Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slagger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
S-Stampe
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 mar 2013 12:23
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 170 + 90
Brændsel: Piller+ fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Årligt forbrug: 7t "gæt"
Geografisk sted: Ølstrup Vestjylland

Slagger

Indlæg af S-Stampe » 20 sep 2013 21:23

Hej, jeg har også lige installeret en 16kW. Havde også klump/kage på risten. Snakkede med en bekendt som havde samme problem i starten. Han havde sat rens til 100%. Jeg satte først min til 50%, uden held. Siden i går har jeg kørt 90%, og nu har det hjulpet, den er ren. Måske jeg prøver at sætte den lidt ned igen.


hdgreve1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31 aug 2013 20:16

Slagger

Indlæg af hdgreve1 » 21 sep 2013 00:18

Hvis du kun har haft ren rist uden slagger siden i går, skal du vist ikke være sikker på, at de ikke kommer. Hos mig bygges de langsomt op i forbindelse med afbrænding af 50 til 100 kg piller. I øvrigt har jeg også forsøgt mig med 100 % renseluft. Det hjalp ikke mig.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Slagger

Indlæg af pille bruger » 21 sep 2013 09:42

hdgreve1 skrev:Hvis du kun har haft ren rist uden slagger siden i går, skal du vist ikke være sikker på, at de ikke kommer. Hos mig bygges de langsomt op i forbindelse med afbrænding af 50 til 100 kg piller. I øvrigt har jeg også forsøgt mig med 100 % renseluft. Det hjalp ikke mig.
Har du prøvet de indstillings forslag i tidligere indlæg ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

damgreve1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 aug 2013 22:36

Slagger

Indlæg af damgreve1 » 21 sep 2013 11:19

Jeg er igang med afprøvning skal bruge mindst 5 dage

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Slagger

Indlæg af HR LUCCA » 21 sep 2013 12:01

Det kan også være træpillerne der ikke er ok , jeg har fundet ud af mit køre bedst på lyse svenske træpiller , der ikke er presset så hårdt , dem har jeg aldrig aske eller slagge problemmer med ,og de er som reglen de billigste :wink: jeg køre ikke med kompresor rens , selv om man tro man har fundet verdens bedste træpiller , kan man godt være uheldig og få en palle som ikke er ok , da et træ jo kun kan fældes en gang, havde problemer med nogle german pellets men kun en halv palle ud af 3 som gav store slagge problemer , og de skulle være nogle af de bedre , så du kunne jo prøve og købe nogle sække af en anden slags og se hvad der så sker :?


calle

Slagger

Indlæg af calle » 21 sep 2013 12:40

HR LUCCA skrev:Det kan også være træpillerne der ikke er ok , jeg har fundet ud af mit køre bedst på lyse svenske træpiller , der ikke er presset så hårdt , dem har jeg aldrig aske eller slagge problemmer med ,og de er som reglen de billigste :wink: jeg køre ikke med kompresor rens , selv om man tro man har fundet verdens bedste træpiller , kan man godt være uheldig og få en palle som ikke er ok , da et træ jo kun kan fældes en gang, havde problemer med nogle german pellets men kun en halv palle ud af 3 som gav store slagge problemer , og de skulle være nogle af de bedre , så du kunne jo prøve og købe nogle sække af en anden slags og se hvad der så sker :?
Jep.

OG så prøver jeg altså at begrænse det dersens blæseri mest muligt. Har skrevet det før, men jeg mener det stadig: Når mit fyr stopper og blæseren kører kraftigt for at køle fyret, eller hvad den nu gør det for, så hænder det, at der bagefter ligger en mindre askeskorpe inderst på herden. Har en hjemmebrygget lommefilosofisk ide om, at det er blæseren, der skaber en svejseflamme og hæver temperaturen så kraftigt, at asken fra de piller, der ligger på herden kommer op over smeltepunktet new10

Venlig hilsen

hdgreve1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31 aug 2013 20:16

Slagger

Indlæg af hdgreve1 » 21 sep 2013 13:02

Tjae. Lyder ikke umuligt med at for kraftig luft kan varme asken, så den brænder til slagger. Men er kompressorrens så løsningen?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Slagger

Indlæg af HR LUCCA » 21 sep 2013 13:14

Dem der bruger kompresor rens siger det virker , har det selv, men aldrig fået sat det til :| da det køre fint uden icon_cheesygrin.gif

damgreve1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 aug 2013 22:36

Slagger

Indlæg af damgreve1 » 21 sep 2013 13:43

Hvilken herd
bruger du. Flad eller u og hvilke piller bruger du

calle

Slagger

Indlæg af calle » 21 sep 2013 14:33

Me - are You talking to me ???? Jeg har testet 2 forskellige U-formede herder. Der skulle skrues godt ned for luften, da flammen ellers blev vild og kedlens topluge blev brandvarm. Der kom store askebjerge, der fyldte det meste af herden. Derfor gik jeg hurtigt tilbage til den flade herd, der sad i fyret, da jeg købte det. Med den flade herd er jeg helt tryg, da jeg ved, at fyret kan passe sig selv i 14 dage :great:

Det skal lige nævnes, at mit setup er en antikvitet fra 2008 - dvs. fra den tid, hvor man kunne lave pillefyr icon_cheesygrin.gif

Fyrer iøvrigt med German Pellets, da de indtil videre har været de bedste. Har dog en Agrolforhandler i nærheden, der er lidt for dyr. Har ellers haft lyst til at prøve dem, da de jo er svenske, og tættere på Kbh.

Venlig hilsen


Besvar