Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændeovn eller pilleovn

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Brugeravatar
Stub
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 okt 2012 15:13
Mit fyr: oliefyr
Areal: 130
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Geografisk sted: Østjylland

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af Stub » 30 aug 2013 08:53

Hej

Jeg har en brændeovn stående under en trappe, der fører op til stuen. Køkken-alrum ligger lige ved siden af (foran) brændeovnen. Jeg er faktisk fint tilfreds med den måde varmen bliver fordelt på med brændeovnen.

Nu skal brændeovnen så bare skiftes og jeg overvejer en pilleovn, men er kommet til at tænke, om pilleovnen vil blæse al varmen ud i køkkenet og der så kommer for lidt varme til loftet?
Brændeovnen bliver jo noget varmere og dermed vil der være mere strålingsvarme som går opad.

Er jeg nødt til at have en pilleovn med varmeflyt for at kunne få varmen opad? eller kan jeg skrue så langt ned for blæseren at der stadig er meget strålingsvarme opad?

Jeg håber at nogen kan give et svar på mit problem :great:
Med venlig hilsen
Per


kdp
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 06 sep 2012 09:34
Mit fyr: Woody 16KW, Kedel OPOP BlackStar.
Areal: 250m2
Brændsel: Træ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: pt ca 20kg
Årligt forbrug: 10ton
Geografisk sted: Sønder Lem / Spøttrup
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af kdp » 30 aug 2013 22:29

Har både pilleovn og Pillefyr. Din pilleovn vil blæse varmen lige ud foran. Du kan faktisk holde hånden på siden, uden de er varm. Super i forhold til b-ovn. Har haft i mange år og er kun glad for den som suplement :-) Mvh Kasper
NB køb MCZ, har aldrig haft problemer. jeg ikke selv kunne fixe. Kik på mine tidligere tråde

Brugeravatar
Stub
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 okt 2012 15:13
Mit fyr: oliefyr
Areal: 130
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Geografisk sted: Østjylland

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af Stub » 04 sep 2013 12:28

Min anke imod pilleovn er jo netop at den vil blæse al varmen ud foran sig og dermed stiger der ikke varme til loftet...
Med venlig hilsen
Per

Brugeravatar
Stub
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 okt 2012 15:13
Mit fyr: oliefyr
Areal: 130
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Geografisk sted: Østjylland

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af Stub » 04 sep 2013 14:00

Er der for resten nogen som kender til RED 365 brændeovnene - de laves vist af samme fabrik som MCZ ?
De ser ud til at være billigere men ligner ellers MCZ ovnene. RED Gardenia ligner i mål og vægt MCZ Ego.
Med venlig hilsen
Per

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af Dunas » 04 sep 2013 16:50

Stub skrev:Min anke imod pilleovn er jo netop at den vil blæse al varmen ud foran sig og dermed stiger der ikke varme til loftet...
Sikke noget vrøvl......Hvor har du så lige fået den ide fra???. Har også selv en pilleovn, ja varmen blæses ud og fordeles i rummet. Varmen vil jo stige til loftet uanset hvad....
Forøvrigt er en pilleovn lang bedre til og styre rum temperaturen end en alm. brændeovn. Da der sidder en temperatur måler på ovnen, som køre efter dine anvisninger. Så længe ALLE dørene stå åbnet i hele huset, behøves varmefordeling ikke.
Eneste ulempe ved pilleovnen er dens blæser, den kan høres på højlast...


jopa

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af jopa » 04 sep 2013 19:13

Jeps er der hul til første sal vil varmen helt klart fise derop.
Das ist doch logik sweat.gif

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af Brandsen » 04 sep 2013 19:38

Halløj i forum,

... og hvis almindelig termik ikke fungerer på netop din matrikel, så kunne en
brændeovns ventilator måske være løsningen, ingen støj, ingen ledninger :
viewtopic.php?f=17&t=15954&hilit=darth#p171876
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af nemocharley » 05 sep 2013 08:28

Hvad med en lille masseovn eller en bioovn istedet for en pilleovn?

Brugeravatar
Stub
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 okt 2012 15:13
Mit fyr: oliefyr
Areal: 130
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Geografisk sted: Østjylland

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af Stub » 05 sep 2013 09:08

Jojo - jeg forventer da at almindelig termik stadig fungerer hos mig. icon_cheesygrin.gif

Den nuværende brændeovn står under trappen, der er åben mellem trinene, så varmen kan komme igennem. Så der er skam fint åbent til loftet nu og vi får en god varme deroppe. Den står så også lige foran en dør der fører ud til køkken alrum.
Hvis jeg så stiller en pilleovn i stedet for, så er den placeret, så den blæser varmen ud i køkkenet, hvor der ikke er åbent til loftet. Så når pilleovnen ikke bliver så varm, så vil der også være mindre varmt i trapperum-met og dermed mindre termik.

Jeg vil jo bare undgå at jeg skal have 30 grader i køkkenet for at få varmen til at stige til loftet.
Med venlig hilsen
Per

calle

Brændeovn eller pilleovn

Indlæg af calle » 05 sep 2013 09:40

Stub skrev:Jojo - jeg forventer da at almindelig termik stadig fungerer hos mig. icon_cheesygrin.gif

Den nuværende brændeovn står under trappen, der er åben mellem trinene, så varmen kan komme igennem. Så der er skam fint åbent til loftet nu og vi får en god varme deroppe. Den står så også lige foran en dør der fører ud til køkken alrum.
Hvis jeg så stiller en pilleovn i stedet for, så er den placeret, så den blæser varmen ud i køkkenet, hvor der ikke er åbent til loftet. Så når pilleovnen ikke bliver så varm, så vil der også være mindre varmt i trapperum-met og dermed mindre termik.

Jeg vil jo bare undgå at jeg skal have 30 grader i køkkenet for at få varmen til at stige til loftet.
Hej Per.

Jeg kan godt forstå, at du er lidt i tvivl, men jeg har heller ikke haft min gang hen over Vor Frue Plads ligesom visse andre icon_cheesygrin.gif

Har du mulighed for at installere en pilleovn både i stueetagen og oppe på førstesalen, og er det økonomisk gangbart.

Har en kollega, der har købt en pilleovn, og han er vildt glad for den, da den stort set passer sig selv, og giver en kontrollerbar varme.

Du kunne jo også overveje en Scotte frem for oliebrænderen.

Venlig hilsen


Besvar