Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Paxit
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 aug 2013 17:11

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af Paxit »

Jeg har fyret med energikoks i mange år. Men min gode gamle Salamander blev utæt.

Så vidt jeg kan se er det slut med at fyre med energikoks. Jeg kan i hvert fald ikke finde nogen godkendte kedler der kan bruges med energikoks.

nemocharley

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af nemocharley »

nej det er nok den retning det udvikler sig - men som sagt ph12 er til at komme til for penge, ligeså med nye pillefyr. Hvis det altså er en vej du ønsker at gå.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af John Skov Jensen »

Paxit skrev:Jeg har fyret med energikoks i mange år. Men min gode gamle Salamander blev utæt.

Så vidt jeg kan se er det slut med at fyre med energikoks. Jeg kan i hvert fald ikke finde nogen godkendte kedler der kan bruges med energikoks.
Denne kedel er af støbejern, beregnet til kul/koks og jævnfør det der står på siden også godkendt
http://altra.dk/index.php?varenummer=AP ... hhkat=2444
Paxit
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 aug 2013 17:11

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af Paxit »

Havde ikke lige regnet med at putte så mange penge i en kedel til energikoks. Har kikket meget på Alcon 6 fordi den kan omstilles til stoker, men den er jo også ude af spillet nu.
Paxit
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 aug 2013 17:11

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af Paxit »

Det nye regulativ pr 10-17-2013 omhandler kedler til fyring med biobrændsel. Så vidt jeg kan se bliver fyring med fossile brændsel ikke nævnt. Gad vide om der er en kattelem til at få en installation af en Alcon 6 godkenft til fyring med koks?

Brugeravatar
Thomze
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 10
Tilmeldt: 21 aug 2013 21:36
Mit fyr: Bio18
Areal: 120
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Årligt forbrug: 6
Kontakt:

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af Thomze »

John Skov Jensen skrev: Denne kedel er af støbejern, beregnet til kul/koks og jævnfør det der står på siden også godkendt
http://altra.dk/index.php?varenummer=AP ... hhkat=2444
Bemærk - der står den er godkendt efter EN303-5 klasse 3, hvilket ikke er helt nok længere desværre (Husk derfor lige at tjekke med forhandleren om der er kommet en ny godkendelse på den)
Vvs1.dk ApS - http://www.vvs1.dk
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af John Skov Jensen »

Thomze skrev:
Bemærk - der står den er godkendt efter EN303-5 klasse 3, hvilket ikke er helt nok længere desværre (Husk derfor lige at tjekke med forhandleren om der er kommet en ny godkendelse på den)
Hvis virkningsgraden på klasse 3 prøvningsattesten overstiger eller blot er lig med klasse 5 kravet er det ikke nødvendigt for Altra at få gentestet kedlen. Så en klasse 3 godkendelse kan være nok.
Men selvfølgelig skal man sikre sig at kedlen er lovlig at genopsætte, selvom det faktisk er sælgers ansvar.
Spørgsmålet er bare om hjemmesiden er blevet opdateret efter de nye regler trådte i kraft, det kniber for mange at få taget de udgåede kedler af hjemmesiderne.
Et eksempel, på VVS1.dk hjemmeside kan man jo stadig lægge den gamle Atmos S serie i indkøbskurven.
Brugeravatar
Thomze
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 10
Tilmeldt: 21 aug 2013 21:36
Mit fyr: Bio18
Areal: 120
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Årligt forbrug: 6
Kontakt:

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af Thomze »

Det er rigtigt, havde dog ikke tjekket i farten hvad der lige stod på prøvningsattesten :) Ja vi har stadig de gamle serier liggende, ligesom vi havde med de gamle oliefyr. Vi sælger i ny og næ stadig nogle til både Sverige, Norge og Grønland.
Vvs1.dk ApS - http://www.vvs1.dk
jopa

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af jopa »

Paxit skrev:Jeg har fyret med energikoks i mange år. Men min gode gamle Salamander blev utæt.

Så vidt jeg kan se er det slut med at fyre med energikoks. Jeg kan i hvert fald ikke finde nogen godkendte kedler der kan bruges med energikoks.
Orlan kan fyre med energikoks uden problemer.
Har testet det men fruen mener at det sviner 8)
Christian M
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 3 gange

Viadrus U26 Hercules II - 22,5kW

Indlæg af Christian M »

Du kan da købe en brugt Salamander som erstatning for den der er blevet utæt. Sådan en kan du finde billigt på DBA.
Mon dog skorstensfejeren bemærker det?

Besvar