Isolering af stålhal

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Isolering af stålhal

Indlæg af Michael Lind Hansen »

Jeg søger nogle praktisk erfaringer eller noget teoretisk viden ang. isolering af en mindre stålhal eller måske blot en del af den.
Ideen er at jeg skal have lavet en beregning på hvad det skal koste at lave fyrrum i vores stålhal der er fra 2003. Hallen er pt. ikke isoleret på nogen måde, kun spær af jern plader af jern og noget tømmer til at holde plader fast. Min viden om disse fagudtryk er begrænset.
Der er ikke noget gulv i hallen kun ren stabilgrus.
Nu skal jeg så vide lidt om hvordan man laver et fyrrum derude der kan overholde krav og som er lavet konstruktivt korrekt.
Nogen foreslag.
Jeg vil gerne lægge et billed ind af hallen hvis det har interesse.
PS. hallen er 80kvm. men jeg tror pt. kun jeg vil regne på et passende fyrrum.
Fyrret skal være et fyr der kan æde mest muligt evt. kombineret med solvarme på taget, men i første omgang bare altædende fyr.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Isolering af stålhal

Indlæg af MichaelK »

Hej

Se her: viewtopic.php?f=19&t=2269
Dette fyrrum illustrerer megt godt den opbygning/konstruktion du har brug for.

Du kunne jo spørge Roerby, hvad det har kostet ham at bygge rummet?


MVH

Michael (Dejligt navn ikk'?) icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Isolering af stålhal

Indlæg af Michael Lind Hansen »

Tak for henvisningen. Jeg havde ikke lige set hans tråd men har nu skrevet til ham. Men hvis der er nogen der kan hjælpe mig så er I stadig velkomne.
Jeg kan jo se at roerbys er lavet i en træhal med eternit. Mit skal evt. laves i en stålhal med en masse kondens problemer! Det er egentlig mest det der nager mig!

PS lækkert navn :great:
Vedhæftede filer
Undskylder rodet
Undskylder rodet
IMG_0168.JPG
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
16
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Isolering af stålhal

Indlæg af BFE »

Michael Lind Hansen skrev:Tak for henvisningen. Jeg havde ikke lige set hans tråd men har nu skrevet til ham. Men hvis der er nogen der kan hjælpe mig så er I stadig velkomne.
Jeg kan jo se at roerbys er lavet i en træhal med eternit. Mit skal evt. laves i en stålhal med en masse kondens problemer! Det er egentlig mest det der nager mig!
PS lækkert navn :great:
Lidt skægt. Jeg har et værksted på 70m2 lavet på samme facon som dit, dog med fast betongulv og kommende sidebeklædning af træ (er pt af stål trapez plader). Her i dette værksted, har jeg mit træpillefyr stående med silo og det hele. Det er også min plan at lave et lille isoleret fyrrum omkring anlægget, således at tabet ikke bliver så stort.
Det er også sk... koldt og stå i frostvejr og justere fyr og nørkle og regere. Det sker jo........ :shock:
Så jeg er meget interesseret i samme emne og vil også gerne have et par tip :great:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Isolering af stålhal

Indlæg af MichaelK »

Hej

Hvis du isolerer dit fyrrum efter næsten samme isoleringsnormer som et hus til beboelse, så
burde dine kondensproblemer ikke være så store. Fyrrummet vil da ikke afgive ret meget
varme, og dermed ikke bidrage nævneværdigt til dannelsen af kondens. D.v.s 125 mm. Rockwool
i væggene, og 200 - 300 mm. isolering i loftkonstruktionen på dit fyrrum. Vægge i gasbeton-
blokke, og 80 mm. betongulv på 200 mm. flamingoplader eksempelvis Sundolit. Og smid så lige
et rionet (armeringsjern) i betongulvet, så det ikke revner. Til sidst 2 gange gips på loftet og
en branddør. Jeg ligger ikke inde med BTV 32 (brandteknisk vejledning), men jeg ved at sådanne
enkeltstående fyrrum skal opbygges som en brandcelle. Hvilket jeg mener man opnår med
ovenstående opskrift.

Kondens vil dog næsten altid finde sted p.g.a. temperaturforskellen ude og inde. Forskellen består
så bare i om kondens/dug dannes på ydersiden eller indersiden. Da din facadebeklædning er
overfladebehandlet, tager de ikke skade af en smule kondens. Kondens vil sætte sig på alle kolde
overflader, du skulle således varme hele hallen væsentlig op for at minimere problemet.

Jeg vil da også vove den påstand, at du allerede nu, uden fyrrum, har kondensdannelse i hallen.
Følgevirkningerne af kondens modvirkes bedst ved grundig udlufftning, så fugten kan fordampe
hurtigst muligt. Og hallen er jo nok ikke helt tæt i forvejen, så det klarer den nok helt selv.

Til syvende og sidst mener jeg at den eneste grund til at isolere selve fyrrummet, er at mindske
varmetabet fra fyret, så der kommer mest mulig varme over i dit hus.



