowat pr.døgn så nogenlunde, eller hva?

3) Jeg har fået monteret overkogssikring i pillesilo i scotte Black Star mini, er det hensigtsmæssigt eller lovligt, jeg tænker her på støv eller pillefnuller der kan ødelægge sikringen?

Håber at nogen i forum kan svare på nogen af ovenstående spørgsmål da jeg er helt ny pillebruger.

Hilsen Rene Jensen
Jeg er ikke ekspert på sol el, men min far har samme dilemma som dig. Han har også ca. 1000 kwh i overskud.
Som jeg har forstået det så får han 60 øre/kWh man sælger, og der skal betales skat af fortjenesten (60 øre) Så er der vel 30 øre tilbage til en selv, eller ?
Du får Ca. 4,5 kW. ud af et kg træpiller til 2 kr, så det er knapt 50 øre/kWh. Så det kan bedst betale sig at bruge el
(hvis jeg har ret i min antagelse)
Det kræver dog at du kan bruge el til opvarmningen uden yderligt tab. Og hvis du cirkulere vv genem dit fyr. Så virker fyret som en radiator der forsøger at varme himmelrummet op. Det er måske derfor dit elforbrug er højt.
Du kunne jo nøjes med at varme din vvb op med el.
Hvis du ikke lukker mellem vvb og fyr risikere du at el én igen forsøger at varme kedelvand, og så bliver det sværere at styre sit elforbrug.

renejensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 maj 2013 18:09

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af renejensen » 21 sep 2013 20:33

pille bruger skrev:


renejensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 maj 2013 18:09

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af renejensen » 21 sep 2013 20:52

Hej Michael

Tak for dine svar og undskyld jeg mente også urstyring, men tror du at det kan svare sig frem for 24 timers drift her i oktober/november?
M.h.t. overkogssikring, jeg har haft prof. folk på fra Vrå så jeg undrer mig at de har sat den inde i pillesiloen, måske det var det nemmeste. Jeg ved at den kan placeres på ydersiden af siloen, så jeg vil bede ham om at placere den her.
VH. Rene J.
Last edited by 1 on renejensen; edited 21 times in total

renejensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 maj 2013 18:09

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af renejensen » 21 sep 2013 21:18

Hej Søren

Tak for dit svar, jeg har valgt et 16 kw. ud fra hvad installatør anbefalede mig. Han gennemgik mit hus og da jeg har termoruder i halvdelen af huset som er punkteret er det måske det han har hæftet sig ved i sine overvejelser. Men jeg har selv undret mig over om ikke et 10 kw. kunne gøre det, da mit hus er et rimeligt godt isoleret hus med 300 mm. på loft og en del af rummene har ekstra væg med isolering samt hulmursisolering? Så jeg tror jeg vil tage en snak med ham om dette.

VH. Rene Jensen

levi

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af levi » 21 sep 2013 21:22

renejensen skrev:Hej Søren

Tak for dit svar, jeg har valgt et 16 kw. ud fra hvad installatør anbefalede mig. Han gennemgik mit hus og da jeg har termoruder i halvdelen af huset som er punkteret er det måske det han har hæftet sig ved i sine overvejelser. Men jeg har selv undret mig over om ikke et 10 kw. kunne gøre det, da mit hus er et rimeligt godt isoleret hus med 300 mm. på loft og en del af rummene har ekstra væg med isolering samt hulmursisolering? Så jeg tror jeg vil tage en snak med ham om dette.

VH. Rene Jensen
Han har vel ikke valgt et større fyr pga. punkterede vinduer ??...

Punkterede vinduer bliver jo skiftet når man har mønten til det... :shock:

Tag en snak med montøren - 10 kw burde nemt kunne klare opgaven, - medmindre montøren naturligvis har opdaget en energisluger eller 2 som vi ikke er blevet gjort bekendte med her i tråden....

renejensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 maj 2013 18:09

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af renejensen » 21 sep 2013 21:27

Hej Triumph

Tak for dine svar, og jeg vil tage en snak med installatør omkring emnet.
VH. Rene J.

renejensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 19 maj 2013 18:09

Pausefyring eller 24 timers fyring

Indlæg af renejensen » 21 sep 2013 21:49

levi skrev:
Han har vel ikke valgt et større fyr pga. punkterede vinduer ??...

Punkterede vinduer bliver jo skiftet når man har mønten til det... :shock:

Tag en snak med montøren - 10 kw burde nemt kunne klare opgaven, - medmindre montøren naturligvis har opdaget en energisluger eller 2 som vi ikke er blevet gjort bekendte med her i tråden....
Hej Søren
Jeg tager en snak med montøren, da jeg selv mener at 10 kw rækker.
VH. Rene J.


Besvar