Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny i klubben

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
hkpower27
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 sep 2013 23:03
Mit fyr: Bio 18
Areal: 240 km2
Brændsel: Balinek
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Tumbøl mellem Aabenraa og Sønderborg

Ny i klubben

Indlæg af hkpower27 » 13 sep 2013 07:25

Nu ved jeg snart ikke mere , nu er det 5 gang den skriver" brænd ud " og der er masser af piller i skålen , den kører fint op på temperatur ca 60 grader, med 0,70 i piller , men har ikke noget forbrug , og så sku den jo gerne gå i pause fyring , men der tror jeg den fucker det op. Den begynder at dale i ydelse og så må den jo gå ud :(. er der nogen der har en løsning på det problem, ska den ikke ku finde ud af det . Har prøver at justerer den eller skal man bare kører sommer styring men start/stop .


hkpower27
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 sep 2013 23:03
Mit fyr: Bio 18
Areal: 240 km2
Brændsel: Balinek
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Tumbøl mellem Aabenraa og Sønderborg

Ny i klubben

Indlæg af hkpower27 » 13 sep 2013 08:03

Nu ved jeg snart ikke mere , nu er det 5 gang den skriver" brænd ud " og der er masser af piller i skålen , den kører fint op på temperatur ca 60 grader, med 0,70 i piller , men har ikke noget forbrug , og så sku den jo gerne gå i pause fyring , men der tror jeg den fucker det op. Den begynder at dale i ydelse og så må den jo gå ud :(. er der nogen der har en løsning på det problem, ska den ikke ku finde ud af det . Har prøver at justerer den eller skal man bare kører sommer styring men start/stop .

nemocharley

Ny i klubben

Indlæg af nemocharley » 13 sep 2013 08:41

Nu har jeg ikke ovennævnte fyr, men en af mine gode kammerater har et. Han havde samme problem for to år siden, og han kunne ikke løse det. Det endte med at han købte et solvarmeanlæg og lod fyret varme (med start/stop hele året) ind i toppen på en 500l vvb. Han er selv rigtig god med hænderne og teknikeruddannet, så han riggede det hele til for knap 30k. Hans pilleforbrug faldt med - og hold nu fast - 3 ton. Han siger selv, at så meget kan ikke tilskrives solvarmen alene, fyret har simpelthen fået en bedre drift. Så nu bruger han 4½ ton til et ældre hus på 180m2 (pluds lidt i brændeovnen) - det er da helt ok.

Men jeg ved ikke hvordan brænderen har det med at køre start/stop hele tiden - diverse sliddele? Just my two cents.
Senest rettet af nemocharley 13 sep 2013 08:55, rettet i alt 1 gang.

hkpower27
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 sep 2013 23:03
Mit fyr: Bio 18
Areal: 240 km2
Brændsel: Balinek
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Tumbøl mellem Aabenraa og Sønderborg

Ny i klubben

Indlæg af hkpower27 » 13 sep 2013 08:51

Ok men det ka da ikke passe at det ikke ka virke , det ma helt sikkert være noget med justering. Men synes bare at jeg har tjekket det hele , ved ikke om problemet er at jeg har gulvvarme i hele underetagen, og det tænder jo ikke så tit, for da vi startede det i lørdags for første gang kørte det super, det er først nu den ikke vil pause fyring. Ka se den kører med ver5 i styring. Nogen der har nogle ideer :)

hkpower27
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 sep 2013 23:03
Mit fyr: Bio 18
Areal: 240 km2
Brændsel: Balinek
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Tumbøl mellem Aabenraa og Sønderborg

Ny i klubben

Indlæg af hkpower27 » 13 sep 2013 09:19

Skal lige siges at det først er nu jeg vil ha den i pause fyring .:)


pendec

Ny i klubben

Indlæg af pendec » 13 sep 2013 18:22

jeg syntes personligt ikke pause fyring virker, for den kan ikke tænde op igen hvis flammen slukker, så desværre er bio18 noget SH** præcis på den del.

jeg bruger ikke min endnu men har startet min varmepumpe, da min bio18 har et min. forbrug på ca. 20-24 kg per. døgn selv på 0,5 her, så det er for dyrt endnu at tænde for mig.

hkpower27
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 sep 2013 23:03
Mit fyr: Bio 18
Areal: 240 km2
Brændsel: Balinek
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Tumbøl mellem Aabenraa og Sønderborg

Ny i klubben

Indlæg af hkpower27 » 14 sep 2013 09:02

Ok har nu haft video camera til at filme forløbet, og den går ikke i pause fyring, men kører langt ned i ydelse for så at stige op igen og så pludselig skriver den bare BRÆNDT UD i displayet . nogen der kender det problem.:)

pendec

Ny i klubben

Indlæg af pendec » 14 sep 2013 09:21

du skal finde det gyldne midtpunkt lige nu, hvor det ikke er så koldt og den kan køles af vandet i retur.
så nok lidt ned i ydelse (pille tilførsel) og forsøge at holde min. ydelse omkring 40% , kommer den helt ned under 10%, så slukker flammen nok, og den ender med at smide en masse piller på som ikke brændes og du får "BRÆNDT UD", da RT jo ender på 0 uden ild i herden.

kender selv til de mere eller mindre irriterende efterår, hvor den let kan være svær at indstille hvis man ikke åbner nok for temp på gulvvarmen, og returen på vand så ikke kræver opvarmning. så kan du hurtigt få mange "BRÆNDT UD" problemer, når kedel overhedes og rammer 65 grader.

hkpower27
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 sep 2013 23:03
Mit fyr: Bio 18
Areal: 240 km2
Brændsel: Balinek
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Tumbøl mellem Aabenraa og Sønderborg

Ny i klubben

Indlæg af hkpower27 » 14 sep 2013 22:54

Ok det vil jeg prøve på, nu har den jo også kun kørt i en uge , så helt slemt er det jo ikke .:)

pendec

Ny i klubben

Indlæg af pendec » 15 sep 2013 07:02

jeg fik vist skrevet tilførsel skulle være 1.0 - 1.3 , det er selvf. forkert lige pt. især hvis du havde den på 0,5 , så skal du kun nok op på 0.8 eller sån. :)

personligt ville jeg ligge omkring 0,8 her lige nu, indtil vi rammer endnu køligere nætter og den ikke kan holde ydelse og rammer 100%, så skal du nok op imod 1.0.


Besvar