Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Nyt pillefyr.

Indlæg af nemocharley » 09 sep 2013 21:23

Ugelvig skrev:Først og fremmest ville jeg om muligt ikke placere et træpillefyr i beboelsen. Når det så er sagt ville jeg helt klart vælge en kompakt model, der er så automatiseret som overhovedet muligt, hvis det nu alligevel skulle stå i bryggerset.

Jeg ville helt klart ikke vælge et fyr som min egen eller anden, hvor det er muligt og nødvendigt at åbne ind i brandkammeret. Heriblandt Scotte, BioMax, Pellux 100, Baxi TPK med mange, mange flere...

Jeg ville gå efter noget som MGM Junior, ETA PU 7, Passat BioHeat, Baxi Novo Pellet, Windhager, BioWin, Viessmann, Hoval, Gilles... Klart denne kategori er noget mere investeringstunge end de andre. Men de vil også være med askesug til garage og træpillesug fra garage. Så skal der ikke åbnes noget i bryggerset ud over det årlige rens og service. Som vi kender det fra olie- og gasfyr.

Uanset hvor glad jeg er for min Atmos kedel, så er det IKKE noget jeg ville have stående i stuehuset. Om der så var vakuum sug eller ej! Så længe kedelsiderne og røgkassen skal rengøres af mig og støvsugeren er det altså et "No Go" i min Verden.

Men sådan er vi jo så forskellige. Jeg gider bare ikke aske og støv i mit hus! Har rigeligt med "stress" over brændeovnen i stuen, der aldrig bruges...
He has gotta point :oops:


Tom
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 sep 2013 18:08

Nyt pillefyr.

Indlæg af Tom » 10 sep 2013 13:08

Tak for svarene.

Jeg har i dag haft besøg af skorstensfejeren. En vældig flink ung mand.

Kælderrummet hvor fyret skal stå, blev godkendt uden ændringer udover der skal laves en udluftningsventil på 100 mm.
Skorstenen var også helt ok, der skal heller ikke foretages noget her. Så jeg bliver mere og mere varm :P på at indsætte et pillefyr, i stedet for gas.

Hvad angår Ugelvig's svar vedrørende pillefyr i beboelse, er jeg ikke så nervøs for det. Der er separat nedgang til kælderen, og vi har en baggang der anvendes til beskidt tøj og hund, når vi kommer hjem fra jagt, løb eller udendørs arbejde, så det er ikke sådan at træpiller og aske skal slæbes op gennem beboelsesrummene.

Skorstensfejeren foreslog Scotte Mini, han kendte mange som har fyret og er glade ved det. MGM Junior kendte han også, men havde ikke så meget erfaring med det endnu, da de fyr han rensede af MGM var forholdsvis nye. Han mente dog MGM var et udmærket fyr, hvorimod han nævnte nogle andre mærker, som jeg ikke vil nævne her, som man skulle holde sig fra.

Så jeg tror jeg kigger videre på Scotte Mini. icon_cheesygrin.gif

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Nyt pillefyr.

Indlæg af triumph » 10 sep 2013 13:23

Et scotte er et fint fyr, du gør ikke nogen forkert ved at købe det.
Men det er markant nemmere og holde rent om et mgm, end et scotte,
og du slipper for at veje piller af. Som du skal med scotten.
Mgm er efter sigende heller ikke følsom over for smuld, ligesom andre fyr med flexsnegl er.

PS
Jeg har selv en scotte som jeg er rigtig glad for

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Nyt pillefyr.

Indlæg af CRHansen » 10 sep 2013 13:48

Det med afvejning ved en scotte er altså ikke noget der skal gøres tit. Jeg har haft mit fyr 2 år og har vejet af 3 gange. 2 gange lige da jeg fik det.

nemocharley

Nyt pillefyr.

Indlæg af nemocharley » 10 sep 2013 13:51

Tag ud og besøg nogle private - en med en scotte og en med en mgm - min egen oplevelse var, at jeg først var klar til at tage en beslutning efter nogle omgange fyrspark.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Nyt pillefyr.

Indlæg af triumph » 10 sep 2013 14:07

CRHansen skrev:Det med afvejning ved en scotte er altså ikke noget der skal gøres tit. Jeg har haft mit fyr 2 år og har vejet af 3 gange. 2 gange lige da jeg fik det.
Det er jo lidt afhængigt af de piller man får, nogengange behøver man ikke veje af ved ny levering, når man holder sig inden for samme mærke, andre gange skal man.
Men det er da bestemt ikke en uoverkommelig opgave at veje af


Besvar