Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 16 aug 2013 17:35

Aaen skrev:Hej, kikker lige med på sidelinjen. Jeg vil skynde mig at sige at jeg overhovedet intet kender til Ekoheat.
Men jeg sidder og tænker over den måling du har lavet på brændslet. Kan det tænkes at brænderen er noget mere effektiv i det miderste område (50%), således at man er nødt til at reducere mængden af piller, For at opnå en ydelse på 50 %? Altså min teori er at for at man kan få en lige linie ydelsesmæssigt, har man målt på ydelsen, og reguleret brændslet efter det? Så den brændselsmængde du kikker på på fyret er teoretisk?
Hej Aaen.
Jeg synes at der er nogle ting der taler imod din teori.
For det første så har kedelen højest effektivitet i høj last. Dernæst. Hvordan kan de samme piller pludselig yde 25% mere ved mindre indfyret mængde Prøv at se på opbygningen af brænderen:http://ekopower.dk/images/stories/Reser ... l_moms.pdf Hvis du kigger på nr.15 brænderrør og nr. 12 brænderhoved, så vil du se at al luft skal ind igennem en række huller først i brænderen dernæst i brænderrøret.
Hvis vi er enige om at mere brændsel kræver mere luft. Så skal mere luft hele tiden komme igennem samme lysning. Hertil kræves mere sug eller mere naturligt træk.Det er jo også derfor man sætter turbolader på er bilmotor. Producenten kan jo ikke kende folks skorstenstræk men generelt stiger det med stigende temp. og ved stærkere vind.
Nu tror jeg ikke at skorstenstrækket giver ret meget når man ser på brænderens opbygning. Men jeg har i hvert fald svært ved at få ind i mit hoved at der hvor den køre mest korrekt med røgsuger er der hvor den levere 22-25% mindre og der hvor suget flader ud giver den omkring det den skal for til sidst hvor det er varmest at sætte turbo på suger fra 88-100%. Dvs at i det lille område på 12% levere den næsten halvdelen af sit omdrejningstal.
Men hvis det var tilfældet at du skulle ha ret i den teori. Så er det jo i hvert fald halsløs gerning at forsøge at indjustere den selv uden et måleapp.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Aaen » 16 aug 2013 18:15

Som sagt, jeg aner intet om ekotech :)
Det var osse bare et bud, for at få en lineær ydelse, kunne det godt være at man var nødt til at have en ikke lineær kurve for brændsel og luft.
Dermed ikke sagt at dit fyr kører korrekt, det lyder ikke sådan i hvert fald.
Spændende at høre hvad i finder ud af. :)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Aaen » 16 aug 2013 18:59

De procenter du nævner, f. eks. ved 50% er det 24% af de 50% brændsel? eller er 24% af max brændsel? for det er jo ikke ligemeget

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 16 aug 2013 19:35

Aaen skrev:De procenter du nævner, f. eks. ved 50% er det 24% af de 50% brændsel? eller er 24% af max brændsel? for det er jo ikke ligemeget
Hej Aaen.
Det er 24% mindre en de 1250g som er 50% af det jeg har sat max-drift til.
Hvis man sammenligner med en benzin motor så mener jeg at kunne huske at for at få lamda 1 så skal et kilo brændstof ha knapt 14kilo luft. Det ændre sig jo ikke fordi du kun træder speederen halvt ned, Her er der bare en luftmængde måler og et computerstyret indsprøjtningssystem. Så avanceret er et pillefyr jo ikke, her er du nødt til at give nogle værdier på forhånd, for at sikre en rimelig forbrænding. Jo jeg ved godt at et pille fyr ikke køre med lamda 1 fordi det bilver så varmt at asken brænder til slagge, men principperne for forbrænding er vel de samme.
Det er vel også derfor at Uglevig og Levi kan føre en så dedikeret diskussion omkring modulerende kontra on/off fyr.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Aaen » 16 aug 2013 19:48

Det med bilen har du ikke ret i :-) Her er jeg på hjemmebane. Vi er enige om er i tomgang så er gasspjældet lukket, og derfor maximalt vaccum i indsugningsmanifolden. Men når jeg sidde med e tester og ser på parameter målinger, kan jeg se at hvis jeg træder let på speederen, lad os sige 5-10 %, bliver vaccumet større! altså Det er ikke løgn! dvs at lidt øgede omdr og bedre forbrændig, ændrer forholdene totalt.
Det er derfor at jeg mener at dit fyr måske har en bedre forbrænding i det område hvor du skriver at der mangler brændsel. Sad lige og kikkede i en af mine gamle bøger fra da jeg var i lære, der fandt jeg et "ken-felt" tror jeg det hedder. det viser et månelandskab af hvordan tænding i en benzin motoren reguleres.
Og hvis bare lidt af det kan overs til et fyr, kan det godt være at eksempelvis din pille dosering er i orden.


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Aaen » 16 aug 2013 20:05

Den måde en motor er styret på, for at ramme en perfekt forbrændig, er netop at regulere tænding og benzin, med en meget ujævn kurve til følge.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 16 aug 2013 20:52

Hej Aaen.
Hvad er det precist med bilen jeg ikke har ret i? Det er jo rigtigt at motorstyringen hele tiden regulere og derfor kan den hele tiden få den rigtige forbrænding. Men det rykker vel ikke ved at dobbelt så meget brændsel skal bruge dobbelt så meget luft. Hvor det så kommer fra. Og så er der jo heller ikke noget spjæld på fyret
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 16 aug 2013 21:02

Hej igen.
Det jeg prøver at sige er at det er først når du får iltstyring på at du kan få en precis forbrænding, indtil da må man jo gå ud fra nogle kurver. Hvis man ikke kan det, så er det jeg mener at det kun kan indstilles med et måleinstrument gennem alle faser.Den montør der satte mit fyr op havde ikke en gang en sådan måler. og med ndre fyr påstås det jo heller ikke at være en vældig stor videnskab.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Aaen » 16 aug 2013 21:12

Du har helt ret i at luft/brændsel skal følges af, 14,7 kg luft til 1 kg benzin. Men da man styrer motoren på luften (gasspjæld) må motorstyringen regulere benzinen. Den kurve er bare ikke helt lige, blandt andet som følge at motoren er mere effektiv ved nogle omdr og belastninger end andre. Dvs at for man kan få en korrekt forbrænding, må man have nogle ujævne kurver.
Der hvor jeg vil hen med alt det her er at dit system måske fungerer allerbedst ved 50 %. Altså at den selv skaber lidt ekstra træk, At "bålet" har den størrelse der passer bedst til kedeldelen, og at sugeren giver det bedste sug, i forhold til hvad man beder den om. Alt dette til sammen gør måske at man er nødt til at dæmpe brændslet lidt, for at holde fyret på 50 procent i praksis.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Aaen » 16 aug 2013 21:21

Men hvis du har flere at de øl der, vil jeg gerne se sådan en Eko-fætter i aktion..... Hvis jeg kan nå det, inden du skrotter den


Besvar