Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af ny varmekilde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Pauli Pedersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 aug 2013 08:34
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 92
Geografisk sted: Fuglebjerg

Valg af ny varmekilde

Indlæg af Pauli Pedersen » 25 aug 2013 08:41

Hej Alle

Jeg har købt en lille gård hvor jeg skal have en ny varmekilde da der ikke er nogle central varmekilde.

Valget står mellem et pillefyr eller stoker eller en varmepumpe, skal lige siges at huset er på 92 m2.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælge af kedel hvis det er pille/stoker fyr, håber på lidt info fra alle jer som har erfaring med disse fyr


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Valg af ny varmekilde

Indlæg af Havmand » 25 aug 2013 09:09

Hej Pauli,

Velkommen til - Og tillykke med huset.

Pillefyr er dejligt nemt - Passer sig selv, er billigt at installere, men du er afhængig af træpiller og hvem ved hvad der sker med pillepriserne ad åre.

Stoker er noget dyere - Og mange kan ikke blive godkendt efter den nye 305-5 kl. 5 norm til at fyre med andet end træpiller og så er ideen med en stoker lidt gået af fløjten.

Får du fat i en stoker der må fyre med flis - Og har adgang til billigt træ, samt lagerplads, er en stoker super.

El - Det er nemt - Men også dyrt - Dit hus skal være rigtigt godt isoleret for at det kan betale sig.

Min konklusion på dit indlæg vil være en pillegnasker - Scotte er super brugervenlig og hos de fleste forhandlere er servicen i TOP ! :great:

Ps. udfyld din profil, så kan det være der er en fra dit nærområde der inviterer dig på fyrrumsspark, hvis du frister med at medbringe et par kolde :lol:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Valg af ny varmekilde

Indlæg af triumph » 25 aug 2013 09:27

har du nogen indikering af tidliger forbrug (f.eks olie forbrug, kwh eller andet)
Du kan se liste over godkedte anlæg her http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Der findes enkelte andre anlæg der er godkendt, men ikke står på listen.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Valg af ny varmekilde

Indlæg af Ugelvig » 25 aug 2013 20:58

Med den størrelse, syntes jeg på ingen måder en Stoker kan komme på tale. Det er simpelthen for lidt areal, til en så stor investering kan komme på tale. Ligeledes kræver en Stoker plads!

92 kvm kunne godt egne sig til en VP, helst noget væske/væske. Men så er omkostningerne også typisk over 150.000,- inden vi er færdig med at etablere det... Det kan der købes rigtig mange træpiller for!

Jeg vil anbefalde en ETA PU 7 (7 kW) kompakt kedel til dig. Den er godkendt til montering i bryggers og stue (!?), da der stort set intet svineri er med den. Ikke mere end en brændeovn. Den er prøvet og godkendt som kl. 5 helt ned til 2,3 kW...

Du kan læse mere her:

http://www.eta.co.at/index.php?eID=tx_n ... 664def5867

Evt. kan du snakke med Kent fra Biovarme

http://www.biovarme.dk/da/Kontakt

Alternativt kunne det være en træpillebrændeovn med vand tilslutning? Så har I også brændeovnseffekt i stuen...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Valg af ny varmekilde

Indlæg af Havmand » 25 aug 2013 21:13

Link dødt... Access denied!

En scotte mini ville også muligvis være fin...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Valg af ny varmekilde

Indlæg af Ugelvig » 25 aug 2013 21:42

/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Valg af ny varmekilde

Indlæg af triumph » 25 aug 2013 23:08

hvad koster sådan en fætter ?

nemocharley

Valg af ny varmekilde

Indlæg af nemocharley » 26 aug 2013 09:17

Pauli Pedersen skrev:Hej Alle

Jeg har købt en lille gård hvor jeg skal have en ny varmekilde da der ikke er nogle central varmekilde.

Valget står mellem et pillefyr eller stoker eller en varmepumpe, skal lige siges at huset er på 92 m2.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælge af kedel hvis det er pille/stoker fyr, håber på lidt info fra alle jer som har erfaring med disse fyr
Hej og velkommen til.

Jeg tror jeg ville gå efter et lille pillefyr. Du skriver ikke noget om hvad det må koste, hvilke krav du evt har til fyret/hvor nemt det skal være, eller om hvor meget plads du har/ de fysiske rammer til pillefyret, træpiller etc. - så jeg vil lige prøve at liste lidt forslag op.

I den dyre og fuldautomatiske ende (næsten ligeså nemt som et moderne oliefyr) har vi produkter fra windhager, hoval, biotech, hargassner, hapero, herz, pellematic, Eta?. Vi taler 60k+ i anskaffelse. De har alle fyr under 10kw i ydelse.

Så er der den danske Bioheat 149 fra Passat 50k, 3-15kw - også meget selvstændigt

MGM Junior 27800dkr 2-9.7kw - et meget spændende pillefyr, som brugerne er glade for. Fyret er næsten fuldautomatisk og tilbyder næsten det samme "nemheds" niveau, som de helt dyre pillefyr. Den fylder ikke ret meget.

Scotte 10kw, der er en del gode tilbud derude lige nu - ca 25k. Der er mange der har et, og der er stort service netværk og masser af hjælp at hente herinde - og det er et produkt under løbende udvikling.

