Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny software verion 1.64

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Ny software verion 1.64

Indlæg af MartinLau » 13 sep 2013 14:58

Det er ikke så længe siden, at jeg lagde mærke til en smule buldren et par aftener.

Jeg forventer dog, at v1.64_2 har løst det meste af det der måtte være. Det bygger jeg egentlig på, at ud fra Kovas målinger var blæser ydelse ingenlunde lineær og jeg oplevede mest problemet tidligere, når den gik ned omdrejninger eller hvis den gik op i ydelse og blæser omdrejningerne ikke fulgte med.

Men det er det hele taget sjældent jeg oplever det.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Ny software verion 1.64

Indlæg af kovas » 14 sep 2013 20:44

Andrews skrev:Er der stadig nogle der har problemer med buldren..??

Har ikke opdateret mit fyr siden ca. marts.. Det kører perfekt.. Har ikke rørt det siden marts for andet end at smide piller i, og tømte vist askeskuffen i april..
Havde selv problemer buldren, og at det gik i stå konstant..
Løste det ved at bore alle huller i hærden op til 4,5 mm, så den meget lettere kan ånde/suge..

Det kører bare.. Er mega glad for det..

Ha en go weekend.. ;0)
Hej Andrews.
Nu har jeg ikke haft problemer med buldren siden jeg tog retarderne ud.
Dengang det var værst tænkte jeg også på at bore hullerne i herden op. Dog tror jeg ikke at en halv mm mere gør den store forskel. det er kun, som jeg regner det ud, ca 1,5% forøgelse af indsugningen. Tror snarer at det er den forbedrede udgave af software, som gør forskellen.
Hvis du ikke har haf de problemer med røgsugeren som der har køre en anden tråd om og du ellers ikke har brug for de nye muligheder som er kommet, så er der vel ikke nogen grund til at skifte.
Den nyeste 1.64.2 er ikke helt færdig endnu (tror jeg ikke) I hvert fald har jeg det problem at nu hvor jeg forsøger med on/off drift på max 20% = 3kw, så ser det ud som om at der skal markant mere gang i røgsugeren, køre pt på 50%. Her var det så at jeg observerede at røgsuger generel ikke virker i on/off-drift. Er det meningen? Og man skal huske at slå vvb-prio fra igen hvis man vil ha sit gamle pumpestop tilbage igen.
Desuden har jeg sat et externt tænd/sluk-ur på, så fyret er slukket mellem 10 og 20.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Ny software verion 1.64

Indlæg af kovas » 15 sep 2013 08:41

Hej igen Andrews.
Undskyld. jeg er kommet til at klokke i det med udregningen af 4mm hul contra 4,5mm hul det sidste er faktisk 26% større og så kan det jo godt have en ikke uvæsentlig effekt.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Andrews
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 jan 2013 03:14
Mit fyr: EkoHeat 1500 - Olie - Fastbrændsel
Areal: 185 + 30 Garage
Brændsel: Alt.. :0)
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: Knap 5 Kg
Årligt forbrug: håber på 5-6 Tons
Geografisk sted: 7800 Skive

Ny software verion 1.64

Indlæg af Andrews » 19 sep 2013 01:21

Hej Kovas..
Jeg mener min herd havde 3 eller 3,5 mm huller.. Min kammerat borede sin herd op til 4, men jeg gav min 0,5 mere fordi når musikken spiller, sætter der sig altid lidt aske og snavs, i hullerne.. især der hvor pillerne dækker godt, så det hjælper meget..

Kunne mærke det på opstarten, der går ikke lang tid før den er oppe på 80 luk.. Den går aldrig optændingstiden ud.. Den springer over i steppe programmet rimelig hurtigt..

Den skal ikke renses så ofte i herden, da asken virker til ikke at sætte sig så nemt i hullerne mere.. Døjede med det i starten en del..

Jeg kører stadig sommer tid, og når jeg for solvarmen op, kommer jeg nok til at gøre det, det meste af året.. Så er rigtig glad for måden mit fyr har kørt siden april.. Ingen problemer overhovedet.. :)

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Ny software verion 1.64

Indlæg af Spotsy » 19 sep 2013 08:58

Andrews skrev:Hej Kovas..
Jeg mener min herd havde 3 eller 3,5 mm huller.. Min kammerat borede sin herd op til 4, men jeg gav min 0,5 mere fordi når musikken spiller, sætter der sig altid lidt aske og snavs, i hullerne.. især der hvor pillerne dækker godt, så det hjælper meget..

Kunne mærke det på opstarten, der går ikke lang tid før den er oppe på 80 luk.. Den går aldrig optændingstiden ud.. Den springer over i steppe programmet rimelig hurtigt..

Den skal ikke renses så ofte i herden, da asken virker til ikke at sætte sig så nemt i hullerne mere.. Døjede med det i starten en del..

Jeg kører stadig sommer tid, og når jeg for solvarmen op, kommer jeg nok til at gøre det, det meste af året.. Så er rigtig glad for måden mit fyr har kørt siden april.. Ingen problemer overhovedet.. :)
Hmmm det skulle jeg måske overvej. Men tror ikke at garantie dækker vel?


Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Ny software verion 1.64

Indlæg af Spotsy » 19 sep 2013 13:36

Hej Forum

Jeg har nu kørte med 1.64_2 i et par uger nu og var nøde til at bruge min Pellex luxmåler da ellers fyret gik ud med den original luxmåler. Håber at Ekopower kan gøre nogle ved det, da jeg mener ikke at det er mening at man skal bruge uoriginal dele for at få systemet til at køre ordenlige.... Men alt i alt er jeg godt tilfreds med de nye indstillinger.

Jeg har dog bemærket at røg temperature er nogle højer nu (rammer tit 120 grader ved 60% hvor før lod det ved 90 grader ved 60%). oplever I det samme? jeg kører uden stænger lige nu , kan det betal sig at sætte 2 stykker tilbage i? Hvad synes I?

på forhånd tak.

oako73
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 26 aug 2010 20:05
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 260
Brændsel: RW piller endnu
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Geografisk sted: Vesthimmerland
Kontakt:

Ny software verion 1.64

Indlæg af oako73 » 19 sep 2013 17:40

Spotsy skrev:Hej Forum

Jeg har nu kørte med 1.64_2 i et par uger nu og var nøde til at bruge min Pellex luxmåler da ellers fyret gik ud med den original luxmåler. Håber at Ekopower kan gøre nogle ved det, da jeg mener ikke at det er mening at man skal bruge uoriginal dele for at få systemet til at køre ordenlige.... Men alt i alt er jeg godt tilfreds med de nye indstillinger.

Jeg har dog bemærket at røg temperature er nogle højer nu (rammer tit 120 grader ved 60% hvor før lod det ved 90 grader ved 60%). oplever I det samme? jeg kører uden stænger lige nu , kan det betal sig at sætte 2 stykker tilbage i? Hvad synes I?

på forhånd tak.
Hej spotsy
vedr. den originale lux-føler er den sort eller rødbrun?

Jeg har skiftet min den sorte ud, med de nye rødbrune, som de nye anlæg er født med, og den er mere lys følsom.
Ole Olsen
Vesthimmerland

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Ny software verion 1.64

Indlæg af Spotsy » 19 sep 2013 19:17

oako73 skrev:
Hej spotsy
vedr. den originale lux-føler er den sort eller rødbrun?

Jeg har skiftet min den sorte ud, med de nye rødbrune, som de nye anlæg er født med, og den er mere lys følsom.
,

Jamen hvis de har skiftet lux føler ud med en ny en så er det vel løste. Jeg venter bar på at min går ud så skifter jeg til en ny.

Tak for info.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Ny software verion 1.64

Indlæg af kovas » 19 sep 2013 19:54

Andrews skrev:Hej Kovas..
Jeg mener min herd havde 3 eller 3,5 mm huller.. Min kammerat borede sin herd op til 4, men jeg gav min 0,5 mere fordi når musikken spiller, sætter der sig altid lidt aske og snavs, i hullerne.. især der hvor pillerne dækker godt, så det hjælper meget..

Kunne mærke det på opstarten, der går ikke lang tid før den er oppe på 80 luk.. Den går aldrig optændingstiden ud.. Den springer over i steppe programmet rimelig hurtigt..

Den skal ikke renses så ofte i herden, da asken virker til ikke at sætte sig så nemt i hullerne mere.. Døjede med det i starten en del..

Jeg kører stadig sommer tid, og når jeg for solvarmen op, kommer jeg nok til at gøre det, det meste af året.. Så er rigtig glad for måden mit fyr har kørt siden april.. Ingen problemer overhovedet.. :)
Hej Andrews.

Er det så dit "høneråd" :P til os andre at vi skal bore hullerne i herden op?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Ny software verion 1.64

Indlæg af MartinLau » 20 sep 2013 13:50

Spotsy skrev:Hej Forum

Jeg har nu kørte med 1.64_2 i et par uger nu og var nøde til at bruge min Pellex luxmåler da ellers fyret gik ud med den original luxmåler. Håber at Ekopower kan gøre nogle ved det, da jeg mener ikke at det er mening at man skal bruge uoriginal dele for at få systemet til at køre ordenlige.... Men alt i alt er jeg godt tilfreds med de nye indstillinger.

Jeg har dog bemærket at røg temperature er nogle højer nu (rammer tit 120 grader ved 60% hvor før lod det ved 90 grader ved 60%). oplever I det samme? jeg kører uden stænger lige nu , kan det betal sig at sætte 2 stykker tilbage i? Hvad synes I?

på forhånd tak.
Hey,

Vær opmærksom på, at blæserens omdrejninger er anderledes med den nye version. Så du skal indstille luften igen.
Kig på Kovas målinger før og efter.
Så kan du ca. regne dig frem til de nye tal og så kan du sikkert bruge den originale fotocelle igen.

Min havde for meget blæs på efter opdateringen.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Besvar