Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

svovllugt fra skorsten?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af Tom_AT » 25 aug 2013 21:10

Det er altså interessant læsning det her.
Ikke mindst god info til dem der stadig hænger fast i deres gamle Salamander-kedler og nægter at give slip :)


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af Ugelvig » 25 aug 2013 21:46

Enig Tom... Har en rigtig god bekendt, hvor det tog to år intensiv, at få ham overbevist... Nu kan han ikke forstå, hvordan han fik tid til at fodre det "svin" to gange dagligt... I dag kigger han til fyret én gang om ugen, ikke fordi han skal, men fordi han ikke kan klare tanken om, at den bare kører selv... Han kunne helt sikkert nøjes med hver 3. uge...

Der ud over, er de gået en "Gru" op i vin, de bruger kun 1/3 på varmeregningen... Dejlig Salamander med eftermonteret "træpillebrænder" fra 90'erne...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Wolgergren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 19 jun 2010 08:49
Mit fyr: Atmos DC 50
Areal: 125+100
Brændsel: Fast+Olie
Geografisk sted: Midtfyn
Givet likes: 1 gang

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af Wolgergren » 31 aug 2013 20:09

OK…. Så skal man altså opleve at blive moppet i offentligt fora blot fordi man har sin kærlighed til en gammel flamme…..

Men i må da indrømme at sådan en gammel salamander med sine runde og kurvede former er direkte smuk og yndefuld….. Et pragteksemplar af dansk industrihistorie der vidner om støberiteknik og håndværk af ypperste klasse…..

Nå men…. Skrev du 10.000,- i tilskud….. ???? Så er det meste kærlighed jo til salg…..

Har en Atmos DC50 (skal ikke skiftes !!) og en salamander med oliebrænder til at tage over når sofaen trækker…..

Så er mit spørgsmål, Uglevig, du lyder som om du har tjek på tallene, hvor meget kan jeg opnå i tilskud, hvis jeg skifter salamanderen ud med et nyt pillefyr ? og måske napper en time ekstra på sofaen…. snakker vi virkelig tilskud i den prisklasse blot fordi man har en gammel oliekedel stående…. ?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af Hjemme teori » 31 aug 2013 21:09

Wolgergren skrev:OK…. Så skal man altså opleve at blive moppet i offentligt fora blot fordi man har sin kærlighed til en gammel flamme…..

Men i må da indrømme at sådan en gammel salamander med sine runde og kurvede former er direkte smuk og yndefuld….. Et pragteksemplar af dansk industrihistorie der vidner om støberiteknik og håndværk af ypperste klasse…..

Nå men…. Skrev du 10.000,- i tilskud….. ???? Så er det meste kærlighed jo til salg…..

Har en Atmos DC50 (skal ikke skiftes !!) og en salamander med oliebrænder til at tage over når sofaen trækker…..

Så er mit spørgsmål, Uglevig, du lyder som om du har tjek på tallene, hvor meget kan jeg opnå i tilskud, hvis jeg skifter salamanderen ud med et nyt pillefyr ? og måske napper en time ekstra på sofaen…. snakker vi virkelig tilskud i den prisklasse blot fordi man har en gammel oliekedel stående…. ?
Regne eksemplet stod jo oven for, så prøv lige selv.
Tag olieforbruget gang det med 4,5 så har du det cirka tal som du kan få tilskud til. Og som jeg læser ovenstående er det på ca. 33øre
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af Ugelvig » 09 sep 2013 13:48

Undskyld jeg først vender tilbage nu. Der har været familieforøgelse her i husstanden...

Antager vi, at din oliesalamander har en virkningsgrad på 30 - 40%, så er det jo forskellen herfra og op til de ca. 90 % som et nyt træpillefyr har vi kan hjemtage tilskud på.

Hvor meget olie bruger du årligt? Og jeps, det er rigtig nok 33 øre pr. kWh.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af nemocharley » 09 sep 2013 14:02

:welcome: tillykke med familieforøgelsen :D

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af Ugelvig » 09 sep 2013 14:35

nemocharley skrev::welcome: tillykke med familieforøgelsen :D
Mange tak Nemo :D
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Wolgergren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 19 jun 2010 08:49
Mit fyr: Atmos DC 50
Areal: 125+100
Brændsel: Fast+Olie
Geografisk sted: Midtfyn
Givet likes: 1 gang

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af Wolgergren » 09 sep 2013 22:03

Allerførst tillykke med forøgelsen :-)

Det har vel ligget på 3000 liter, men hvad søger man ud fra ? Det er jo ikke noget jeg har kvitteringer på eller andet der kan bevise det ?

Går man bare ud fra antal kvm og isolerings tilstand ?

levi

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af levi » 09 sep 2013 22:15

Ugelvig skrev:Undskyld jeg først vender tilbage nu. Der har været familieforøgelse her i husstanden...

Antager vi, at din oliesalamander har en virkningsgrad på 30 - 40%, så er det jo forskellen herfra og op til de ca. 90 % som et nyt træpillefyr har vi kan hjemtage tilskud på.

Hvor meget olie bruger du årligt? Og jeps, det er rigtig nok 33 øre pr. kWh.
Tillykke med familieforøgelsen...

Jeg håber din "antagelse" af 30-40 procent i virkningsgrad på oliesalamanderen er en antagelse, - for hvis du er seriøs, - så kan jeg sku godt forstå programmer som dem her - http://www.dr.dk/tv/se/varm-luft-for-mi ... milliarder

Der er flere energiberegnere der er i søgelyset pt. - "Energiberegnere" som er lidt for "kreative" i deres "beregninger".... - De falder under hammeren på et tidspunkt, - og jo før jo bedre!

Svindlere!

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

svovllugt fra skorsten?

Indlæg af Ugelvig » 09 sep 2013 22:41

Hvad mener du sådan en støbejernskedel med påsat oliebrænder bør ligge på? Er det noget du har målt på?

MST (Miljøstyrelsen) er ikke bange for, at give dem kniven... http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/ ... -772-9.pdf

Her snakker man om en virkningsgrad på 40 - 60% ved optimal fyring med akku. og tilpasset fyring. Hvad mon den så yder, hvis forholdene er elendige? De brænder så godt nok træ af i dem, men stadig...

Vi har målinger på de ikke kondenserende oliekedler, der blev sat op i 70'erne der ligger rundt om 60% i virkningsgrad. Så skal vi nok ikke forvente en støbejernskedel fra 50'erne ligger lige så højt, eller???

Jeg har ingen intentioner om at fuske med tallene. Men jeg vil bestemt heller ikke pynte på dem, for at en gammel elendig kedel skal se bedre ud, end den er... De cases jeg har været med i, viser bare at der er MEGET at hente ved udskiftning.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar