Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Michael Lind Hansen » 13 jan 2008 10:01

Kan det lade sig gøre at kombinere en luft til vand varmepumpe med en solvarmefanger?
Tiltænkt med det formål at den kan varme brugsvandet op om sommeren og supplere varmepumpen om vinteren!


levi

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af levi » 13 jan 2008 10:32

Michael Lind Hansen skrev:Kan det lade sig gøre at kombinere en luft til vand varmepumpe med en solvarmefanger?
Tiltænkt med det formål at den kan varme brugsvandet op om sommeren og supplere varmepumpen om vinteren!
Jeg ved vores ventilationsleverandør har haft sådan en løsning i tankerne - men det er nok først om et par år (Testperiode osv.) at et sådant produkt kan rekvireres - hvis altså det virker som det skal :0)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af MichaelK » 13 jan 2008 10:56

Michael Lind Hansen skrev:Kan det lade sig gøre at kombinere en luft til vand varmepumpe med en solvarmefanger?
Tiltænkt med det formål at den kan varme brugsvandet op om sommeren og supplere varmepumpen om vinteren!
Hej

Ser lige Søren O. kom på banen før mig :great:

Jeg saksede lige det her fra http://www.teknologisk.dk/varmepumpeinfo/8403

"Luft/vand anlæg
Denne anlægstype er meget almindelig, specielt i lande med moderate vintertemperaturer.
Ved lave vintertemperaturer under -12°C, hvilket kun forekommer ca. en time om året i
Danmark, kan virkningsgraden falde til et niveau hvor anden opvarmningsform er at foretrække.
I modsætning til jord/vand anlægget skal denne type anlæg afrime den varmeoptagende del.
Det gælder specielt i kolde og fugtige perioder af året.

Jord/vand og luft/vand anlæg installeres normalt til også at producere varmt brugsvand, :great:
ligesom andre varmekilder, som f.eks. overskudsvarme fra industrielle processer er interessante
i forbindelse med varmepumpedrift."

Ifølge ovenstående, kan det måske lade sig gøre. Se evt. også http://www.nrgi.dk/sw21988.asp
Der findes så åbenbart pt. ikke anlæg, der kan kombinerer netop de 2 ting :cry:


MVH Michael

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af MichaelK » 13 jan 2008 11:10

@Søren O.

Hvad med at koble en akumuleringstank ind? De to anlæg kunne måske supplerer hinanden
på den måde.


MVH Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Troldmand. » 13 jan 2008 12:37

Hej
Godtnok lidt udenfor det adspurgte.
Sidste sommer fik vi sat sådan en op.
http://www.klimacompagniet.dk/product.asp?product=100
Et er helt sikkert, at når den kommer som luft vand, skal der sættes en op.
Med en COP faktor omkring 5 er der ingen anden opvarmnings form der kan være med i økonomi, så længe det ikke fryser helt vildt.


levi

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af levi » 13 jan 2008 14:52

MichaelK skrev:@Søren O.

Hvad med at koble en akumuleringstank ind? De to anlæg kunne måske supplerer hinanden
på den måde.


MVH Michael Koch
Det er netop teorien - problemet - eller opgaven er at fremløb til kompressoren ikke må overstige 17 grader - derfor skal der bygges speciel, og ikke mindst meget hurtig styring ind fra akkumuleringstanken og til kompressoren så en konstant temp. holdes ÅRET RUNDT - og konstant.

Jeg er selv nysgerrig på dette område, for som troldmand siger - der er ikke en bedre økonomi på markedet pt. (for hver kw man propper i varmepumpen, får man ca. 5 tilbage - og hvis man vha. en kombination af solvarme, kan sikre en konstant temp. til kompressoren via en lille akkutank/Soltank, ja så har man opfundet den dybe tallerken igen).

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af MichaelK » 13 jan 2008 16:18

@Søren O./Levi

Aha, Jeg var ikke klar over at returvandets temperatur ikke måtte overstige 17 grader :shock:
Så kunne man jo sagtens tænke sig en sitiuation, hvor man er nød til at køle returvandet ned.
Og da nedkøling, i hvertfald i sommerhalvåret, kræver energi, ser driftøkonomien jo ikke så godt
ud længere. Lad os håber der er noget der "genopfinder den dybe tallerken" icon_cheesygrin.gif

Men det korte af det lange, er jo så, at der pt. ikke findes luft/vand varmepumper, der kan netop
det Michael L. H. efterspørger.

MVH Michael Koch

PS.: Når nu returen ikke må overstige 17 g. så får det mig til at spekulerer over, hvordan varme-
pumpen så styre det?
Hvis den ikke sender varmere vand frem end at den er sikker på at der kommer koldt nok vand retur,
så er det åbenbart det der sætter begrænsningen på varmepumpens evne til at opvarme huset :?
Eller hvad?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Troldmand. » 13 jan 2008 17:06

Hej
Hov - stop nu lige lidt. De nye varmepumper, altså dem med frekvensstyret motor (motoren kører hele tiden bare med forskelig hastighed alt afhængig af forbrug) jeg mener da at have læst, at netop fidusen ved dem er, at de netop klare det problem med høj retur temp.
Panasonicen jeg har, kører motoren hele tiden stopper aldrig, køre variabel hastighed.
Grunden til at luft vand pumpen ikke er kommet endnu, vil jeg tro er fordi markedet for dem er for lille. De fleste af dem som vi kalder varme pumper (luft til luft) er jo beregnet som kølemaskiner langt sydpå, og er derfor ikke særligt effektivt som varmegiver (lav COP værdi ) Ofte dem Bilka, Harald Nyborg mf. sælger.
Men bare vent, olie og træpille priserne har allerede vakt Panasonic mf interesse, inden længe ser vi sikkert en Luft vand varmepumpe til omkring 10 kilo. og en en COP faktor på 5. Den dag det sker, skal jeg helt sikkert have en. En krone ind og en femmer tilbage. Så kan både olie og piller godt pakke sammen.

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af Michael Lind Hansen » 13 jan 2008 17:18

Hvorfor skriver du når luft til vand pumpen kommer? De er på markedet men koster bare noget der ligner et stokerfyr!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Luft til vand varmepumpe combineret med solvarme????

Indlæg af MichaelK » 13 jan 2008 17:37

Hej

Jo, de er der. Men vi diskuterede lige det med at kunne koble solvarme ind over som suplement.
Det var det du efterlyste i starten af tråden. Og som Søren O. (Levi), skrev i sit svar, så findes
varmepumper med mulighed for tilkobling af suplerende energikilder, som solvarmeanlæg, åbenbart
ikke på markedet endnu. Han burde jo vide det eftersom han er VVS'er icon_cheesygrin.gif

Men hvis Troldmand har ret så skulle frekvensstyrede varmepumper kunne håndtere en højere
temperatur på returen, og dermed også køre med et solvarmeanlæg koblet ind over.
Jeg regner dog med at Søren O. har ret, når han skriver, at der nogle tekniske vanskeligheder
med at gøre det. Med systemer udvikles jo hele tide så hvorfor ikke....



MVH Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar