Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stor luftsolfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af Zarge » 23 aug 2013 17:28

Problemet med en axial blæser er at den kan flytte en stor mængde luft, med næsten ingen tryk genererer... Det går helt galt gennem et rør... Prøv at ta en eks 80mm pcblæse og la den blæse ind i en halv meter spiral slange (Som til tørretumbleren) og der kommer næsten ingen luft igennem... Det er naturligvis et mindre problem med glat rør, men min pointe er at ved at sætte dem i røven på hinanden oplever de hvert i sær mindre modstand, og flytter derfor tilsammen mere luft...
Det er min teori, om den er korrekt ved jeg ikke, men syntes selv det gir go mening:-D


MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH » 23 aug 2013 17:40

nemocharley skrev:
sidder lige og læser denne tråd igennem og finder det virkelig spændende. Imponerende grad-tal du opnår med så simpel en anordning. Hvordan opleves det i praksis - jeg mener sådan når man går rundt i huset, reduktion af brændselsforbrug på primær varmekilde etc.? - ved godt du lige har sat den store fanger op - så det er dine forventninger jeg spørger lidt til?
Jeg forventer rigtig meget tilskud, vi har et 130m2 træsommerhus som lukkes ned fra ca midt Nov til midt Apr i de md står vores elradiator på frostsikring dvs når temp i huset når ned på 5 grader eller derunder så slår de til... De sidste 3 år har vi fået penge tilbage i strøm og jeg har via en vejrstation der har været tilkoblet en PC kunne sidde i privaten og følge hvad der er sket... Det er ikke ret mange gange huset har været under 10 grader... har en log fra Jan 2011 der var der -4 udenfor og der kom der 32 grader varm tør luft ind i huset... Jeg er pt i sommerhuset og med den solvarme vi har på taget og en 100L vvb hvor vi så køre overskud ud i en alm radiator der har vi ikke haft tændt for hverken elstav i vvb eller radiator i snart 4md..

Så jeg forventer kun gode ting... Vores solvarme på taget har kørt i 13md og der er kun brugt 264kWh jeg har smidt en bimåler på den kreds der trækker elstav, pumpe, 3-vejsventil og styring.. Det er små 800kr med målerafgift + vi får rumvarme også...

Er MEGET tilfreds og så kan lillemor jo få en ekstra stor julegave :) samt der er en radiator til at tøre viskestykker og tøj på :)

Min gamle solfanger er smidt ned på et skur i havet det er ca 20m2 og den pumper pt 69 grader varme ind så det holdes også tørt..

Håber der var lidt du kunne bruge der...

Det giver faktisk så meget varme at alle døre og vinduer er åbne og jeg stærkt overvejer at enten lave jordkøling på nordsiden af huset, eller sådan en her i tunet udgave http://www.youtube.com/watch?v=lm0e2TwvXfQ alt koblet på en rumtermostat med 2 udgange :)

Det er skide sjovt sådan noget her

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af jhjorsal » 23 aug 2013 17:50

Zarge skrev:Problemet med en axial blæser er at den kan flytte en stor mængde luft, med næsten ingen tryk genererer... Det går helt galt gennem et rør... Prøv at ta en eks 80mm pcblæse og la den blæse ind i en halv meter spiral slange (Som til tørretumbleren) og der kommer næsten ingen luft igennem... Det er naturligvis et mindre problem med glat rør, men min pointe er at ved at sætte dem i røven på hinanden oplever de hvert i sær mindre modstand, og flytter derfor tilsammen mere luft...
Det er min teori, om den er korrekt ved jeg ikke, men syntes selv det gir go mening:-D
Hej Zarge
Den tankegang kan jeg sagtens følge, men som du kan se på billederene i starten af tråden sidder de jo lige i røven af hinanden, så længden den sidste skal blæse er jo kun reduceret med 10-12 cm. Jeg kunne forstå hvis de sad med 20 -25 cm mellemrum, så de var fordelt jævnt igennem muren.
Det er jo ikke fordi jeg ikke vil tro på det, jeg kan bare ikke forstå hvis det gør sig gældende.
Tak for sidst iøvrigt, det var lækkert du gad hjælpe, og solcellerene har kørt uden problemer siden icon_cheesygrin.gif
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH » 23 aug 2013 17:54

Ja vi må have en blæsermand på banen, jeg ved heller ikke hvilken magi der sker men noget sker der jo :) og for det ikke skal være løgn så er der smidt 2 stk mere i i går, så nu er det en stor bandit på 5 stk der fare afsted... og de larmer næsten ikke det er det dejlige, men kunne se varmen steg da der kom mere fart på.. strange

Fangeren har snart kørt i 10 timer i dag, den er stadig på 35 grader og slukker først ved 28 :)

God start

jopa

Stor luftsolfanger

Indlæg af jopa » 23 aug 2013 18:49

Går ud fra at den kun blæser når der er behov for varme ? ellers er det vel ikke smart.


MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH » 23 aug 2013 18:53

jopa skrev:Går ud fra at den kun blæser når der er behov for varme ? ellers er det vel ikke smart.
Den blæser så snart der er varme i kassen, og er det for varmt har man vel et vindue og en dør man kan lukke op...

12v og 1.2 amp bruger ikke møj i strøm...

Ellers kobler man bare en rumtermostat på..

jopa

Stor luftsolfanger

Indlæg af jopa » 23 aug 2013 19:23

Ok der sker så under alle omstændigheder et luftskifte.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH » 23 aug 2013 19:48

jopa skrev:Ok der sker så under alle omstændigheder et luftskifte.

Det er helt sikkert, og det er tørt, jeg prøvede at åbne en pose chips og lagde den på vores bord, vi var væk i 2-3md og da vi kom tilbage var de stadig knastørre :)

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af Flemmingth » 23 aug 2013 20:36

At sætte trykforøgere i serie er meget brugt.
Det er faktisk det man gør når man laver flertrins pumper.
En blæser er i realiteten en enkelttrins centrifugalpumpe, som flytter luft i stedet for væske.
Hvis en given pumpe (blæser) flytter 10 liter/sec. ved en trykstigning på 10 mbar, så flytter to af disse i serie 10 liter/sec., med en tyrykstigning på 20 mbar (teoretisk).
Jo flere trin blæseren (pumpen) har, des lettere kan den overvinde luftmodstanden i aggregatet.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH » 23 aug 2013 20:40

Flemmingth skrev:At sætte trykforøgere i serie er meget brugt.
Det er faktisk det man gør når man laver flertrins pumper.
En blæser er i realiteten en enkelttrins centrifugalpumpe, som flytter luft i stedet for væske.
Hvis en given pumpe (blæser) flytter 10 liter/sec. ved en trykstigning på 10 mbar, så flytter to af disse i serie 10 liter/sec., med en tyrykstigning på 20 mbar (teoretisk).
Jo flere trin blæseren (pumpen) har, des lettere kan den overvinde luftmodstanden i aggregatet.
Tak for lidt teknisk svar, mine blæsere flytter 90cfm pr stk.. Jeg ved dog ikke helt hvor mange liter luft der er i selve kassen men det kan sikkert regnes ud... Hurtig regning siger 397L


Besvar