Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
nemocharley

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af nemocharley » 17 sep 2013 21:34

Det slår mig lige. Der er da to-tre stykker herinde, som har deres pellux 100 sat sammen med solvarme. Måske de kunne dele lidt ud af deres erfaringer?


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af noller » 17 sep 2013 23:40

Blacksmith skrev:
Hvad tænker du på der noller...min skorsten er vel 5,5 - 6m høj og ellers aner jeg intet om træk osv.
Det jeg tænker på er alder og stand, er der ikke noget med vølund pellux stiller krav til lysning er ikke sikker men synes der er noget med 150 mm ret mig venligst hvis jeg tager fejl. Men alt dette skal du jo alligevel drøfte med din fejer og han kender ihvertfald til standen af din skorsten :great:

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af noller » 18 sep 2013 12:57

Hej

Keramisk indsats til skorstenen er jo guld værd, hvis ens brændsel indeholder syre, så som kornafrens, men er nok lidt overdrevet hvis det er træpiller der skal fyres af. 50x50 cm lyder af meget, for lige at udrydde eventuelle misforståelser så er lysningen den indvendige del af din skorsten altså der hvor røgen kommer op :) .

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Ugelvig » 18 sep 2013 13:21

noller skrev:Hej

Keramisk indsats til skorstenen er jo guld værd, hvis ens brændsel indeholder syre, så som kornafrens, men er nok lidt overdrevet hvis det er træpiller der skal fyres af. 50x50 cm lyder af meget, for lige at udrydde eventuelle misforståelser så er lysningen den indvendige del af din skorsten altså der hvor røgen kommer op :) .
Det er nu ikke pga. af syre indholdet, at keramisk indsats er guld værd. Det skyldes ene og alene den lave røggastemperatur de moderne træpillekedler afgiver. Der er forhøjet risiko for kondensering i skorstenen og dertilhørende risiko for løbesod og skorstensbrand. Derfor en keramisk indsats evt. med kondenspotte forneden :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af noller » 18 sep 2013 14:49

Ugelvig skrev:
Det er nu ikke pga. af syre indholdet, at keramisk indsats er guld værd. Det skyldes ene og alene den lave røggastemperatur de moderne træpillekedler afgiver. Der er forhøjet risiko for kondensering i skorstenen og dertilhørende risiko for løbesod og skorstensbrand. Derfor en keramisk indsats evt. med kondenspotte forneden :wink:
Man skal tage sine forholdsregler og skal den skorsten holde i mange år hvilket alt andet lige må være det optimale så blev det en keramisk hvis det ellers er korn der fyres med hvilke iøvrigt kræver en højere temperatur i bålet for at for en nogenlunde okay drift, det andet du skriver er jo også en bonus, men der kan en trækstabilisator også hjælpe, ydermere kan man måle sin røgtemperatur en meter nede i skorstenen som min. Burde være 60gr. :great:
Med de kvm. Der skal opvarmes kommer pelluxen heller ikke til at ligge på den lade side og hvis den gør ja så er det dim. Forkert ifht. Til huset 8)


Blacksmith
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 sep 2013 23:39

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Blacksmith » 18 sep 2013 16:12

noller skrev:Hej

Keramisk indsats til skorstenen er jo guld værd, hvis ens brændsel indeholder syre, så som kornafrens, men er nok lidt overdrevet hvis det er træpiller der skal fyres af. 50x50 cm lyder af meget, for lige at udrydde eventuelle misforståelser så er lysningen den indvendige del af din skorsten altså der hvor røgen kommer op :) .
Ja.. den havde jeg fanget :lol:
50x50 var et udvendigt mål, som jeg godt kan se ikke siger så meget :oops:
Har i dag snakket med ham der i sin tid byggede vores hus, og der er ... .. .. .. .. .ISOKERN Ø 150-160 :great:

Citat: Med de kvm. Der skal opvarmes kommer pelluxen heller ikke til at ligge på den lade side og hvis den gør ja så er det dim. Forkert ifht. Til huset
For lige at vende tilbage til udgangspunktet - Tror I dimensioneringen er ok ?????? Fruen forlanger røg i skorstenen snarest :evil:

Men jeg er oprigtigt bekymret for om de 20 KW er tilstrækkeligt...

nemocharley

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af nemocharley » 18 sep 2013 16:20

Ja jeg tror virkelig det er nok. Især når du smider en akkutank oveni (husk lige at sæt dig ind i de forskellige solvarmesystemer inden du køber en tank. Din skorsten lyder ok til formålet - husk den med akkutanken får en længere tænding ved høj effektivitet og slukker så når varmen er opnået (bufferen giver dig også lidt nødvarme.

For at påvirke dig lidt vil jeg foreslå dig en buffertank med neddykket vvb og bundspiral - helst over 500l. Mht solvarmen på taget vil cirka 1m2 pr 100 liter være ok (80 liter nok også). Hvis det er rør du vil have på taget så er 1 rør pr 10 liter ok (jeg presser citronen herhjemme med 1 rør pr. 6.5 liter)

fyrkat
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af fyrkat » 18 sep 2013 20:37

Hermed en tegning af mit anlæg, som du måske kan bruge som inspirationskilde, med Atmos brændefyr, Pillux 100 samt 14 m2 Arcon solvarme, alt sammen koblet til en 1500 liter akkumuleringstank.
Vedhæftede filer
Varmeanlæg.pdf
(60.11 KiB) Downloadet 88 gange

Blacksmith
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 sep 2013 23:39

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Blacksmith » 18 sep 2013 21:26

nemocharley skrev:Ja jeg tror virkelig det er nok. Især når du smider en akkutank oveni (husk lige at sæt dig ind i de forskellige solvarmesystemer inden du køber en tank. Din skorsten lyder ok til formålet - husk den med akkutanken får en længere tænding ved høj effektivitet og slukker så når varmen er opnået (bufferen giver dig også lidt nødvarme.

For at påvirke dig lidt vil jeg foreslå dig en buffertank med neddykket vvb og bundspiral - helst over 500l. Mht solvarmen på taget vil cirka 1m2 pr 100 liter være ok (80 liter nok også). Hvis det er rør du vil have på taget så er 1 rør pr 10 liter ok (jeg presser citronen herhjemme med 1 rør pr. 6.5 liter)
Jeg tænker 1000l. og helt klart spiral (så jeg er forberedt på solv.), men vvb ? Jeg har i forvejen en spritny 80l. vvb i bryggerset...

Fyrkat: Tak for inspirationen, fantastisk anlæg du har :great:
Du kører solvarmen i vvb, er det fordi at akkutanken er for stor for solvarmen alene ??

fyrkat
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af fyrkat » 18 sep 2013 21:46

Solvarmeanlægget er fra 1999 den gang havde jeg en Roco brændekedel sammen med en 750 liters akkutank. det nuværende anlæg er fra efteråret 2012, hvor jeg ryddede fyrrummet for alt undtagen solvarmebeholderen, og installerede en 32 kw Atmos kedel, et pillux 100 pillefyr og en 1500 liters akkutank, og denne løsning har vist sig at være perfekt til mit behov icon_cheesygrin.gif


Besvar