MVH

Michael Koch

PS.:
Jeg har en lille smule viden på det byggetekniske område j.f. min uddannelse på HTX ByggeTeknisk,
samt et , dog aldrig afsluttet, studie som bygningskonstruktør. Jeg forsøger derfor at besvare dine ind-
læg efter bedste evne. Andre medlemmer af vores glimrende forum, må gerne komme med korrigerende
indlæg såfremt De måtte vide bedre :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Isolering af stålhal

Indlæg af Michael Lind Hansen »

Hvordan vil du mene at roerby har lavet hans fyrrum?
Jeg tænker her mest på hans loft for så vidt jeg kan se har han lavet et rum i rummet med eget loft?
Jeg spørger dig nu fordi roerby ikke har vist livstegn endnu! icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
16
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Isolering af stålhal

Indlæg af BFE »

MichaelK skrev:Hej
Hvis du isolerer dit fyrrum efter næsten samme isoleringsnormer som et hus til beboelse, så
burde dine kondensproblemer ikke være så store. Fyrrummet vil da ikke afgive ret meget
varme, og dermed ikke bidrage nævneværdigt til dannelsen af kondens. D.v.s 125 mm. Rockwool
i væggene, og 200 - 300 mm. isolering i loftkonstruktionen på dit fyrrum. Vægge i gasbeton-
blokke, og 80 mm. betongulv på 200 mm. flamingoplader eksempelvis Sundolit. Og smid så lige
et rionet (armeringsjern) i betongulvet, så det ikke revner. Til sidst 2 gange gips på loftet og
en branddør. Jeg ligger ikke inde med BTV 32 (brandteknisk vejledning), men jeg ved at sådanne
enkeltstående fyrrum skal opbygges som en brandcelle. Hvilket jeg mener man opnår med
ovenstående opskrift.
Kondens vil dog næsten altid finde sted p.g.a. temperaturforskellen ude og inde. Forskellen består
så bare i om kondens/dug dannes på ydersiden eller indersiden. Da din facadebeklædning er
overfladebehandlet, tager de ikke skade af en smule kondens. Kondens vil sætte sig på alle kolde
overflader, du skulle således varme hele hallen væsentlig op for at minimere problemet.
Jeg vil da også vove den påstand, at du allerede nu, uden fyrrum, har kondensdannelse i hallen.
Følgevirkningerne af kondens modvirkes bedst ved grundig udlufftning, så fugten kan fordampe
hurtigst muligt. Og hallen er jo nok ikke helt tæt i forvejen, så det klarer den nok helt selv.
Til syvende og sidst mener jeg at den eneste grund til at isolere selve fyrrummet, er at mindske
varmetabet fra fyret, så der kommer mest mulig varme over i dit hus.
MVH
Michael Koch
PS.:
Jeg har en lille smule viden på det byggetekniske område j.f. min uddannelse på HTX ByggeTeknisk,
samt et , dog aldrig afsluttet, studie som bygningskonstruktør. Jeg forsøger derfor at besvare dine ind-
læg efter bedste evne. Andre medlemmer af vores glimrende forum, må gerne komme med korrigerende
indlæg såfremt De måtte vide bedre :great:
Skal min pillesilo stå uden for dette rum, eller må den stå i samme rum som fyret. Det er en silo helt i stål.
Hvis ikke, hvad skal der så til som minimum for, at adskille de to ting? :roll:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Isolering af stålhal

Indlæg af MichaelK »

@Michael

Roerby har lavet det rigtigt. Man kan (skal?), som du kalder det, lave et rum i rummet.
Det er nemlig også den mest økonomiske løsning. Alt andet ville jo betyde, at
du ville skulle indrette hele hallen som fyrrum med de dertil hørende brandtekniske
foranstaltninger (som brandcelle). Hundedyrt og helt unødvendigt.


@BFE
Ang. placeringen af pillesilo må jeg være dig svar skyldig. Så vidt jeg husker, må man
maks. opbevare 4 kubikmeter brændsel i selve fyrrummet. Om det også gælder fyrrum
indrettet i lader og udhuse ved jeg ikke. Så hvordan det helt hænger sammen, er der
nok andre der kan svare på her i forumet. Men det er vist de færreste der har plads til
en pillesilo i fyrrummet. Jeg ved der er andre tråde her i forumet, der omtaler en
cellesluse. En konstruktion, der tillader tilførsel af brændsel fra lager placeret uden for
fyrrummet/brandcellen.
Hvad det præcist er, ved jeg ikke, men prøv at søge her i forumet :great:


Jeg vil da håbe der er andre her i forumet, der kan komme med input, og ikke mindst
fortælle lidt om hvad De har gjort, og vigtigst af alt, hvad der er blevet godkendt af de
relevante myndigheder/personer såsom kommune,skorstensfejer, og forsikringsselskab.

Dog vil jeg gøre opmærksom på, at der kan være forskelle fra sted til sted m.h.t. hvad
der er blevet godkendt, og hvad der er blevet kasseret. Sådan burde det ikke være,
men virkeligheden viser sig jo ofte at være en anden.
Forskellen bunder nok i at lovtekst og regler fortolkes en lille smule anderledes fra sted
til sted. Sørgeligt men sandt. :cry:


MVH

Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Isolering af stålhal

Indlæg af Ole S. »

Hej

Inden du går igang med noget som helst, synes jeg du skal starte med at kontakte fejeren og dit forsikringsselskab.
Som skrevet før er reglerne (tolkningen) desværre ikke ens overalt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
16
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Isolering af stålhal

Indlæg af BFE »

Ole S. skrev:Hej
Inden du går igang med noget som helst, synes jeg du skal starte med at kontakte fejeren og dit forsikringsselskab.
Som skrevet før er reglerne (tolkningen) desværre ikke ens overalt.
Tja, det har du nok helt ret i, efter alle de indlæg vi har set med emsige skorstensfejere. :|
Ved i om det er ok med pillesilo i samme rum som fyr, når silo er helt i stål? :roll:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Besvar