baxi solo 30 mkII

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
stengaard
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 aug 2013 22:45
Mit fyr: salamander (1,6 m2) ældre Vølund oliefyr
Areal: 170
Brændsel: brænde / olie /rykkere fra Banken
Fremviser gerne i postnummer: 8600

baxi solo 30 mkII

Indlæg af stengaard »

Novice med stort N.....

Jeg er ved at udskifte familiens meget gamle Salamander fyr - og vil gerne have noget lidt mere effektivt - det skulle jo være muligt. Vi er lejere af et skovhus på cirka 170 m2 - der er umanerligt ringe isoleret. Brænde sanker vi selv (gratis) - så der er nok ikke megen tvivl om at det skal være et brændefyr.

Økonomien (altså anskaffelsen) er udfordringen- selvom jeg sagtens kan se fidusen i at investere i et spritnyt super-fyr, så er tanken om at vi nok inden for en kortere årrække flytter - medvirkende til at vi kigger på brugt-markedet.

Og her er jeg på Herrens Mark

For dybest set ved jeg end ikke hvordan jeg skal dimensionere så det kan "holde natten over" - (jeg har en 1000 liters akkumuleringstank)

Så her er udfordringer nok ....

Vi har fundet et fint fungerende Baxi solo 30 Mk II ... prisen er fin - fyret er pænt og det virker - MEN må man sætte sådan et op til erstaning for Salamanderen ? Når jeg ser på Baxi's informationsblad - ser det jo ikke ud som om den er godkendt til brændefyring mere (efter 2006 reglementet).

Så - hvad gør man så ? finder et andet (Baxi/Atmos/Orlan/passat) - eller er der en måde at få godkendelse på plads ?

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

baxi solo 30 mkII

Indlæg af Aaen »

Hvis du kan få brændet gratis, ville jeg beholde den gamle kedel. det er nok svært at finde noget brugt der kan godkendes efter de nye regler. Og hvis i alligevel flytter inden for overskuelig fremtid, så tror jeg ikke at det er umagen værd.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

baxi solo 30 mkII

Indlæg af Tom_AT »

Det ville hjæpe meget hvis du fortalte hvad du reelt set har af penge at bruge af :)
stengaard
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 aug 2013 22:45
Mit fyr: salamander (1,6 m2) ældre Vølund oliefyr
Areal: 170
Brændsel: brænde / olie /rykkere fra Banken
Fremviser gerne i postnummer: 8600

baxi solo 30 mkII

Indlæg af stengaard »

tak for dit hurtige svar... og tanken om at beholde har da også strejfet mig - MEN - det gamle fyr står inde i huset (og det sviner ad H. til) så Hausfrauen har forlangt det flyttet til et (nylavet) fyrrum - og som du sikkert ved - man skal kun indgå i slagsmål man kan vinde (eller i det mindste komme levende fra) - så jeg er i gang med brandvægge gipslofter og stålgulv - noget skal sommeraftenerne jo gå med :)..

Så jeg kommer - hvad enten jeg vil eller ej - nok til at skifte - det kunne jo så (når et fyr fra før 2006 ikke er så smart) - være f.eks. de her ? http://www.dba.dk/braendefyr-atmos-25dc ... 002138594/
http://www.guloggratis.dk/inde/opvarmni ... os-dc-25-s
http://www.guloggratis.dk/inde/opvarmni ... test-12500''

eller er jeg helt i skoven (også billedligt..)
stengaard
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 aug 2013 22:45
Mit fyr: salamander (1,6 m2) ældre Vølund oliefyr
Areal: 170
Brændsel: brænde / olie /rykkere fra Banken
Fremviser gerne i postnummer: 8600

baxi solo 30 mkII

Indlæg af stengaard »

Tom -

jeps. du har ret - det glemte jeg at skrive... samlet installation (med akkumuleringstank, skorsten og VVS arbejde) skulle helst ikke ret meget over 25 K... fyrrummets indretning (vægge/gulv/o.s.v) ryger af mine lommepenge .. men de er ikke med i de 25K

