Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

baxi solo 30 mkII

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

baxi solo 30 mkII

Indlæg af John Skov Jensen » 30 aug 2013 09:09

stengaard skrev:Tak for stor hjælpsomhed og hurtige svar. jeg ringer til skorstensfejeren :) ... Fandt også Baxi's database - og det ser jo ud til ( umiddelbart) at kunne lade sig gøre ..http://www.baxi.dk/nyheder/nye-regler-f ... edler.html

Så er der kun spørgsmålet om dimensionering g - er et 30kw anlæg overkill til 170 kvadratmeter ? Jeg rejser en del så tanken var at Hausfrauen skulle kunne nøjes med at fyre en enkelt gang eller to i døgnet når jeg er væk ?
Kedlen er bestemt ikke for stor, det kan den i mine øjne aldrig blive.
Du skal blot vælge en akkutank der er stor nok, omkring 2000 til 2500l


stengaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 aug 2013 22:45
Mit fyr: salamander (1,6 m2) ældre Vølund oliefyr
Areal: 170
Brændsel: brænde / olie /rykkere fra Banken
Fremviser gerne i postnummer: 8600

baxi solo 30 mkII

Indlæg af stengaard » 30 aug 2013 09:13

superbt .. jeg går videre med projektet :)

stengaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 aug 2013 22:45
Mit fyr: salamander (1,6 m2) ældre Vølund oliefyr
Areal: 170
Brændsel: brænde / olie /rykkere fra Banken
Fremviser gerne i postnummer: 8600

baxi solo 30 mkII

Indlæg af stengaard » 30 aug 2013 09:30

bare lige en sidekommentar - jeg fortalte skorstensfejeren om mine udfordringer - og hvad jeg havde overvejet omkring MKII'erne og Atmos fyrene ... citat" Det eneste du får ud af at købe de gamle fyr er advokatregninger - vi giver ikke tilladelse til ibrugtagning hvis fyrene ikke overholder kravene. Hvordan man kan sætte dem til salg i Den Blå Avis er mig en gåde .." citat slut.

Så noget tyder jo på at det er Solo Innova - eller nyt...

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

baxi solo 30 mkII

Indlæg af John Skov Jensen » 30 aug 2013 09:48

stengaard skrev:bare lige en sidekommentar - jeg fortalte skorstensfejeren om mine udfordringer - og hvad jeg havde overvejet omkring MKII'erne og Atmos fyrene ... citat" Det eneste du får ud af at købe de gamle fyr er advokatregninger - vi giver ikke tilladelse til ibrugtagning hvis fyrene ikke overholder kravene. Hvordan man kan sætte dem til salg i Den Blå Avis er mig en gåde .." citat slut.

Så noget tyder jo på at det er Solo Innova - eller nyt...
Jeg tror ikke alle sælgerne er klar over at de kedler ikke er lovlige længere.
Jeg havde kontakt med en der havde en 2 år gammel atmos til salg. Den kunne være interessant som reservedele til en kammerat.
Men sælger ville ikke tro på at hans næsten nye kedel var blevet så godt som værdiløs.
Men uanset, så er det ikke lovligt at sælge en kedel der ikke kan godkendes. På den anden side, hvis man surfer på guloggratis og dba for at finde en billig brugt kedel må man som minimum sætte sig grundig ind i de gældende love og regler for at man ikke køber katten i sækken

stengaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 aug 2013 22:45
Mit fyr: salamander (1,6 m2) ældre Vølund oliefyr
Areal: 170
Brændsel: brænde / olie /rykkere fra Banken
Fremviser gerne i postnummer: 8600

baxi solo 30 mkII

Indlæg af stengaard » 30 aug 2013 10:00

man kan roligt sige - at jeg er blevet NOGET klogere at et halvt døgns besøg her på StokerPro (som jeg kun fandt ved et tilfælde) Internettet er altså genialt :) Det har givetvis sparet mig for mange ærgelser - og penge - så TAK allesammen - ikke kun for vidensdelingen - men også for de omhyggelige og tidskrævende svar

Jeg havde stort set aftalt alt med en sælger af en MKII.. (som iøvrigt ikke vidste det med klasse 3/5..og det tror jeg faktisk på)

Og nu ved jeg godt at DBA/GulogGratis ikke kan holdes ansvarlig for hvad annoncørerne skriver - men det kunne jo være nævnt i indgangsbønnen til rubrikken - altså at gamle fyr der ikke overholder klasse 5 KUN må bruges som reservedele.


Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

baxi solo 30 mkII

Indlæg af Gmann » 30 aug 2013 10:51

John Skov Jensen skrev: Jeg tror ikke alle sælgerne er klar over at de kedler ikke er lovlige længere.
Jeg havde kontakt med en der havde en 2 år gammel atmos til salg. Den kunne være interessant som reservedele til en kammerat.
Men sælger ville ikke tro på at hans næsten nye kedel var blevet så godt som værdiløs.
Men uanset, så er det ikke lovligt at sælge en kedel der ikke kan godkendes. På den anden side, hvis man surfer på guloggratis og dba for at finde en billig brugt kedel må man som minimum sætte sig grundig ind i de gældende love og regler for at man ikke køber katten i sækken
Jamen det er da ikke ulovligt at sælge et fyr der ikke kan godkendes. Men man er på "shaky ground" hvis man som sælger bilder køber ind at det godt kan godkendes.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

baxi solo 30 mkII

Indlæg af John Skov Jensen » 30 aug 2013 10:59

Gmann skrev:
Jamen det er da ikke ulovligt at sælge et fyr der ikke kan godkendes. Men man er på "shaky ground" hvis man som sælger bilder køber ind at det godt kan godkendes.
Det er ulovligt hvis man ikke gør tydelig opmærksom på at det kun må bruges til reservede

jopa

baxi solo 30 mkII

Indlæg af jopa » 30 aug 2013 10:59

Ved sgu ikke lige om jeg selv ville poste penge i en anden mands hus

stengaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 aug 2013 22:45
Mit fyr: salamander (1,6 m2) ældre Vølund oliefyr
Areal: 170
Brændsel: brænde / olie /rykkere fra Banken
Fremviser gerne i postnummer: 8600

baxi solo 30 mkII

Indlæg af stengaard » 30 aug 2013 11:14

Jopa... næh det er jo som udgangspunkt noget om.

Men - det er vist enten investering eller at fryse.. Historien er lidt at vi overtog et hus der havde stået tomt i 5-6 år - uden vand/varme o.s.v -(det ligenede en ynk) men som ligger aldeles Guddommeligt :)

Finanskrisen havde befriet os for vores eget hus og virksomheder, både og luksusbiler med mere (men jeg klynker bestemt ikke - tværtimod - det har jo vist sig at være lidt af en gave - livet har jo mange andre facetter end penge - og nu har jo minsandten indimellem lidt tid til familien - og så kan man genopdage jagt, fiskeri, rødvin, løb, fodbold - ikke at jeg vil anbefale nogen at gå konk. men det behøver sandelig ikkevære enden på livet :) )

Udlejer ville egentlig ikke leje det ud - men vi fik ham overbevist - ved at tilbyde at sætte det i stand (og vi har så til gengæld en meget lav husleje - 6.000 - plus adgang til alt det træ vi kan slæbe hjem) - nu står det snorlige, med alt fra nyt køkken til træterrasse...- altså lige bortset fra fyret.
Så selvom det udfra en ren normal betragtning er halsløs gerning at renovere en ejendom for en udlejer - tjah - så kan der være andre bevæggrunde der kan være helt legitime. F.eks. kigger jeg lige nu ud af vinduet på den flotteste seksender - og en rå og et lam - det er kvalitet !
Men ellers har du da ret...

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

baxi solo 30 mkII

Indlæg af Hjemme teori » 30 aug 2013 11:36

Jeg ved godt det er fy - men jeg skriver det alligevel.

Jeg har gratis træ, dvs. jeg har egen skov så det koster det samme om jeg henter træ eller ej. Så jeg ville også have et fastbrændselsfyr og kiggede på nyt 75kW, 6000L akku og nyt fyrrum med skorsten. Estimat hvis jeg lavede det selv 130k. Jeg opsatte så i stedet en pillegnasker i eksisterende fyrrum, samt ny VVB - Pris 45k.

Du har lidt samme problem - så jeg tænker på om det kunne være en ide med en brugt 10kW scotte pillegnasker (såvidt jeg har forstået er den blevet godkendt). Og hvis du så har mulighed for at opsætte en brugt brændeovn (så vidt jeg har forstået er reglerne for disse ikke trådt i kraft, da man endnu ikke ved præcist hvad de skal være).
Så kan du stadig bruge træ i det omfang du vil, samt mulighed for at holde anlægsomkostningerne nede.
Mvh. Sophus


Besvar