Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Se en MGM på vestsjælland

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Se en MGM på vestsjælland

Indlæg af triumph » 15 aug 2013 17:53

Hej
Min fars trofaste baxi brændefyr er stået af, og han vil gerne skifte til piller.
Jeg har længe haft et godt øje til sådan en MGM fætter. Er der en der vil vise sin frem (altså fyret :oops: )
Han bor mellem slagelse og sorø.
Mvh Jesper


Falster
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2013 22:14
Mit fyr: Mgm 15
Areal: 180
Brændsel: Træpille
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Geografisk sted: Falster

Se en MGM på vestsjælland

Indlæg af Falster » 15 aug 2013 18:44

Jeg har en kørende på nord falster

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Se en MGM på vestsjælland

Indlæg af triumph » 15 aug 2013 19:20

Det tror jeg gerne han vil.
Han tager dog til bornholm i morgen, og er først hjemme tirsdag.
Jeg sender dig en PB
mvh jesper

sjensen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 20 mar 2010 09:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 167
Brændsel: Ystadpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 5.5
Geografisk sted: Slagelse

Se en MGM på vestsjælland

Indlæg af sjensen » 20 aug 2013 20:21

Hej jeg bor ved slagelse og har en MGM 15 comfort kørende det er kun at fylde piller på og tømme aske af.
Hilsen ole
OBS der er også et i Pedersborg ved sorø. Det var jeg ude og se Ved komende har vist fået en ekstra tank sat op af Karsten fra MGM

sjensen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 20 mar 2010 09:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 167
Brændsel: Ystadpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 5.5
Geografisk sted: Slagelse

Se en MGM på vestsjælland

Indlæg af sjensen » 15 sep 2013 12:33

Hej Triumph
Har din far fået valgt et nyt fyr, hvis hvad blev det så.

Hilsen Sjensen


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Se en MGM på vestsjælland

Indlæg af triumph » 15 sep 2013 14:56

sjensen skrev:Hej Triumph
Har din far fået valgt et nyt fyr, hvis hvad blev det så.

Hilsen Sjensen
Tak For en super fin fremvisning :great:
Jeg prøvede at forklare min far om fordelene ved mgm, og dem kunne han sådan set også godt se. Men han var nervøs ved at der kun var en forhandler, og han kom fra Herning (Gyrstinge vvs montere også MGM, men de har kun monteret 1 fyr, og har ingen reservedele liggende).
Og så er fyret relativt nyt / ikke så stor erfaringsdatabase.
Så da Levi gav ham et godt tilbud på en scotte mini inkl. instalation, hvor Så prisen på et komplet anlæg endte på det ½ af hvad installationen af en mgm ville have kostet. Så slog han til.

Jeg ville nok have valgt MGMén

Jeg prøvede at lave en opsummering til ham:

Doseringen af piller til forbrændingen sker ved hjælp af sneglen. Det er vigtigt at dosseringen er ensartet, for at forbrændingen bliver optimal.
Langt de fleste faldstokere har en flexsnegl. Dosseringen fra denne kan variere hvis pillerne ikke er lige lange, der er smuld, osv.
Man skal derfor også veje piller af ved skift af pillemærke / nye forsyninger.
MGMén far en kort fast snegl, så man er fri for afvejning, og snegl er efter sigende ikke følsom overfor smuld.

Det er vigtigt at alt luften deltager i forbrændingen, hvis noget af luften suser uden om bålet for man et større røggastab.
De fleste faldstokere brænder pillerne på en åben hærd. Hvis der kun brænder en lille mængde piller, vil jeg antage at en del af forbrændingsluften nemmere kan smutte uden om bålet, end det kan i en mgm hvor forbrændingen sker i et lodretstående brænderrør.

Rensningen af kedlen er nemmest på mgm. Brænderrøret er selvrensende, og kedlen har lodrette brænderrør med en spiral i hver rør.
Ved at hive i et håndtag kører spiral op/ned og renser røgrør. Så er det bare at tage aske ud, hvilket kan gøres uden noget svineri.

På scotte skal hærd rengøres ca. hver 14 dag i fyringssæsongen, og kedlen rengøres 3 gange om året. Der skal selvfølgelig også tømmes aske.
Rengøring er hærd er hurtigt gjort, men skal gøres. rengøring af kedel tager kun ca. ½ time, men kan svine omgivelser.

Magasinet på MGM indeholder kun 96 kg = 2 døgn ved 10 kw, hvor scottens magasin indeholder 200 kg = 4 døgn ved 10 KW
Der kan tilkøbes et ekstra magasin til MGMén for 5000 kr

En scotte har den fordel at den består af en række enkeltdele der nemt og relativt billigt kan udskiftes enkeltvis

Klart flest fordele til MGMén. I mine øjne også nok til at forsvare prisforskellen.
Tilgangen til reservedele er dog meget dårligere ved MGM end scotte. Og så kræver det naturligtvis at man tror på produktet, når man vælger noget der ikke er solgt så meget af.
Det gør jeg, men da min far aldrig har haft pillefyr før, var han sværere at overbevise

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Se en MGM på vestsjælland

Indlæg af mgmone » 15 sep 2013 17:02

Hej Triumph
Tillykke til din far med hans nye fyr, det skal i nok blive glade for, jeg indrømmer at en MGM ikke er helt så billig som en Scotte, men kan ikke forstå dit argument med at der skal være dårlig tilgang til MGM reservedele.
Et MGM pillefyr er ikke et livslangt gør det selv projekt, hvad enten du selv har monterert din MGM eller ej er der altid 2 års garanti på alle dele, hvis der skulle opstå behov for andet end at trække i håndtaget, påfylde piller eller tømme aske. Kommer vi gerne og laver onsite service, både reservedel og arbejdsløn er naturligvis gratis, det kan oplyses at der i de tre år MGM har været i DK er solgt reservedel og sliddele for ialt kr 0,-, der sker ca. 20 gange årligt at en af de mere end 300 MGM der er i drift i DK har brug for besøg, der går således ca 15 år i gennemsnit før behov for service opstår, det ville derfor være det rene overkill at hver kunde skulle shoppe i ind og udland for at have MGM dele på lager. Så det ringe udbud af MGM dele på nettet skyldes allene at der ikke er behov.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Se en MGM på vestsjælland

Indlæg af triumph » 15 sep 2013 19:31

Hvad jeg mente med dårlig tilgang til reservedele, var at hvis noget skulle gå i stykker. Så findes der inden for 15-20 km, mindst 4 stedder der ligger inde med alt i reservedele til en scotte. Der er trods alt længere til herning. Og hvis uheldet er ude så sker det jo altid når det er 10 graders frost.

Jeg tvivler slet ikke på at du yder fremragende service, Og at du kommer ud og fixer probemerne uden regning. Det kunne NBE godt lære noget af.
Her må kunderne gerne selv fifle med at få fikset problemerne.
Men som du selv skriver så er fyrende kun solgt i 3 år, og det kunne jo være du fik flere serviceopkald når fyrende bliver ældre.


Besvar