Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling af fyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
LAN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 aug 2013 20:29
Mit fyr: Scotte Black Star Mini 10KW
Areal: 118
Brændsel: Træpiller - Flex Heat
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Indstilling af fyr

Indlæg af LAN » 25 aug 2013 18:50

Halløj fyrbødere!

Jeg har fornyligt fået pillefyr i huset, og jeg er stadig igang med at fin-justere. Jeg er ude hvor jeg ikke helt kan bunde længere.

Mit problem består i, at pillefyret når sin max temp (+10 grader over ønsket niveau) hvorved fyret går ud indtil temperaturen er faldet til et ønsket niveau. Dette resultere i rigtig mange tændinger, 40-45 om ugen.

Jeg har forsøgt at regulere lidt på PI, men jeg er simpelthen ikke klog nok på det område, og ved ikke hvordan jeg skal gribe problemet an.


Hvordan skal fyret normalt reagere, når temperaturen når den ønskede værdi?

Håber nogen sidder med en mulig løsning på dette problem.


DBH Lasse


Slettet 15424

Indstilling af fyr

Indlæg af Slettet 15424 » 25 aug 2013 19:20

Hej


Jeg kører med p 2,5 og i 0,20
Det virker fint
Last edited by 1 on Slettet 15424; edited 25 times in total

LAN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 aug 2013 20:29
Mit fyr: Scotte Black Star Mini 10KW
Areal: 118
Brændsel: Træpiller - Flex Heat
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Indstilling af fyr

Indlæg af LAN » 25 aug 2013 19:20

Det er et Scotte (valgte forum) Black Star Mini 10kw

Slettet 15424

Indstilling af fyr

Indlæg af Slettet 15424 » 25 aug 2013 19:23

Ja jeg så det og fjernede det dumme ?
Prøv med de tal jeg foreslog det har virket for mig måske du skal fintune lidt derfra.

Slettet 15424

Indstilling af fyr

Indlæg af Slettet 15424 » 25 aug 2013 19:24

Kører du med urstyring? Eller ekstern termostat?
At din kedel bliver for varm kan skyldes at dit forbrug er meget lavt


LAN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 aug 2013 20:29
Mit fyr: Scotte Black Star Mini 10KW
Areal: 118
Brændsel: Træpiller - Flex Heat
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Indstilling af fyr

Indlæg af LAN » 25 aug 2013 20:12

Det er en ekstern termostat / føler, tror jeg.. Jeg har ingen urstyring.

Jeg har indtastet dine tal, så jeg holder lidt øje med hvad der sker.

Jeg mangler stadig en ide til hvordan fyret normalt skal reagere ved opnået temperatur (60 grader i mit tilfælde)

Slettet 15424

Indstilling af fyr

Indlæg af Slettet 15424 » 25 aug 2013 20:27

Hej

Den skal forsøge at holde temp på setpunkt men hvis forbruget er meget lille vil den have svært ved det.
Hvis du har ekstern kontakt vil fyret slukke når den ønskede temp er nået det du har sat den til.
Er det black star kedel med semirens? Hvis ja bør kedel temp være 70 grader for ellers er det svært at få retur op på de mindst 55 grader som det skal være.
Urstyring er indbygget i styring

Bjarne

Indstilling af fyr

Indlæg af Bjarne » 25 aug 2013 20:43

punkt 1 : så hedder det sig at Black star kedlerne skal køre på 70 gr. - så er det mere lækkert å mange måder (er ikke lige i stand til at definere nærmere lige nu ;-) )

Men når set temp. nærmer sig vil P & I stille og roligt geare ned i ydelse, og når den passerer set temp vil P & I faktoren drosle ydelsen ned til min. ydelse indtil behovet for højere ydelse kræves.

hvis P står til ca. 2,5 - 3.0 vil den relativt hurtig reagere på temp forskellen, mens I faktor på ca.. 0,20 vil afhængig af tid +/- set temp holde tempoet i reguleringen i roligt mode.

dvs den skulle gå ned på 10 % hvis varme behovet er minimalt,- og hvis den stadig ikke kan komme af med varmen og stiger til f.eks. +10 gr. vil fyret stoppe.

men 45 stop på en uge er lidt vel rigeligt umiddelbart.

PS: du mangler lidt beskrivelse i din profil om dit setup ;-)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Indstilling af fyr

Indlæg af Hjemme teori » 25 aug 2013 21:27

Det er vist ikke nødvendigt at rode med PI før du ved om det overhovedet er problemet.

Først skal du finde ud af om fyret stopper på den eksterne termostat eller om det er pga. høj kedel temperatur.

Hvis det er det første, kan det være du skal pille lidt ved den. Den kan godt stilles sådan at fyret går i selvsving. Dvs, hvis den står så lavt at din central varme for den til at slukke fyret. Så står det op stopper og starter i en uendelighed.

Hvis det er det sidste, skal du finde ud af om det er forbruget der er for lavt, for så virker det som det skal. Men der kan måske tunes på ext. termostat (eller flytte den).Hvis ikke det er det, kan du begynde at kigge på PI. Men den er så bare meget svær at stille når der ikke er forbrug, så hellere køre med standard indstillinger og så indstille den når der kommer forbrug til efteråret. Til den tid skal du bruge grafer for ellers giver det ikke mening (så stokercloud eller stokerkontrol) og så læse denne vejledning http://www.mhes.dk/Indregulering_af_PI.pdf

PS: jeg varmer pt. kun brugsvand og jeg har 5-8 opstarter om dagen.
Mvh. Sophus

LAN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 aug 2013 20:29
Mit fyr: Scotte Black Star Mini 10KW
Areal: 118
Brændsel: Træpiller - Flex Heat
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Indstilling af fyr

Indlæg af LAN » 25 aug 2013 21:32

Bjarne skrev:punkt 1 : så hedder det sig at Black star kedlerne skal køre på 70 gr. - så er det mere lækkert å mange måder (er ikke lige i stand til at definere nærmere lige nu ;-) )

Men når set temp. nærmer sig vil P & I stille og roligt geare ned i ydelse, og når den passerer set temp vil P & I faktoren drosle ydelsen ned til min. ydelse indtil behovet for højere ydelse kræves.

hvis P står til ca. 2,5 - 3.0 vil den relativt hurtig reagere på temp forskellen, mens I faktor på ca.. 0,20 vil afhængig af tid +/- set temp holde tempoet i reguleringen i roligt mode.

dvs den skulle gå ned på 10 % hvis varme behovet er minimalt,- og hvis den stadig ikke kan komme af med varmen og stiger til f.eks. +10 gr. vil fyret stoppe.

men 45 stop på en uge er lidt vel rigeligt umiddelbart.

PS: du mangler lidt beskrivelse i din profil om dit setup ;-)
Temp stiger stødt ved 10% ydelse, til den når max + 10 gr.


Besvar