Kontant - vanvittige vvs priser

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
jopa

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af jopa »

Ok ser så at jeg ikke har fattet pointen i TV udsendelsen.
Troede naivt at det drejede sig om den enkelte vvs'ers urimelige merfortjeneste på de monterede rør fittings pumper osv.
Og ikke så meget wwsekspertens manglende kvalitet på stumperne de sælger.

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af energi-kriger »

300%... så er man da vist ude i noget man kalder maksimalavancer og nok lige på grænsen af det tilladeligt.
Som forbruger kunne det da være mere interessant og få belyst hvilke avancer seriøse forhandler kalkulerer med på anerkendte vvs-artikler, så som fittings-reservedele-tilbehør-pillefyr-brændeovne-solfanger o.lign.
levi

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af levi »

jopa skrev:Ok ser så at jeg ikke har fattet pointen i TV udsendelsen.
Troede naivt at det drejede sig om den enkelte vvs'ers urimelige merfortjeneste på de monterede rør fittings pumper osv.
Og ikke så meget wwsekspertens manglende kvalitet på stumperne de sælger.
Jamen det var da også det programmet handlede om Jopa ?

Programmet & denne tråd har intet med Vvs-ekspertens produkter at gøre, - og det havde udsendelsen jo heller ikke ?
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af pejle »

levi skrev:For lige at sætte en fed streg under min pointe i denne tråd.

Hvis programmet skulle have været godt, - så skulle man sammenligne samme produkter/mærker for at se prisforskellen.

Vvs-eksperten som var med i programmet overfor de andre grossister har jo f.eks masser af mærkevarer i deres sortiment som de andre grossister også forhandler, - f.eks. Ifø, Grundfos, Danfoss ja der kan nævnes mangle flere gode produkter & navne, - og det var sådanne produkter man skulle sætte op imod hinanden, - for så kunne man sammenligne på et korrekt grundlag - sammenligne Æbler med Æbler.

Dog vil jeg også sige - at programmets pointe om at de vejledende priser i vores branche er helt hen i hegnet, - absolut også er en holdning jeg deler - prisstrukturen hos de største grossister er helt hen i hegnet, - og total ulogisk!

Men sådan har det jo altid været, - og der er tilsyneladende ingen der vil ændre på det....

Det er forøvrigt en struktur der generelt er kendt i rigtig mange brancher i DK, - og absolut ikke kun i vvs-branchen, - det var bare vvs-branchen der stod for tur denne gang - næste gang er det vel om avancen på briller og stel....
Et og andet sted er det vel også den struktur, +salg til private, som gør at der er plads til DVC, VVS-Eksperten og de andre som sælger VVS sager til private (og hvorfor vel også står til had for en del VVS'er) til mere "rimelige" priser!
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.
levi

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af levi »

pejle skrev:
Et og andet sted er det vel også den struktur, +salg til private, som gør at der er plads til DVC, VVS-Eksperten og de andre som sælger VVS sager til private (og hvorfor vel også står til had for en del VVS'er) til mere "rimelige" priser!
Helt korrekt - det er den primære grund til at virksomheder som os kan leve :great:

pendec

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af pendec »

levi skrev:Hvad angår kvalitet på de forskellige varer, - så må kunderne selv vurdere hvad de finder godt nok,
hvordan skal kunderne finde ud af om vvs'ern så har handlet hos grossisten som forhandler anerkendte mærker eller om vvs'rn kørte ned til nærmeste vvs-ekspert som kontant afspejlede i priser?

Regningerne nævner jo ikke mærker som vi så dem i udsendelsen, så forretningerne kan jo ikke argumentere meget imod hvad som er godt og dårligt, de kan bare illustrere at deres produkt koster noget andet. så er der vel plads til forbedringer både hos vvs'rn og forhandlerne som nogle mener de sælger anerkendte vvs dele, som altså burde være vvs'rnes fortrukne køb og ikke den billige omvej hos vvs-eksperten.

kvalitet eller ej, eller æbler og pærer som forbrugeren har svært ved at se på regningerne, er nok lidt hvad udsendelsen forsøgte at påvise, og hvorfor får flere afslag på regningen, hvis fagmanden har købt dyre anerkendte dele.

Dine æbler og pærer må i bund og grund også handle om kvalitet og kvantitets varer, så forskellene ligger i kvaliteten, og deraf bliver dine æbler til pærer når den rigtige grossist sælger varen til den fornemme pris, og producenten har opnået anerkendelse.
levi

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af levi »

pendec skrev: hvordan skal kunderne finde ud af om vvs'ern så har handlet hos grossisten som forhandler anerkendte mærker eller om vvs'rn kørte ned til nærmeste vvs-ekspert som kontant afspejlede i priser?

