Stor luftsolfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af jhjorsal »

Jeg er også lidt nysgerrig, dit luftindtag hvordan har du lavet det og er det med filter, måske et nærbilled af det - jeg bliver helt inspireret til at lave et nyt forsøg, med den kommende afgift på træpiller, er spændt på om den kan bidrage med noget om vinteren, det hører vi vel nærmere om, i denne tråd, så er jeg fri for at tjekke hele tiden.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

MortenH
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH »

Jeg er lige ved at upload lidt billeder og så kommer der en del mere info.. gimme 15 min.
MortenH
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH »

jhjorsal skrev:Jeg har selv bygget en på 200x80 for et par år siden, den blev lavet i regler og med dåser som pipes som luften løb igennem jeg havde også en gammel computerblæser og en kasseret lader til at trække det hele, ikke noget styring, og det virkede faktisk vældig fint, men jeg må dog indrømme at mine snedker færdigheder ikke slog så meget til at den nogensinde kom op og hænge. Men da jeg lige så dine billeder slog det mig når den nu er så stor, kunne man ikke bruge 2-3 stk 12 V blæsere, sætte dem i serie og lade dem forsyne af et almindelig solcelle panel (de gir jo typisk mellem 24 og 37 Volt ud alt efter type), dem står der jo da nogen af rundt omkring fordi montørene får dem ridset eller nogen har en anden farve end andre i en pakke og kunderene får dem skiftet ub. så sparer man jo da nogle af stumperene og den nærmere sig mere Solarventi principperene.
Jeg har sat 3 blæsere sammen på denne måde.
11.jpg
Jeg har faktisk solceller klar, det er dette og det lader til et 20 ah bilbatteri, Så vidt jeg ved så nedsætter man ydeevnen på en solcelle hvis den bliver for varm, endnu en stor fejl fra Solarventi :P Så den ryger op på taget ved siden af vores solvarme anlæg.
12.jpg
MortenH
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH »

Kigan skrev:ville man kunne bruge sådan en plade http://www.vvs-eksperten.dk/index/alupl ... 5mm-p45701

hva er det du har sat uden på det hele for det ser ud som den er gemmensigtig?

Mvh
Kevin

Det burde være muligt ja.

Frontpladen er denne -> Link
MortenH
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH »

Kigan skrev:sider alle tre blæser samme sted eller?

Mvh
Kevin
Ja de er mont i rør igennem væggen (Top af solfanger)

MortenH
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH »

jhjorsal skrev:Jeg er også lidt nysgerrig, dit luftindtag hvordan har du lavet det og er det med filter, måske et nærbilled af det - jeg bliver helt inspireret til at lave et nyt forsøg, med den kommende afgift på træpiller, er spændt på om den kan bidrage med noget om vinteren, det hører vi vel nærmere om, i denne tråd, så er jeg fri for at tjekke hele tiden.
Ja den afgift er hul i jorden, indtag er en stiksav og en justerbar rist i bund, samt et filter på indvendig side i kassen..
6.jpg
Den yder faktisk mere når det er vinter da solen står lavt på denne årstid, hvilket også er grunden til den hænger direkt på væggen..

Dvs når det er sommer så er det kun noget af solfanger der er dækket af sol og vinter så er det HELE dækket, og er man så heldig der er sne, så vil det virke som reflektor :)

og jeg kan love dig det giver en masse om vinteren, vi holder et 135m2 træsommerhus frostsikkert med den gamle solfanger jeg havde, 1.8m2 den nye er 5,5.. Så forventer at se et stort tilskud samt fin check fra elselvskabet :)

Den gamle har tjent selv hjem hele 3 gange på 3 år, det er sq ok..
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af jhjorsal »

MortenH skrev:
Ja de er mont i rør igennem væggen (Top af solfanger)
Det forstår jeg simpelthen ikke, sidder alle 3 blæsere i samme rør, for jeg kan kun se 1 blæser på dit billed og det sidder i øverste venstre hjørne, men det er da muligt at der sidder 2 mere inde bagved, selvom jeg har meget svært ved at se logikken i det.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af jhjorsal »

MortenH skrev:
Jeg har sat 3 blæsere sammen på denne måde.
11.jpg
Jeg har faktisk solceller klar, det er dette og det lader til et 20 ah bilbatteri, Så vidt jeg ved så nedsætter man ydeevnen på en solcelle hvis den bliver for varm, endnu en stor fejl fra Solarventi :P Så den ryger op på taget ved siden af vores solvarme anlæg.
12.jpg
Hvorfor har du et bilbatter ind over, behøver den at kører hvis der ikke er solskind nok til at trække en blæser
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
MortenH
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH »

jhjorsal skrev:
Det forstår jeg simpelthen ikke, sidder alle 3 blæsere i samme rør, for jeg kan kun se 1 blæser på dit billed og det sidder i øverste venstre hjørne, men det er da muligt at der sidder 2 mere inde bagved, selvom jeg har meget svært ved at se logikken i det.
Yep de sidder sammen, og så længe det er præcis samme blæser så sker der nada andet end de trækker mere luft... ?

kan ikke helt se hvad problemet skulle være
MortenH
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Stor luftsolfanger

Indlæg af MortenH »

jhjorsal skrev:
Hvorfor har du et bilbatter ind over, behøver den at kører hvis der ikke er solskind nok til at trække en blæser
For at trække så meget varme ud som muligt, kommer der en sky og varmen ikke er sluppet ud af kassen så vil den stoppe da solcelle ikke får "lys" nok, det har jeg testet mange gange, i dag har den kørt ca 10 timer med over 26 grader.... max blev 74

og så kan man jo bruge strømmen til en havelampe eller 5 :)

Besvar