Kostrzewas Minibio 10kw 22k - et polsk pillefyr, med 230l tank 165cm højt

Biomax 16kw 20k - kender det ikke, men det findes.

Hvis dit hus er velisoleret så vil du ikke skulle bruge mange paller piller om året til de 92m2.

Der er en løbende diskussion om fuldt modulerende pillefyr og pillefyr med simple tænd/sluk brændere - det er ikke en diskussion jeg vil åbne her - jeg vil bare sige at jeg har valgt den simple tænd/sluk løsning kombineret med solvarme (en 20kw til 118m2) og det fungerer ganske fint indtil videre (har kørt i 1½ måned)

I det regi er der driftsikre pillefyr som Atmos og Vølunds Pellux 100, som bestemt er et kig værd. De står til omkring 26k i anskaffelse.

Okay. Det var pillefyrene.

Du kunne jo også lave en masseovn med indbyggede vekslere (eller en Bioovn.dk) og have en HPW varmepumpe som back up eller noget solvarme - viewtopic.php?f=19&t=7752

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Valg af ny varmekilde

Indlæg af triumph » 26 aug 2013 11:44

Du må gerne se min scotte black star med semirens, jeg bor ved dalmose (15 min fra fuglebjerg)

Som Nemocharlie skriver er der her på sitet en diskution om det er bedst at købe et anlæg med eller uden akutank.
Jeg mener det er bedst uden akutank, derfor har jeg har lige været ude og kigge på disse fyr til min far.
MGM junior Max 9,2 kw ydelse, og scotte mini.
Jeg mener heller ikke du bør købe et anlæg på mere end 10 kw

Jeg har selv en scotte og er derfor bekendt med dens fordel/ulemper, hvorimod mgméns fordele/ulemper mere er noget jeg gætter mig til.
Doseringen af piller til forbrændingen sker ved hjælp af sneglen. Det er vigtigt at dosseringen er ensartet, for at forbrændingen bliver optimal.
Langt de fleste faldstokere har en flexsnegl. Dosseringen fra denne kan vareiere hvis pillerne ikke er lige lange, der er smuld, osv.
Man skal derfor også veje piller af ved skift af pillemærke / nye forsyninger.
MGMén far en kort fast snegl, så man er fri for afvejning, og snegl er efter sigende ikke følsom overfor smuld.

Det er vigtigt at alt luften deltager i forbrændingen, hvis noget af luften suser uden om bålet for man et større røggastab.
De fleste faldstokere brænder pillerne på en åben hærd. Hvis der kun brænder en lille mængde piller, vil jeg antage at en del af forbrændingsluften nemmere kan smutte uden om bålet, end det kan i en mgm hvor forbrændingen sker i et lodretstående brænderrør.

Rensningen af kedlen er nemmest på mgm. Brænderrøret er selvrensende, og kedlen har lodrette brænderrør med en spiral i hver rør.
Ved at hive i et håndtag kører spiral op/ned og renser røgrør. Så er det bare at tage aske ud, hvilket kan gøres uden noget svineri.

På scotte skal hærd rengøres ca. hver 14 dag i fyringssæsongen, og kedlen rengøres 3 gange om året. Der skal selvfølgelig også tømmes aske.
Rengøring er hærd er hurtigt gjort, men skal gøres. rengøring af kedel tager kun ca. ½ time, men kan svine omgivelser.

Magasinet på MGM indeholder kun 96 kg = 2 døgn ved 10 kw, hvor scottens magasin indeholder 200 kg = 4 døgn ved 10 KW
Der kan tilkøbes et ekstra magasin til MGMén for 5000 kr

En scotte har den fordel at den består af en række enkeltdele der nemt og relativt billigt kan udskiftes enkeltvis

Umiddelbart er langt det meste til fordel for MGMén, men alligevel endte min far med at købe en scotte mini.
Dette var fordi han var nervøs for at der kun var en forhandler, og han skulle komme helt fra herning hvis der var problemer
(Gyrstinge vvs montere også MGM, men de har kun monteret 1 fyr, og har ingen reservedele liggende)
Samtidigt er fyret relativt nyt / ikke så stor erfaringsdatabase.
Og Da Levi som sædvanlig kom op med en fantastisk pris på en scotte mini. Ikke bare på fyret, men here installationen med vvb, trykekspantion, osv. Så endte prisen på mgmén med at blive nøjagtig dobbelt så dyr som en MGMén med ekstra magasin

nemocharley

Valg af ny varmekilde

Indlæg af nemocharley » 26 aug 2013 16:42

Fint indlæg Triumph :great:

Når der står at der ikke er nogen central varmekilde i huset, betyder det så, at der ikke er nogen rørføring? Hvis det er tilfældet bliver det hele jo noget dyrere med vandbåren centralvarme.

Måske at man på de 92m2 ville have en bedre økonomi med luftbåren strålevarme - som luft/luft varmepumpe og en ovn (masseovn, pilleovn, bioovn, brændeovn)? Brugsvand tages med el og måske med et brugsvands solvarme anlæg om sommeren + evt. vekslere i en masseovn, eller gris/vandharper. Det link jeg lagde fra stokerpro benytter sig vistnok af selvcirkulation + at der spares strøm til de varme retter - han varmer i øvrigt 100m2 op med den løsning.


Besvar