Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Blacksmith
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 sep 2013 23:39

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Blacksmith » 17 sep 2013 19:04

nemocharley skrev:Jeg ville sige 20kw. Et setup med Pellux 100, en 500-800 liters buffer og solvarme er en god vej at gå, hvis i har et højt brugsvandsforbrug. Vølund sælger samlede løsninger, men prismæssigt er jeg ikke sikker på at deres solvarmepriser matcher q-pros priser når vi se på kombianlæg. Du kunne også overveje en anden type solvarmeanlæg (som er dyrere, men giver mere) - varmtvandfrasolen.dk eller dpt.dk.

kan det svare sig med solvarme...? En af mine kammerater har sparet 3 ton om året og selv sat et anlæg op for cirka 30.000 - det er jo så cirka 5 års tilbagebetalingstid, + at han ikke fylder piller på eller tilser sin gamle viadrus i 5 måneder om året. I anskaffelse burde det kunne realiseres for cirka 60.000dk. Bare et bud herfra.
Du er inde på noget rigtigt...der er bare ikke råd til solvarme i år (siger finansministeren) icon_frown.gif

Så jeg overvejer om min buffer ikke skal være med spiral, så er anlægget vel forberedt til solvarme..


Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Ole Larsen » 17 sep 2013 19:17

Kan varmt anbefale pelluxen. Efter et par hik kører den nu uden problemer, og uden at komme med en masse mærkelige beregninger, mener jeg du kunne bruge sådan en plug&play dævl. :great:
Mvh Ole

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af bobzinen » 17 sep 2013 19:20

Ole Larsen skrev:Kan varmt anbefale pelluxen. Efter et par hik kører den nu uden problemer, og uden at komme med en masse mærkelige beregninger, mener jeg du kunne bruge sådan en plug&play dævl. :great:
Mvh Ole
Også min erfaring.... fyret gør det det bliver bedt om ... no more no less icon_cheesygrin.gif
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin

nemocharley

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af nemocharley » 17 sep 2013 19:23

den højde lyder fin til en pellux. Er der isokern i og hvad er diameteren?

Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Allan1575 » 17 sep 2013 19:35

Nu har jeg haft mit i snart 10 måneder, og må sige at der er ikke meget arbejde med det, ud over at fylde piller i siloen og tømme aske skuffen.
Det eneste der har været er det gitter der bremser pillerne, når de falder ned i brænderen, der har kilet sig piller fast, med stop til følge, men det er løst nu.
Hvad skorsten angår anbefaler Vølund 5-6 meter, min skorsten er kun 180cm, og det kører fint...
Vælger du at investere i ilt-styring til den, så er du rigtig godt kørende..


Blacksmith
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 sep 2013 23:39

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Blacksmith » 17 sep 2013 19:39

nemocharley skrev:den højde lyder fin til en pellux. Er der isokern i og hvad er diameteren?
Den måler 50x50cm, aner ikke om der er isokerne i, aner faktisk ikke hvad det er :?

Allan1575 jeg troede ikke at det var nødvendigt med iltstyring når man kører med akku tank ?

Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Allan1575 » 17 sep 2013 19:46

Blacksmith skrev:
Den måler 50x50cm, aner ikke om der er isokerne i, aner faktisk ikke hvad det er :?

Allan1575 jeg troede ikke at det var nødvendigt med iltstyring når man kører med akku tank ?
Nej den behøver du ikke....
Det jeg syntes der er godt ved ilt-styringen er at man ikke behøver at justere noget, den sørger jo for den optimale forbrænding :great:

nemocharley

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af nemocharley » 17 sep 2013 19:49

det mener jeg heller ikke det er, iltstyring kommer mest til sin ret uden en akkutank. Isokernen er vel en slags indvendig isoleringskappe, som er god at have ved de lavere røggastemperaturer (keramisk er vist det bedste). Jeg har selv en 5-6m skorsten, den er 5tommer i diameter, mener at huske at rørafgang på pellux var 125mm eller var det anbefalet diameter af skorsten?

Kører iøvrigt selv gennem en akkutank med start/stop på brænderen. Indtil videre fungerer det fint (har brugt knap 6 sække siden 20/7)

Blacksmith
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 sep 2013 23:39

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Blacksmith » 17 sep 2013 20:04

nemocharley skrev:det mener jeg heller ikke det er, iltstyring kommer mest til sin ret uden en akkutank. Isokernen er vel en slags indvendig isoleringskappe, som er god at have ved de lavere røggastemperaturer (keramisk er vist det bedste). Jeg har selv en 5-6m skorsten, den er 5tommer i diameter, mener at huske at rørafgang på pellux var 125mm eller var det anbefalet diameter af skorsten?

Kører iøvrigt selv gennem en akkutank med start/stop på brænderen. Indtil videre fungerer det fint (har brugt knap 6 sække siden 20/7)
Det lyder jo som fint lavt forbrug :great:
Har jeg ret i at når man kører med akkutank så kører fyret færre gange og på fuldt blus (dvs, ikke modulerende drift)

nemocharley

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af nemocharley » 17 sep 2013 21:31

mit gør ikke, jeg ved ikke helt hvilke muligheder pb20 max brænderen har. Pellux 100 er jo et noget mere moderne fyr end mit. Men jo pointen er en lang tænding ved høj effektivitet, og færre start/stop. Mange af de svenske brændere er jo testet til 50.000 tændinger.


Besvar