Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

brænder på atmos dc 50s

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Jan H2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 aug 2013 22:19

brænder på atmos dc 50s

Indlæg af Jan H2 » 21 aug 2013 23:06

Kan man sætte pille eller flis brænder på et
Atmos dc 50 s fyr (gennem frontlågen)

Hej
Jeg har tidligere været aktiv her inde (som jan H - og har fået ny e-mail adresse så kan ikke aktivere mit gamle brugernavn)
Jeg bor i en gammel skole bygget om til bolig hvor vi har 600 m2 bolig. Vi har primært varmepumpe men har så installeret brændefyr - et Atmos dc50S og 800 liter tank. Da fyret kun liiige kan hænge med i forhold til husets forbrug er det ok. Dog er der det problem at fyret er koldt og der er en del der skal indhentes næste morgen. Såå tænkte jeg om man kunne sætte brænder på sådan et fyr, og så ville jeg lave det sådan at varmepumpen tager op til 40 grader, og fyret op til 50-60 grader ? (grundvandsvarmepumpen står först, så kommer fyr/tank)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

brænder på atmos dc 50s

Indlæg af John Skov Jensen » 22 aug 2013 06:24

Hvis du bygger den på den nederste låge vil du ikke kunne bruge kedlen til fastbrændsel som normalt da pillebrænderen vil få de 1000 grader varme røggasser fra træet lige ind forfra.
Hvis du monterer den i den øverste låge vil det nok kræve at du også starter kedlens suger og dermed tvinge røggasserne nedad, via det sekundære brændkammer.
Jeg tror det sagtens kan lade sig gøre med fornuftig virkningsgrad. Men prøv at høre din fejer om han vil gå med til sådan en ombygning.

Jan H2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 aug 2013 22:19

brænder på atmos dc 50s

Indlæg af Jan H2 » 22 aug 2013 12:14

takker for svaret - og er da glad for at det ikke virker helt tåbeligt.
Om det så er bedst at bygge den ind oppe eller nede må jeg liige fundere lidt over. Min ambition er at lage et hul i lågen hvor jeg hurtigt kan sätte bränderen ind, og hurtigt kan tage den ud igen og lukke med en plade og nogle skruer. Når jeg tager bränderen ud vil jeg så sätte den i en lukket kasse så det ikke ryger ud i rummer andet end i forflyttelsestiden.
Mht hvad fejeren siger - så bor jeg i Sverige og de er rimelig medgörlige her ovre så det skal sagtens gå.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

brænder på atmos dc 50s

Indlæg af Ugelvig » 22 aug 2013 13:05

Du kan til Atmos få en låge, der er forberedt til en løs træpillebrænder som f.eks. Atmos A25 eller Iwabo Villa S2.

Se evt. deres kombikedler...

http://www.atmos.eu/english/kotle-003-k ... zemni-plyn
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Jan H2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 aug 2013 22:19

brænder på atmos dc 50s

Indlæg af Jan H2 » 22 aug 2013 13:27

talte nu med en der har det på sin 32 kw, og det funker fint.. den skal bare sättes i den överste, og det tager 2-3 min at sätte til og fra, - og systemet er godkendt med det her ovre.. så det skulle funke.
hvad kan mon en brugt ivabo eller atmos bränder.. eller en paralel importeret atmos bränder koste..


Besvar