Regningerne nævner jo ikke mærker som vi så dem i udsendelsen, så forretningerne kan jo ikke argumentere meget imod hvad som er godt og dårligt, de kan bare illustrere at deres produkt koster noget andet. så er der vel plads til forbedringer både hos vvs'rn og forhandlerne som nogle mener de sælger anerkendte vvs dele, som altså burde være vvs'rnes fortrukne køb og ikke den billige omvej hos vvs-eksperten.

kvalitet eller ej, eller æbler og pærer som forbrugeren har svært ved at se på regningerne, er nok lidt hvad udsendelsen forsøgte at påvise, og hvorfor får flere afslag på regningen, hvis fagmanden har købt dyre anerkendte dele.

Dine æbler og pærer må i bund og grund også handle om kvalitet og kvantitets varer, så forskellene ligger i kvaliteten, og deraf bliver dine æbler til pærer når den rigtige grossist sælger varen til den fornemme pris, og producenten har opnået anerkendelse.
Korrekt - det kan forbrugeren nemlig ikke vide noget som helst om - altså hvor varerne kommer fra, og i hvilken kvalitet de er i - medmindre de sætter sig godt ind i sagerne.

Derfor er min opfordring også altid - køb varerne hjem selv, - og få en vvs-mand til at lave det man ikke selv kan finde ud af.

Hvis en vvs-mand siger nej til at montere de varer man selv har købt, - så find en anden, - medmindre vvs-manden har gode og saglige argumenter for hvorfor han ikke vil montere de stumper du kommer med.

Gode og saglige argumenter - kunne være pga. kvaliteten - eller manglende godkendelse på de købte produkter.

Et dårligt argument - ville være at han ikke har tjent på varen, - tilgengæld skal han så heller ikke yde garanti på varen, - den står kunden selv for!
jkjensen
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 sep 2013 10:32
Mit fyr: Ecoteck HR 100
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5491
Geografisk sted: Fyn

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af jkjensen »

Helt firkantet betragtet, så er et wavin-rør vel et wavin-rør uanset hvem der sælger det? Det samme gælder vel et ifø-toilet, Grundfoss pumperne, mærkevarearmaturer med mere.... Det er et alt for billigt argument, at netbutikker og billige byggemarkeder sælger en ringere kvalitet i forhold til Rasmus Holbech, Sanistål osv. Tåbeligt, tåbeligt argument!

Når det så er sagt, så har jeg et dugfrisk eksempel, fra samme dag programmet blev vist. Den dag havde jeg ringet til fire fynske vvs-ere, for at forhøre mig om pris på tilslutning af min ovn til centralvarme (se tråden her: viewtopic.php?f=51&t=19313 ). For alle fire gjaldt det, at alt var muligt, indtil jeg nævnte, at jeg allerede havde købt delene til arbejdet, idet jeg havde villet gøre det selv. Med den oplysning ville ingen af de fire lave arbejdet. De henviste til, at de så havde en garantiforpligtigelse på et anlæg monteret med "Kina-dele" som ingen kender kvaliteten på. De to sagde direkte, at de havde hele deres fortjeneste på avancen, idet timeprisen var den løn de skulle give medarbejderen. Deres forslag var, at jeg leverede delene retur og fik et tilbud på hele installationen inklusive delene.

Enden på det blev, at jeg selv laver tilslutningen, som først planlagt. Håber at nogle af jer, der kender til den slags, vil kigge på min tråd under vvs og komme med hjælp til installationen.
levi

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af levi »

jkjensen skrev:Helt firkantet betragtet, så er et wavin-rør vel et wavin-rør uanset hvem der sælger det? Det samme gælder vel et ifø-toilet, Grundfoss pumperne, mærkevarearmaturer med mere.... Det er et alt for billigt argument, at netbutikker og billige byggemarkeder sælger en ringere kvalitet i forhold til Rasmus Holbech, Sanistål osv. Tåbeligt, tåbeligt argument!
Ja det er jo netop det jeg skriver ? - Når man sammenligner varer, - så sammenlign 2 ens varer, - den der er billigst får ordren :)

Man kan ikke pris sammenligne 2 varer der ikke er ens, - eller af samme mærke!
jkjensen
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 sep 2013 10:32
Mit fyr: Ecoteck HR 100
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5491
Geografisk sted: Fyn

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af jkjensen »

Da jeg begyndte at skrive mit indlæg, var dit ikke kommet op Levi - derfor gentagelsen... :D

Men jeg er enig med dig!

Besvar