Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vigas 25 problemer ekspertråd søges!!!!

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Kenned
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 jan 2008 14:30

Vigas 25 problemer ekspertråd søges!!!!

Indlæg af Kenned » 09 jan 2008 16:38

Hej i forum

Jeg har et Vigas 25 fra vvs grossisten der ikke kan brænde mere. Har lige skiftet dysesten og renset fyret, men det har ikke hjulpet. Min skorstensklap er tæt og lågerne er tæt, og der er sug på motor på kedlen, og den blæser også ned mod forbrændingskammeret, men igen flamme. Har forsøgt at justerer på primær og sekundær luftskruer, men har ikke hjulpet.

Der er ialt 4 rør nede ved motoren, de to inderste rør mod motor fører til dysestenen, men hvad fører de andere til, der er meget sod i disse to yderste rør, hvor fører disse hend?? :roll:

Kan ikke få flamme, og har virkelig brug for en ekspert på området :roll:


levi

Re: Vigas 25 problemer ekspertråd søges!!!!

Indlæg af levi » 09 jan 2008 20:25

Kenned skrev:Hej i forum

Jeg har et Vigas 25 fra vvs grossisten der ikke kan brænde mere. Har lige skiftet dysesten og renset fyret, men det har ikke hjulpet. Min skorstensklap er tæt og lågerne er tæt, og der er sug på motor på kedlen, og den blæser også ned mod forbrændingskammeret, men igen flamme. Har forsøgt at justerer på primær og sekundær luftskruer, men har ikke hjulpet.

Der er ialt 4 rør nede ved motoren, de to inderste rør mod motor fører til dysestenen, men hvad fører de andere til, der er meget sod i disse to yderste rør, hvor fører disse hend?? :roll:

Kan ikke få flamme, og har virkelig brug for en ekspert på området :roll:
Den skal renses fuldstændig i bund - hvis der er 2 luftrør som er stoppet med sod, så har du problemet der - uden korrekt ilt til forbrændingen, vil røggassen ikke antænde i "dysen".

Rens alt - skil evt. også blæseren for at rense dens spjæld.

Kenned
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 jan 2008 14:30

Re: Vigas 25 problemer ekspertråd søges!!!!

Indlæg af Kenned » 10 jan 2008 01:41

Hej igen.

Tak for svaret :great: , men jeg vil gerne vide hvor de to yderste rør fører hend til?.

De to inderste er som sagt helt rene, og der er lufttilgang i begge sider af dysen.

Er der noget jeg har overset?.

:shock:

levi

Re: Vigas 25 problemer ekspertråd søges!!!!

Indlæg af levi » 10 jan 2008 10:57

Kenned skrev:Hej igen.

Tak for svaret :great: , men jeg vil gerne vide hvor de to yderste rør fører hend til?.

De to inderste er som sagt helt rene, og der er lufttilgang i begge sider af dysen.

Er der noget jeg har overset?.

:shock:
Jeg er næsten sikker på at de 2 yderste rør er der hvor luften kommer fra "primære luft" - den sekundære luft tilføres nede i dysen.

Hvis kedlen ikke kan hente "primær luft" kvæles forbrændingen, og kedlen kan ikke brænde.

Paddy_dk

Re: Vigas 25 problemer ekspertråd søges!!!!

Indlæg af Paddy_dk » 10 jan 2008 11:48

De to kanaler blæser nede i hærden og de to andre blæser oppe i selve brændkamret. Hvis disse kanaler er stoppede vil selv forgasningen (antændingen) af træet ikke kunne ske. Og der vil derfor heller ikke være nogle gasser at antænde nede i hærden og derfor ingen flammer. :cry:
Så rens, rens og rens.
Har selv haft tilsvarende problem på min baxi solo plus 18. Efter jeg rensede blæser og kanaler kørte det godt igen... :great:
Held og lykke, husk at skriv hvis det kommer til at køre så vi ved om det var det.


Nicolai


Kenned
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 jan 2008 14:30

Re: Vigas 25 problemer ekspertråd søges!!!!

Indlæg af Kenned » 11 jan 2008 18:01

Hej igen

Så fandt jeg problemet. :lol: , og løsningen på denne tråd.

Paddy_dk du havde ret. Det var til sekundær luft, altså tilgang til påfyldningskamret, som var stoppet til med sod.

Derfor kunne fyret ikke skabe undertryk i påfyldningskamret, og derfor heller ikke nogen flamme.

Mange tak for de gode svar herinde i forum, det jeg glad for.

Nu vil jeg ud og justere lidt på luftskruerne, eller brænder det fint med blå flamme. :great: icon_cheesygrin.gif


Besvar