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

baxi solo 30 mkII

Indlæg af Aaen »

jeg kender ikke så meget til fastbrændselsfyr, men skal de ikke være godkendt efter de nye regler fra 1/7 2013?
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

baxi solo 30 mkII

Indlæg af Ugelvig »

Aaen skrev:jeg kender ikke så meget til fastbrændselsfyr, men skal de ikke være godkendt efter de nye regler fra 1/7 2013?
Jo det er alt biobrændsel om man vil. Og der skal foreligge en prøvningsattest der er klassificeret som klasse 5.

Mit bud ville være en ny kedel som f.eks. http://www.dvcenter.dk/catalog/product/ ... tegory/21/ Men jeg er klar over, at vi strøg helt forbi dit prisloft. Jeg tror simpelthen ikke det er muligt, at finde en brugt kedel der opfylder klasse 5...

Hvor meget træ bruger I i dag? Har I søgt energibesparelsestilskud? De gamle støbejernskedler har jo ikke ligefrem ry for at være nøjsom... :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

baxi solo 30 mkII

Indlæg af Tom_AT »

For 25000,- er det muligt at finde en Atmos kedel, en brugt olietank som ombygges til akkutank og Termovar. Men så skal du selv installere.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

baxi solo 30 mkII

Indlæg af John Skov Jensen »

stengaard skrev:tak for dit hurtige svar... og tanken om at beholde har da også strejfet mig - MEN - det gamle fyr står inde i huset (og det sviner ad H. til) så Hausfrauen har forlangt det flyttet til et (nylavet) fyrrum - og som du sikkert ved - man skal kun indgå i slagsmål man kan vinde (eller i det mindste komme levende fra) - så jeg er i gang med brandvægge gipslofter og stålgulv - noget skal sommeraftenerne jo gå med :)..

Så jeg kommer - hvad enten jeg vil eller ej - nok til at skifte - det kunne jo så (når et fyr fra før 2006 ikke er så smart) - være f.eks. de her ? http://www.dba.dk/braendefyr-atmos-25dc ... 002138594/
http://www.guloggratis.dk/inde/opvarmni ... os-dc-25-s
http://www.guloggratis.dk/inde/opvarmni ... test-12500''

eller er jeg helt i skoven (også billedligt..)
De to Atmos du linker til er med sikkerhed ikke lovlige at sætte op igen
Baxi`en derimod tror jeg godt du kan få godkendt igen. Selvom den "kun" er klasse 3 godkendt overholder den jo klasse 5 kravet til virkningsgrad. Og Baxi skriver også på deres hjemmeside

Følgende BAXI kedler fra HS Tarm opfylder kravene i kedelklasse 5
NovoPellet 14 og 24
MG15 og 25
Multi-Heat 1,5 til træpiller
TPK 24
TK
Bonus Light
Bonus 30 til fastbrændsel
Solo Innova

Så derfor vil jeg mene at din fejer uden problemer skulle kunne godkende denne Solo Innova 30, men prøv at give ham et ring og lad os vide hvad han sagde.
stengaard
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 aug 2013 22:45
Mit fyr: salamander (1,6 m2) ældre Vølund oliefyr
Areal: 170
Brændsel: brænde / olie /rykkere fra Banken
Fremviser gerne i postnummer: 8600

baxi solo 30 mkII

Indlæg af stengaard »

Tak for stor hjælpsomhed og hurtige svar. jeg ringer til skorstensfejeren :) ... Fandt også Baxi's database - og det ser jo ud til ( umiddelbart) at kunne lade sig gøre ..http://www.baxi.dk/nyheder/nye-regler-f ... edler.html

Så er der kun spørgsmålet om dimensionering g - er et 30kw anlæg overkill til 170 kvadratmeter ? Jeg rejser en del så tanken var at Hausfrauen skulle kunne nøjes med at fyre en enkelt gang eller to i døgnet når jeg er væk ?

Besvar